auspuff
Golf 2 Tyskstukad Ort: Tingsryd |
| Fre 28 sep 2012 14:36 |
|
Har bytt två generatorer, och nytt kol. Bilfan laddar ändå inte! har bytt batteri också!
Vad ska jag felsöka? BIlen är en jetta -84.
Sitter det något laddrelä förutom kolet? Jag har dålig koll på elen. Blir tokig på bilen!!!
|
|
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Fre 28 sep 2012 14:38 |
|
| Finns en kabel som styr laddningen. Sitter den på plats?
|
|
auspuff
Golf 2 Tyskstukad Ort: Tingsryd |
| Fre 28 sep 2012 14:51 |
|
Det verkar fungera nu ialalfall, gick in å gasade till så laddlampan slocknade och vips så började den ladda..
Så problemet var generatorn!
|
|
Ricky
Golf 2 -92 Ort: Tidaholm |
| Fre 28 sep 2012 21:41 |
|
Min Golf gör så ibland att batterilampan lyser när jag startar bilen och den lyser tills jag gasar till en gång Vet inte varför...
|
|
rgsvd
Jetta CL-87 Ort: Stockholm |
| Fre 28 sep 2012 22:06 |
|
| Gör inte alla lite äldre bilar så?
|
|
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Fre 28 sep 2012 22:12 |
|
| Jo, krävs viss rotation för att laddningen ska starta (för att magnetfältet ska byggas).
|
|
auspuff
Golf 2 Tyskstukad Ort: Tingsryd |
| Fre 28 sep 2012 23:10 |
|
| Nu laddar den inte igen! BLIR TOKIG!
|
|
auspuff
Golf 2 Tyskstukad Ort: Tingsryd |
| Lör 29 sep 2012 9:11 |
|
| Vad kan det vara som gör att det laddar ibland och ibland inte, vad kan glappa tror ni?
|
|
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Lör 29 sep 2012 15:29 |
|
| Se mitt tidigare inlägg.
|
|
auspuff
Golf 2 Tyskstukad Ort: Tingsryd |
| Lör 29 sep 2012 16:26 |
|
| MiWi skrev: | | Se mitt tidigare inlägg. |
Är detta den lilla kabeln som sitter på generatorn? Vart går den? Kan inte följa den utan att börja demontera en massa.
|
|
auspuff
Golf 2 Tyskstukad Ort: Tingsryd |
| Sön 30 sep 2012 9:03 |
|
| MiWi skrev: | | Se mitt tidigare inlägg. |
|
|
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm |
|
auspuff
Golf 2 Tyskstukad Ort: Tingsryd |
|
anton_mjor
Bora 1.6 -99 Ort: Katrineholm |
| Mån 01 okt 2012 14:59 |
|
Hur ser remskivan ut?
När den blir gammal och slits kan den valsa ut sig så att remmen tar i botten, då slirar den och laddar inte.
|
|
danielsan
Golf 1 GTI G60 75 Ort: Vellinge |
| Mån 01 okt 2012 21:01 |
|
Den lilla (blå) kabeln till generatorn kommer från instrumentpanelen och har till uppgift att magnetisera generatorn så att den börjar ladda direkt. om den är av eller om det är nåt fel på kombiinstrumentet så börjar inte generatorn ladda förän man gasar till lite.
kabeln brukar följa batterikabeln till startmotorn där det sitter en kontakt sen försvinner den upp bakom batteriet.
|
|
alvolm
Golf 2 1.8L Ort: Alingsås |
| Ons 21 nov 2012 21:40 |
|
Hade samma problem ganska nyss, bytte polskorna, alla sladdar till generator och jordsladden, bytte alla kontakterna till sladdarna så att elen kommer fram bra, sedan finns det lite jordkopplingar i ett hörn på kamkåpan, se till att de kontakterna är friska med.
hoppas det löser sig !
|
|
johanmedgolfen
Golf 2 1,6 cl 89 Ort: Täby |
| Tis 11 dec 2012 18:03 |
|
Använd multimeter för att kolla vart du har ström och inte
|
|
Ankmat
Golf 4 1.8 -98 Ort: Trollhättan |
| Tis 11 dec 2012 18:24 |
|
| Som Johannedgolfen säger så använd multimetern. Dessa problem brukar ofta (inte alltid) bero på skit i kontakterna, trasiga kablar
|
|