Forum - Golf 2 (83-91) - Min golf laddar inte trots ny gen.

auspuff
Golf 2 Tyskstukad Ort: Tingsryd
Fre 28 sep 2012 14:36 Svara med citat
Har bytt två generatorer, och nytt kol. Bilfan laddar ändå inte! har bytt batteri också!

Vad ska jag felsöka? BIlen är en jetta -84.

Sitter det något laddrelä förutom kolet? Jag har dålig koll på elen. Blir tokig på bilen!!!
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Fre 28 sep 2012 14:38 Svara med citat
Finns en kabel som styr laddningen. Sitter den på plats?
auspuff
Golf 2 Tyskstukad Ort: Tingsryd
Fre 28 sep 2012 14:51 Svara med citat
Det verkar fungera nu ialalfall, gick in å gasade till så laddlampan slocknade och vips så började den ladda..

Så problemet var generatorn!
Ricky
Golf 2 -92 Ort: Tidaholm
Fre 28 sep 2012 21:41 Svara med citat
Min Golf gör så ibland att batterilampan lyser när jag startar bilen och den lyser tills jag gasar till en gång Regular Smiley Vet inte varför...
rgsvd
Jetta CL-87 Ort: Stockholm
Fre 28 sep 2012 22:06 Svara med citat
Gör inte alla lite äldre bilar så?
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Fre 28 sep 2012 22:12 Svara med citat
Jo, krävs viss rotation för att laddningen ska starta (för att magnetfältet ska byggas).
auspuff
Golf 2 Tyskstukad Ort: Tingsryd
Fre 28 sep 2012 23:10 Svara med citat
Nu laddar den inte igen! BLIR TOKIG!
auspuff
Golf 2 Tyskstukad Ort: Tingsryd
Lör 29 sep 2012 9:11 Svara med citat
Vad kan det vara som gör att det laddar ibland och ibland inte, vad kan glappa tror ni?
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 29 sep 2012 15:29 Svara med citat
Se mitt tidigare inlägg.
auspuff
Golf 2 Tyskstukad Ort: Tingsryd
Lör 29 sep 2012 16:26 Svara med citat
MiWi skrev:
Se mitt tidigare inlägg.


Är detta den lilla kabeln som sitter på generatorn? Vart går den? Kan inte följa den utan att börja demontera en massa.
auspuff
Golf 2 Tyskstukad Ort: Tingsryd
Sön 30 sep 2012 9:03 Svara med citat
MiWi skrev:
Se mitt tidigare inlägg.


Boo hoo!
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 30 sep 2012 9:17 Svara med citat
auspuff skrev:
Boo hoo!


Lugn och fin, även jag har (förvånande nog) ett liv utanför forumet. Rolling Eyes

Går mellan generator och batteriet i princip. Vid felsökning så är det nästan bara en fördel att riva lite. Smile

Nu verkar du dock ha glapp någonstans med tanke på att din laddning kommer och går.
auspuff
Golf 2 Tyskstukad Ort: Tingsryd
Sön 30 sep 2012 10:15 Svara med citat
MiWi skrev:
Lugn och fin, även jag har (förvånande nog) ett liv utanför forumet. Rolling Eyes

Går mellan generator och batteriet i princip. Vid felsökning så är det nästan bara en fördel att riva lite. Smile

Nu verkar du dock ha glapp någonstans med tanke på att din laddning kommer och går.


Hehe!! Applause


Hur fungerar den kabeln, alltså hur styr den laddningen, det är ju bara en kabel utan något relä eller motstånd som jag sett? Mätte på den o då hade den styrström typ 0,5v kanske, minns inte exakt.

Jag hatar att riva i gammalt skit kan man undvika så görjag Wink E sååå lses på att, köpte bilen för jag ville ha en billig vitnerbil.. ååångrar mig nu!
anton_mjor
Bora 1.6 -99 Ort: Katrineholm
Mån 01 okt 2012 14:59 Svara med citat
Hur ser remskivan ut?
När den blir gammal och slits kan den valsa ut sig så att remmen tar i botten, då slirar den och laddar inte.
danielsan
Golf 1 GTI G60 75 Ort: Vellinge
Mån 01 okt 2012 21:01 Svara med citat
Den lilla (blå) kabeln till generatorn kommer från instrumentpanelen och har till uppgift att magnetisera generatorn så att den börjar ladda direkt. om den är av eller om det är nåt fel på kombiinstrumentet så börjar inte generatorn ladda förän man gasar till lite.
kabeln brukar följa batterikabeln till startmotorn där det sitter en kontakt sen försvinner den upp bakom batteriet.
alvolm
Golf 2 1.8L Ort: Alingsås
Ons 21 nov 2012 21:40 Svara med citat
Hade samma problem ganska nyss, bytte polskorna, alla sladdar till generator och jordsladden, bytte alla kontakterna till sladdarna så att elen kommer fram bra, sedan finns det lite jordkopplingar i ett hörn på kamkåpan, se till att de kontakterna är friska med.

hoppas det löser sig !
johanmedgolfen
Golf 2 1,6 cl 89 Ort: Täby
Tis 11 dec 2012 18:03 Svara med citat
Använd multimeter för att kolla vart du har ström och inte Smile
Ankmat
Golf 4 1.8 -98 Ort: Trollhättan
Tis 11 dec 2012 18:24 Svara med citat
Som Johannedgolfen säger så använd multimetern. Dessa problem brukar ofta (inte alltid) bero på skit i kontakterna, trasiga kablar