Forum - Golf 2 (83-91) - Ojämn tomgång

persie91
Golf 2 1.8 CL Ort: Vansbro
Tis 04 dec 2012 20:46 Svara med citat
Tjena!
golfen går ojämnt oavsett om den är kall eller varm, den rusar upp till 2000 varv och står där ca 10 sekunder för att sedan gå ner till 700-800?

dör även om motorn är kall

vad göra?? tacksam för svar
Vispen
VW Jetta CL -91 Ort: Helsingborg
Mån 10 dec 2012 19:03 Svara med citat
persie91 skrev:
Tjena!
golfen går ojämnt oavsett om den är kall eller varm, den rusar upp till 2000 varv och står där ca 10 sekunder för att sedan gå ner till 700-800?

dör även om motorn är kall

vad göra?? tacksam för svar


Jag undrar detsamma, men mitt problem är nog värre, min stannar på 2000 varv ibland.. riktigt drygt.
det händer när jag startat och stängt av bilen ett ex antal gånger under en kort tid.
Så jag är oxå tacksam för svar. Mvh
Ankmat
Golf 4 1.8 -98 Ort: Trollhättan
Tis 11 dec 2012 18:22 Svara med citat
Ojämn tomgång kan vara pga:

Luftfiltret igensatt
Läckage vid gasspjälshuset, insugsgrenröret
Dåliga tändstift
Låg kompression
Igensatta spidare

Du får se de som en liten skattjakt tills du hittar orsaken Smile
Jorevik
Golf 2 CL 1.8 i KAT -91 Ort: Falkenberg
Ons 12 dec 2012 1:17 Svara med citat
Kolla packningen till förgasaren. sitter under förgasaren, lätt att lossa.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Avgassystem/Avgassyst em-Standard/FORGASAR-ANSLUTNING-VWAUDI-52801/#
JettaJansson
VW Jetta CL 1.8 -92 Ort: Falköping
Sön 16 dec 2012 16:24 Svara med citat
Har haft samma problem som dig, men min gick skit ibland när ja körde (hostade o hoppade) sig fram.

Det ja gjorde var att ta bort tomgångsmotorn o spreya med 5-56 eller wd40, och även kolla så allt ser friskt ut. Efter ja monterade det igen så har tomgången varit bra.

Mvh Oscar / Hoppas det är till hjälp!