Forum - Golf 2 (83-91) - Vilken motor passar i countryn?

pv544
Golf 1 1.8 gti Ort: Falun
Tor 29 mar 2012 18:43 Svara med citat
Hej!

Har en country där kopplingen är dålig, plus att den drar lite olja och känns lite allmänt trött. Så jag funderade på om man skulle försöka sig på ett motorbyte.
Motorn som sitter där nu har motorkod 1p om man kollar på mekonomens sida tex. Det är en 98hk 1.8 motor.

Någon med koll på vad som skulle kunna gå att stoppa i? Utan att bygga om halva bilen helst.

Bjuder på en bild också.
Smutsen kommer bara från en lerig åker, ingen offroadkörning alltså.
Bild[/img]
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Tor 29 mar 2012 18:47 Svara med citat
Mk2 Gti-maskin (108/112 hkr).

1P har väl även den mekaniskt insprut?
Grimling
Golf 1 Diesel Cab Ort: Lidköping
Tor 29 mar 2012 18:51 Svara med citat
Byter jag motor så byter jag alltid till diesel Smile

Borde inte vara annorlunda på country väl ? Det är väl i stora drag en Golf syncro med kraftigare fjädrar ?

Riktigt frän bil, ta hand om den ! Very Happy

Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge
Tor 29 mar 2012 19:51 Svara med citat
Cool bil !

he he...Ingen offroad? Lerig åker.... hmm..

Kasta i en diesel, borde passa som handsken med en
diesel i den.

"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
Grimling
Golf 1 Diesel Cab Ort: Lidköping
Tor 29 mar 2012 20:05 Svara med citat
krillebus skrev:
Cool bil !

he he...Ingen offroad? Lerig åker.... hmm..

Kasta i en diesel, borde passa som handsken med en
diesel i den.


Äntligen nån som förstått potentialen i dessa motorer, I love you man <3

Enda rätta om du vill ha någorlunda vrid ner på alla fyra hjulen ute på åkern Wink

Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
pv544
Golf 1 1.8 gti Ort: Falun
Tor 29 mar 2012 20:36 Svara med citat
Jag har också funderat på en diesel, skulle ju vara fint. Men är lite osäker på hur mycket jobb det är.

Tyvärr så är det bara lort från åkern på bilen, har nog för dåliga däck och koppling för offroadkörning.

Tanken med bilen när jag köpte den var att ha en udda och trevlig andrabil som sköter sig bra på sommaren. Men sen upptäckte jag att kopplingen är klen och att avgasvärderna inte är något vidare. Har gått lite klent ibland också.

Hade den ute på blocket i vintras, tänkte göra mig av med några problem och ägna mer tid åt min gamla volvobilar istället. Fanns ju en del intresse, men ingen som hann köpa innan jag ångrade mig.

Så vi får väl se vad som händer med den, motorbyte vore nog en bra start. Sen lite rostlagning också.
Grimling
Golf 1 Diesel Cab Ort: Lidköping
Fre 30 mar 2012 7:15 Svara med citat
Jag slängde i en golf 3 diesel i min golf 1, det tog ganska precis en helg från att köra in bilen i garaget för egen maskin, till att backa ut den för egen maskin Smile
Jag byggde dessutom om från 4vxl till 5vxl, vilket innebar bygga om drivaxlar mm..

Alla fästen passade, var bara att flytta över. Tömma tanken, fylla på med diesel, starta !

Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge
Fre 30 mar 2012 10:45 Svara med citat
Grimling skrev:
Äntligen nån som förstått potentialen i dessa motorer, I love you man <3

Enda rätta om du vill ha någorlunda vrid ner på alla fyra hjulen ute på åkern Wink


he he.... tur att man är omtyckt nånstans... Applause
Jo, borde bli bra mkt bättre drag i grejerna med en diesel snurra!

Vad behövs för att konvertera?

"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
Grimling
Golf 1 Diesel Cab Ort: Lidköping
Fre 30 mar 2012 12:07 Svara med citat
En komplett motor, sen vet hag inte exakt eftersom han ska använda syncrolådan, lika bra att ha båda svänghjulen och lamellerna osv, så märker man vad som passar !
I mitt fall passade mk1ans motorfästen rakt på mk3-lådan, inre drivknutarna ska du ta från lådan, drivaxel från bilen du ska montera i(tex är mk3ans längre än mk1).

Töm tanken så gott du kan, man kan köra lite bensinblandat i en diesel så ingen större fara om du har nån slatt kvar, tanka fullt med diesel bara !

Bränsleslangar passar rätt på, kan hänta att du får ta bort bränalepumpen under bilen, mk1 har ingen sån alls..

Avgas skarva på lämpligt ställe.

El: Tändningsplus till pumpen(hittas vid tändspolen)
Glödning: Lägg separat plus på knapp via relä, resten av elen flyttas bara med, temp,olja, startmotor.

Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
pv544
Golf 1 1.8 gti Ort: Falun
Lör 31 mar 2012 2:18 Svara med citat
Http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=167583

Hittade den, lite kul att läsa.
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Lör 31 mar 2012 11:47 Svara med citat
Om den drar olja så kan det vara slitna ventilstyrningar/ventiltätningar vilket ett kompprov kan skvallra om

troligen samma motorblock som gti 8V, alt. 90Hk förgasare

eftersom det är en 90:an , kan omfattande/omständiga typningar behövas utföras om man ska ha i en diesemotor i denna
Grimling
Golf 1 Diesel Cab Ort: Lidköping
Sön 01 apr 2012 9:55 Svara med citat
Det blev väl krångligt -93 ?

Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
pv544
Golf 1 1.8 gti Ort: Falun
Lör 07 apr 2012 0:27 Svara med citat
Http://www.blocket.se/jamtland/Vw_golf_1_9td_motor_39620875.htm?ca=6&w =2

Skulle en sådan motor passa bra tror ni?
pv544
Golf 1 1.8 gti Ort: Falun
Sön 30 sep 2012 23:00 Svara med citat
Hittat en motor nu, 70hk från en 92a td.
Värt att stoppa i en sån tycker ni?
Diesel_Maffian
VW Caddy 1.9 TDi - 00 Ort: Sölvesborg
Tis 02 okt 2012 15:44 Svara med citat
PV544.
Än en gång.... bry dig inte om sådant mögjobb.
Sälj den till mig och gör så som jag har gjort för några år sedan.
Gå in på www.dieselmaffian.com och titta på "våra bilar"
Där har du en 145 diesel "country"
Bygg en sån istället så köper jag din golf... Very Happy Very Happy Thumbs up

Det finns 1 gud, och han heter Rudolf Diesel !!
Diesel_Maffian
VW Caddy 1.9 TDi - 00 Ort: Sölvesborg
Tis 02 okt 2012 15:45 Svara med citat
Glömde nämna att du skall klicka på texten bredvid bilden på respektive bil så ser du en beskrivning och bilder på vad som har gjorts.

Det finns 1 gud, och han heter Rudolf Diesel !!
pv544
Golf 1 1.8 gti Ort: Falun
Tis 02 okt 2012 15:58 Svara med citat
Trevlig sida!
En volvo country vore ju riktigt fränt! Och jag har ju en 145a ståendes... Wink

Har även lekt med tanken med diesel i min pv...

Men kanske en lagom början att operera på golfen istället. Militärgrön vore fint också!
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Tis 02 okt 2012 16:57 Svara med citat
Diesel_Maffian skrev:
PV544.
Än en gång.... bry dig inte om sådant mögjobb.
Sälj den till mig och gör så som jag har gjort för några år sedan.
Gå in på www.dieselmaffian.com och titta på "våra bilar"
Där har du en 145 diesel "country"
Bygg en sån istället så köper jag din golf... Very Happy Very Happy Thumbs up


Packo, köp denna:

http://www.blocket.se/vastmanland/Vw_Golf_2_Syncro_Country_43031406.ht m?ca=11&w=3
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Tis 02 okt 2012 16:59 Svara med citat
Pv544:

Du borde kunna åka med 1,9-litersdieseln (eller ja, det bör vara ett mycket rimligare val).

Enda problemet blir att lösa med din utväxling på ett praktiskt sätt med tanke på att syncrodiesel inte hör till vanligheterna.
pv544
Golf 1 1.8 gti Ort: Falun
Tis 02 okt 2012 17:47 Svara med citat
MiWi skrev:
Pv544:

Du borde kunna åka med 1,9-litersdieseln (eller ja, det bör vara ett mycket rimligare val).

Enda problemet blir att lösa med din utväxling på ett praktiskt sätt med tanke på att syncrodiesel inte hör till vanligheterna.


Ja utväxlingen är ju inget vidare, ligger väl kring 3000 i 100.... Fast jag åker nu på lite större hjul (205/55r16) så det är väl något bättre än original, har inte kollat med gps vad den riktiga hastigheten är.
Diesel_Maffian
VW Caddy 1.9 TDi - 00 Ort: Sölvesborg
Tis 02 okt 2012 21:44 Svara med citat
Det är lungt Miwi.
Jag bara tetas lite med PV. Very Happy

Jag har min snart färdig,
Sen att den inte är 4WD det får jag leva med.
Men jag markfrigången jag vill ha och jag är nöjd med take på att motorn har gått 16000 mil, och nu är så gott som allt är bytt, så har jag en bil i många år om jag sköter den ....

Det finns 1 gud, och han heter Rudolf Diesel !!
Diesel_Maffian
VW Caddy 1.9 TDi - 00 Ort: Sölvesborg
Tis 02 okt 2012 21:50 Svara med citat
PV.

Tänk på följande när du skall bygga om.

Förrutom soppapumpen under bilen (som måste plockas väck! ) så har du en soppapump i tanken.
Den skall väck med.

Sedan skall du ta reda på vad du har för vrid i din befintliga bensinare och jämför med vridet i diesel maskinen du skall stoppa ner. Du kan öka det med 20 % ( om jag inte minns helt fel)
Kolla med den stationen du skall regga om bilen att dom godtar den motorn du planerar att stoppa i golfen.

Lite tradigt om du får byta motor för att gubben på bilprovningen tycker si eller så.
Jag har råkat ut för såna petnissar, medans i en annan stad , en annan gubbe tyckte " a det lilla kan väl varken göra till eller från" och det gick hur bra som helst.

Det finns 1 gud, och han heter Rudolf Diesel !!
pv544
Golf 1 1.8 gti Ort: Falun
Tis 02 okt 2012 22:11 Svara med citat
Tack för tipsen!

Men vad tror du/ni om varvet då?

Bilen är ju egentligen tänkt som vinterbil, så det är ju inga superhastigheter man kommer åka i oftast. Men ändå skönt om den känns lagom och inte varvar ihjäl sig.

Ska kolla med bilprovingen...
Diesel_Maffian
VW Caddy 1.9 TDi - 00 Ort: Sölvesborg
Ons 03 okt 2012 20:23 Svara med citat
Om du bygger om din växelförare till "vajer" så kan du använda passatens låda.
Det är passatens vajer låda som dom använder i Corradon.
Och Corradon i sin tur är bara en platt golf.
Den är betydligt lägre växlad och finns betydligt fler sådana i 4WD än golfen.
Det var en sådan låda som min vän i österike använde när han byggde om sin Corrado till 4WD.

Det finns 1 gud, och han heter Rudolf Diesel !!
pv544
Golf 1 1.8 gti Ort: Falun
Ons 03 okt 2012 23:19 Svara med citat
Något lådbyte är jag inte så sugen på. Vill helst inte skruva mer än nödvändigt på countryn, utan hellre lägga den tiden (och pengarna)på någon av volvobilarma här hemma.

Kanske ska besikta golfen och se hur den klarar sig innan man bestämmer sig helt ang motorbyte.

Men en liten dieselmotor i pvn skulle ju varit fränt...

Äh, får sova på saken.
pv544
Golf 1 1.8 gti Ort: Falun
Sön 09 dec 2012 9:11 Svara med citat
Nu har jag råkat köpa en 95ans vento, tänkt som motordonator. 1.8i, 89hk.

Vad tror ni om svårigheterna med att slänga i den motorn?

Fick den för 2500, nyskattad och med ett gäng tvåor från besiktningen. Helt ok vinterdäck och skapliga sommardäck på alufälg. Stereo med slutsteg och baslåda.
Ska ställa av den om några dagar, och försöka sälja lite däck. Så då blir den ju typ gratis.... Smile

Och förhoppningsvis kan jag använda motorn till countryn, och kanske sälja nån del från venton.
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Sön 09 dec 2012 9:17 Svara med citat
Motorblocket ska va densamma, evt. kan kammen skilja

Countyn ska ha ett digifant multipoint insprutning

medans venton har centralinsprutning bara låta dessa prylar byta plats

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
pv544
Golf 1 1.8 gti Ort: Falun
Sön 09 dec 2012 9:31 Svara med citat
Jag har problem med avgasvärden och ojämn gång, så jag funderar på att även behålla centralinsprutningen på nya motorn. Om det inte ställer till för mkt problem.

Och förhoppningsvis ska den gå lite billigare, sist jag tankade hade den dragit närmare litern. Fast den saknar motornvärmare, så det har väl gått någon liter för varmkörning.
Sommartid har den legat kring. 0,85.
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Sön 09 dec 2012 9:37 Svara med citat
Jag skulle behålla det som redan finns i countyn, den är mordernare med knacksensor och allt, motorn är troligen byggd för 98 oktan blyfri men kan tack vare knacksensorn även köras på 95 oktan, värt att testa om detta påverkar förbrukningen

ojämn gång kan beror tex. på dålig komp i någon cylinder eller bränd ventil, överslag tändhatt

venton har evt. startspärr

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera