Har en 1,9 TDI Bluemotion 2008 reg datum 2008-09-22, vilken problem bil...
Bilen gick ojämt på tomgången så jag lämnade in den på märkesverkstad, dom bytte bränslefilter/ luftfilter rengjorde spridare in och ut med luftmassemätare, kontrollerade bränslepump samt högtryckspump. Tyvärr var det inte bättre.
Dom gav förslaget att byta svänghjul så jag lämnade in den, efter bytet så går den bättre på tomgången men har blivit jäkligt dieselsugen från att dra 0,4 till 0,55 och det känns som man hela tiden kör i motlut, bilen känns trött. Vad kan ha hänt`? kan man sätta in fel svänghjul+- Ser på mekonomens sida att det finns olika alternativ, den som är insatt är 03G105266BM, Kan det vara fel svänghjul som gör att den känns trött och svag och drar mer?
Är ganska less, har lagt ut 32 000:- till verkstaden nu.....
Kan nån hjälpa mig?
Det som ksiljer på svänghjulen är om det är Sachs eller LUK koppling.
Har dom kollat spridarna ordentligt?.Har dom kollat kabehärvan efter rambenet på vänstersidan under luftfilterlådan?.Det hännder att någon kabel går av är den svänger upp mott kylaren.
Vad är det för skillnad på sachs och Luk- koppling? 2009 kom 1,6 motorn som alternativ till 1,9 2008 kan det vara så att man satt in fel svänghjul av dessa?
Vilken av sachs eller Luk skall jag ha på min då? Jag har manuelllåda / 5 växlar, kan man ta fel på svänghjul och vad skulle i så fall vara symtomen på detta?
Jag skal lämna in bilen på mekonomen så dom får titta igenom den på tisdag till veckan, då jag litar mer på dom än märkesverkstaden så dom verka´r vilja sugen en på slatar.
Det som skiljer är just Sachs och LUK.VW gör inte varenda punal på bilen själv utan köper in komponenter från företag som sysslar med det.
Tur att jag inte bor i Östersund tydligen .Vi får in en och annan bil från tidigarenämda verkstadskedja och dom kunderna är inte nöjda när dom får betala "samma summa" igen för att det blivit fel tidigare.Eller när dom kommer in till oss och frågar på pris så är det billigare än där.Det är hur man vrider och vänder på saken.
På märkesverkstad ska det finnas alla resurser i värden.Verktyg suport mm mm.Är den inte bra så får du åka tillbaka med den.
Sachs elr luk, två heeelt olika koppligar och tryckplattor
Man får börja med en reeedig felsökning så extremt svårt fall att "gissa" sig fram till på nätet, en mekaniker måste köra och känna på bilen hårt o mjukt