Hejsan! har fått problem med min bil nu när kylan börjat närma sig i vårat kalla land! problemen som uppstår är att alla lysen, vindrutetorkare, fläkt, spolare slutar funka. ibland funkar det och ibland så slocknar det, väldigt irriterande när man inte ser ett piss på kvällarna och på mornarna så vill man gärna ha fläkten för att få bort all imma osv.
Bilen startar utan problem annars vilket är tur.
försökt prata med lite bilsnillen och första svaret var att jordflätan kan vara ergad men enligt en annan som tittat så är det inget fel på den eftersom bilen startar utan problem och nämner då elcentralen. Ett känt fel på Golfar är dom, tänkte efter och man hör hur det låter som 2 sladdar slår emot varandra och det är då elen flimmrar eller slås ut.
Då dit jag ville komma är att var på skroten och efterlyste en elcentral, han sökte på min bil och fick fram nr 171941813D. han har såklart inte den modellen men hade det varit ett annat nr så men går in i bilen och tittar bakom då står såklart det nr på men dessutom ett som slutar på 821D.
vad ska jag då köpa? går det att köpa en med bara 171941813D respektive 171941821D eller måste båda nr finnas med?
har en golf 2 Cl 1.6 förgasare 1987! Tack för svar!
Hmm okej hur tar jag till väga då? Ska jag köpa nytt för att något är halvt av eller bara ta ut, blåsa eventuellt spruta 5-56 på skiten och trycka ihop? Kan det bli såna där "elljud" nere vid elcentralen för det? Tack för ditt svar!
Det förutsätter att du kollat de mest grundläggande sakerna, som att kablage vid/kring batteriet sitter fast ordentligt.
Jag har aldrig tidigare hört talas om att hela elcentralen skulle vara ett problem på Golf, samt aldrig tidigare sett det. Att det vore vanligt kan nog dementeras.
När den kabeln lossnar från tändningslåset är bilen fortfarande fullt körbar (förgasarmodeller) men ALL el är död.
Jag testade att vrida lätt på nyckeln när väl elen lagt av och då gick det igång ibland så det låter verkligen som att det är där någonstans felet är!
Parkeringsljuset och innebelysningen funkar hela tiden, men dom är inte beroende av att ha tändningen igång.
Ska titta där sen när jag har tid och återkommer!
Jag testade att vrida lätt på nyckeln när väl elen lagt av och då gick det igång ibland så det låter verkligen som att det är där någonstans felet är!
Parkeringsljuset och innebelysningen funkar hela tiden, men dom är inte beroende av att ha tändningen igång.
Ska titta där sen när jag har tid och återkommer!
Tack som tusan för din hjälp!
Ingen fara!
Det är ett jättevanligt fel att tändplattan i själva tändningslåset slits ner. Går relativt fort att lösa dessutom.