Forum - Golf 3 (92-99) - Generatorrem

Netman
Golf 3 1,8 -93 Ort: Östra Göinge
Lör 08 dec 2012 9:07 Svara med citat
Hej. har sökt här om hur min rem skall monteras. Hittat olika svar hela tiden. skall den sitta med baksidan mot det "släta" hjulet eller med spåren mot? Får ej på remen på generatordrevet, känns som remen är för kort. 890mm står det på den. den gamla gick av när jag körde.
Har en golf3 -93a cl utan ac
Geronimo
Golf 3 CL-GL-94 Ort: Västerås
Lör 08 dec 2012 9:58 Svara med citat
Http://forums.generationdub.com/showthread.php?t=17048&page=1
Netman
Lör 08 dec 2012 11:13 Svara med citat
Tack. Med lite våld o fula ord fick jag dit remmen. men då dök nästa problem upp...hjulet till vattenpumpen rörde sig inte...det har frusit i slangarna...troligen för lite glykol i vattnet. suck
bara o invänta varmare väder så jag kan tappa ut kylvätskan o ge han ny fräch dricka.
Ankmat
Golf 4 1.8 -98 Ort: Trollhättan
Lör 08 dec 2012 21:44 Svara med citat
Första gången jag skulle byta den fick jag också fel rem, hade dock AC och fick en utan AC vilket var för kort.

Tänk på mutten/rotorn eller vad man ska säga som du spänner remmen med, att byta den om den ser kass ut, jag va tvungen att slipa egna spår med vinkelslipen för att den inte skulle slira.
Netman
Lör 08 dec 2012 22:34 Svara med citat
Spänner med generatorn. har inget extra spännhjul. fick ta bort fjädern mellan generatorn och blocket för att få på eländet. men ändå gick det knappt att få på remmen.
remmen är samma längd som förra,men känns för kort
Ankmat
Golf 4 1.8 -98 Ort: Trollhättan
Lör 08 dec 2012 22:46 Svara med citat
Har du ingen justeringsskruv?

Vad har du för årsmodell?

Jag lossade bara fästena till generatorn och drog den bakåt för att lätta på trycket.
Netman
Sön 09 dec 2012 8:53 Svara med citat
Har 2 skruvar som håller fast generatorn. en i "gångjärnet" och en i ett spår under den.
Ja man ska ju bara lossa skruvarna o lägga på remmen o sen dra ut/upp generatorn för o spänna remmen. men fast jag pressade ner den mot motorn gick det knappt utan våld.
har för mig att förra remmen som satt där fick generatorn högre upp, men mätte bägge remmar de är lika långa.
Det är en CL -93 importerad tror jag eftersom det inte är halvljusautomatik.