Forum - Golf 2 (83-91) - Fylla på glykol utan att starta bilen

Ricky
Golf 2 -92 Ort: Tidaholm
Ons 05 dec 2012 19:15 Svara med citat
Tjo,

Har ett litet problem, eller två problem snarare. Har två stycken Golf 2 ståendes. Båda har läckt lite kylarvatten under hösten och det är delvis därför dom står. Jag har fyllt på vatten titt som tätt när det behövts så det kan inte vara mycket glykol kvar i kylarvattnet i någon av dom.

Den ena Golfen (RP-motor) startar så den kan jag väl tömma ur vatten, fylla på glykol och sen låta stå igång så det blandas runt.

Men den andra Golfen (Gti 16v KR) startar inte så hur ska jag lösa det enklast? Den dog under körning i höstas. Motorn går runt men den tänder aldrig igång. Har felsökt det en del men inte hittat felet och nu kommer den nog stå ett tag till på grund av mycket annat som tar upp tiden, så vore skönt att slippa oroa sig för att den fryser sönder.

Är det möjligt att på något sätt få till bra glykolhalt i den?

Glad för alla tips man kan få Regular Smiley

/Ricky
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Ons 05 dec 2012 19:23 Svara med citat
Tom ur vatten? Lossa nedre kylarslangen å skvimpa ur en skvätt.

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Ricky
Golf 2 -92 Ort: Tidaholm
Ons 05 dec 2012 21:29 Svara med citat
Ja att tömma ur vattnet är ju inget konstigt, frågan är om det räcker att tömma ur och fylla på utan att köra med motorn? Behöver det inte gå runt lite för att skydda när det blir kallt?
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Tor 06 dec 2012 15:23 Svara med citat
Ricky skrev:
Ja att tömma ur vattnet är ju inget konstigt, frågan är om det räcker att tömma ur och fylla på utan att köra med motorn? Behöver det inte gå runt lite för att skydda när det blir kallt?


De är ju vätskor så de borde blanda sej Think

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Ricky
Golf 2 -92 Ort: Tidaholm
Tor 06 dec 2012 16:00 Svara med citat
Mjo, men om bilen står still och jag bara häller i glykol så känns det inte som att det blandar ut sig självt i hela motorns alla slangar och annat?
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Tor 06 dec 2012 16:27 Svara med citat
Ricky skrev:
Mjo, men om bilen står still och jag bara häller i glykol så känns det inte som att det blandar ut sig självt i hela motorns alla slangar och annat?


Om du tömmer hela då? Sen fyller på med färdigblandad? Genom att trycka på övre kylarslangen får man bort luft ur systemet.

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Tor 06 dec 2012 18:01 Svara med citat
Varför ska du ens ha kylarvatten i en bil som äe defekt? Töm ur allt istället. Smile
Ricky
Golf 2 -92 Ort: Tidaholm
Tor 06 dec 2012 21:10 Svara med citat
Hmmmmm där sa du något miwi Very Happy Den kan stå tom alltså? Tänkte så det inte blir rost och skit. Glykolen är ju ändå där av en anledning Regular Smiley
NinjaSatan
Golf 2 Pundarhink Ort: Uppsala
Fre 07 dec 2012 9:42 Svara med citat
Det är mycket bättre att den står tom än med bara vatten i! Bara köra en kylarrens innan du drar igång den sen..
Ricky
Golf 2 -92 Ort: Tidaholm
Fre 07 dec 2012 12:49 Svara med citat
Då ska jag ut och tömma ur vattnet ur båda bilarna så slipper jag böka med att blanda i glykol och greja i den andra också eftersom den ändå inte kommer köras på ett bra tag. Tack så mycket!