candyweiss Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Sön 18 dec 2011 15:49
Jag skulle vilja använda mitt cig-uttag även när jag slår av tändningen, tex för att ladda bluetoothheadsetet när jag lämnar bilen. Finns det någon enkel lösning på detta, så att jag har ström på hela tiden i uttaget?
Finns nog ingen enkel lösning, det du kan göra är väl att koppla in ett till uttag med konstantström någon annanstans eller ta ström från t.ex. radions strömförsörjning och koppla över på cigg.uttaget.
Har du provat om det är likadant i uttaget som finns i bakluckan? På vissa bilar är det konstantström där för att kunna driva kylboxar mm. när bilen är avstängd.
I så fall är det ju bara att dra fram en förlängningssladd.
På mk5:an 07 är det säkring 42 i kupén innanför dörren som säkrar dessa två 12 voltuttag
men jag har flyttat kontakthylsan
http://www.segor.de/#Q=StandardPowerTimer-F%202,5
till säkringsboxens plats 34 (en våning upp) som har ständig 12 volt
på boxens baksida sitter en hållare som håller dessa hylsor på plats som måste flyttas åt sidan ett hack, sedan pillar man ut kontakthylsan med hjälp av ett evt. två utvikta gem
borde vara liknade på Mk6:an
tag en spänningprovare ock leta upp en ledig plats med ständig 12 volt antigen en våning upp eller ned i första hand
sen kanske den finns en säkerhetsaspekt med att ha 12voltuttaget frånkopplad med tändningen, dvs. ingen ansluten apparat som är felaktig kan ta eld när fordonet är obevakat
tidiga 5 or har ständig spänning på dessa uttag
Senast ändrad Sön 18 dec 2011 22:10, ändrad totalt 2 gånger
Sön 18 dec 2011 22:05
Låter ju intressant, detta måste jag kolla upp. Helt klart bättre än att dra nya kablar och säkring.
Hade varit bra om någon annan redan testat vilka säkringsplatser det är på mk6