Forum - Golf 3 (92-99) - Golf 3 startmotor död

Fresun
Golf 3 Ort: Stockholm
Mån 03 dec 2012 10:16 Svara med citat
Hej!

Skulle behöva hjälp med att felsöka min bil. Har en Golf 3 -95 där startmotorn inte vill gå igång. Felet inträffade plötsligt härom dagen. Den startade först helt utan problem, jag körde i ca 5 minuter och stannade sedan. 5 minuter senare när jag skulle vidare så var den död. Startmotorn gick inte igång när jag vred på tändningen. Batteriet verkade vara ok då jag hade ström till radion, lyktor, instrumentpanel etc. Testade med startkablar från 2 olika bilar utan framgång. Det gick dock att putta igång den och jag körde till jobbet utan problem( ca 35 km). När jag skulle hem var det samma problem och efter ett misslyckat försök med att starta med startkablar fick jag hjälp att bogsera igång den och jag körde hem utan problem.

Tacksam för tips på felsökning.

/Fredrik
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Mån 03 dec 2012 19:50 Svara med citat
Prova med att rucka nyckeln åt olika håll o startläget händer de inget så ha nån att knackar på startmotorn med lämpligt tillhygge samtidigt som du vrider på nyckeln

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
darkien
Mån 03 dec 2012 19:52 Svara med citat
Btw vilken del av stan håller du till kanske nån här kan ge dej ett handtag

Johnny-VW
Golf 3 1,8i Ort: Partille
Mån 03 dec 2012 22:36 Svara med citat
Har du kollar kontakterna på startmotorn?
har haft liknade fel på en jetta en gång i tiden då ena kabelskon hade ärjat av och fick då ej kontakt.
Allt fungerade i bilen förutan att startmoton var helt död , gjode inte enns ett ljud.

Tips
1. kontrolera kablar och anslutningar på startmotorn samt jordledning mellan växellådan och karossen.

hoppas det ordnar sig Regular Smiley

VolksWagen Orange-Racing
Fresun
Tor 06 dec 2012 12:30 Svara med citat
Tack för era svar! Provade lite snabbt att rucka på nyckeln men dock utan framgång. Återkommer när jag provat dem andra tipsen. Bor i Fredhäll.
Ankmat
Golf 4 1.8 -98 Ort: Trollhättan
Tor 06 dec 2012 13:05 Svara med citat
Jag fick nyss ordning på min bil som hade precis likadant problem Golf 3a -97.

Bilen vägrade starta och klickade bara.

Felet var kontakten till startmotorn. Skruvade loss skruven, gjorde rent båda kabelkontakterna och sedan startade den hur fint som helst!
Ankmat
Tor 06 dec 2012 13:12 Svara med citat
Bild[/gallery]
Fresun
Mån 10 dec 2012 9:50 Svara med citat
Har testat era tips men den vägrar fortfarande att starta. Har även testat att tjuvkoppla strömmen till startmotorn men det händer inget.

Känns som om startmotorn är slut eller vad tror ni?

Vet ni om det är lätt att byta den utan tillgång till verkstad? Tänkte försöka byta den själv, om det inte går så kör jag bilen till skroten.
Ankmat
Mån 10 dec 2012 11:41 Svara med citat
Jo verkar så. Du kan ju mäta om om de går nån ström till den.

Ganska simpel att byta. Tips är att ha domkraften under motorn då fästskruvarna går igenom motorfästet. (gjorde iaf på mon) annars kan de braka till bra :p

Att få dit den igen kan vara lite struligt om du har otur. Få allt att passa in men ska inte vara några problem. Går att ta uppifrån vilket är skönt
darkien
Mån 10 dec 2012 17:38 Svara med citat
En liten varning i ankmats inlägg sätt domkraften under växellådans underkant så långt fram som de går INTE under motorn då lär du mosa oljetråget men annars e de rätt enkelt att byta mesta strulet är som sagt att få ihop allt då motorfästet gärna vill röra sig trots man pallat under motorn

sebastu
Golf 3 1.8 -92 Ort: Stockholm
Mån 10 dec 2012 18:40 Svara med citat
Jag gjorde det på en parkering, så enkelt är det. Se bara till att du ställt bilen horisontellt och att du som sagt pallar upp motorn så långt fram som möjligt. Det blir bättre hävarm på det sättet.