jonathanoquist
Golf 3 1,4 (förgasare) -93 Ort: Jönköping |
| Mån 26 nov 2012 22:30 |
|
Har en 1.4l förgasare med följande motordata:
Bränsle: Bensin
Motorkod: ABD
Effekt: 44
Enhet: EG
Jag har nu besiktat bilen 3 ggr med en rad bytta delar och avgasvärdena blev bara värre!?
Vid lägre varv kan bilen stundtals rycka lite. Även vid jämn gaspådragning så kan man ana vissa "ryckningar" i motorgången. Jag har märkt att när bilen står ett halvt dygn eller mer så kommer det blårök den första sekunden efter uppstart (dåliga ventiltätningar)
Bilen går bortsett från detta bra, pigg vid acceleration (för sina 59 hk vill säga ), drar lite olja som sig bör för gamla bilar, och är relativt lättstartad.
Jag har så gott jag kan kontrollerat, vakuumslangar de jag kommit åt, avgassystemet håller tätt, såg inga sprickor eller dylikt på förgasarfoten, membranet i BTR.n likaså i bra skick (förresten ska dessa 4 skruvar för btr.n dras åt med ett visst moment?? )
Vid 1.a besiktningen fick jag följande värden: (ordentligt varmkörd)
CO 0,5 (0,5)
CO2500 1,0 (0.3)
HC 130 (100)
Lambda 1,02 (0,97-1,03)
Jag bytte då följande delar, samt kontrollerat det jag nämnt innan:
Luftfilter
Oljefilter
Olja 10w-40 mineral
Tändstift
Lambdasond
Följande delar är även bytta för ca 1 år sedan:
Tändkablar
Katalysator (universal biltema)
rotor
fördelarlock
2.a besiktning. Lyckats slarva bort pappret, men bilen blev ej här heller godkänd. Fick ett högre HC värde vill jag också minnas.
3.e besiktningen: (dessutom med ca 40 % etanol i tanken, samt varmkörd i 4 mil på medelhögt jämnt vartal.
CO 0,4 (0,5)
CO2500 0,8 (0.3)
HC 236 (100)
Lambda 1,02 (0,97-1,03)
Hur går jag vidare efter det här?? Vad är det första jag bör kolla upp!?
Tacksam för svar!!!
/Jonathan
|
|
Geronimo
Golf 3 CL-GL-94 Ort: Västerås |
| Ons 28 nov 2012 1:15 |
|
Katalysatorn. Aldrig vart med om en biltemakatt som klarar 2 besiktningar. Mina har brunnit upp inom ett år.
Möjligtvis att tändningen står fel? Kolla det. Men avgasvärdena är typiska för dålig katt.
|
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
| Ons 28 nov 2012 2:12 |
|
Jag tippar också på en dålig katt,
har själv monterat en katt från biltema som inte höll måttet! Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion
<3 BUB !!
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Ons 28 nov 2012 11:42 |
|
Kanske det går att installera en Flexitune II för att kunna köra på E85, men att man vid besiktningen kör på spolarvätska om detta överhuvudtaget fixar värderna
insprutningsventilen går till styrboxens pin 7
http://flexitune.se/ En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
jonathanoquist
| Lör 01 dec 2012 13:53 |
|
Låter ju sjukt att katalysatorn inte håller längre. Feltema i all ära, men inte längre än 1 år!?
Otur att den svetsades dit, blir ju ett fanskap att få loss.
I första hand så vill jag laga felet och inte kringgå det, men som en sista utväg kanske..
Med tanke på att bilen gått knappt 12 000 mil så kan ju inte motorn vara slut redan!?
Bilen ryker litegrann (vitrök) även då den är varmkörd, brukar inte få fylla på nämnvärt mkt kylvatten. Kan detta påverka avgsavärdena något?
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
|
jonathanoquist
|