Forum - Golf 2 (83-91) - Hög tomgång efter att motorn fått kylarvatten över sig...

Johan03
VW Jetta -88 Ort: Norrköping
Tis 18 dec 2012 16:13 Svara med citat
Hej
Jag har en Golf 2 -88 som har fått för hög tomgång. Tomgången var bra tills för en vecka sedan när följande hände: Jag var ute och åkte, bilen började hacka och lite senare så stannade den. Jag öppnade motorhuven och såg att det var blött i motorrummet. Jag startade bilen igen och såg då att det var ett litet hål i en vattenslang (den som går in till värmeelementet i kupén). Det sprutade vatten från hålet över bl.a. förgasare/insprutningsenheten och tändspolen. Efter en liten stund så stannade bilen igen och ville inte starta. Jag gissar att det berodde på att något i elsystemet blivit blött. Efter att jag bytt kylarslang och bilen stått inne i ett garage i ett dygn och torkat så startade den. Den går nu bra men tomgången är för hög. Den ligger mellan 2000-3000 varv.

Vad tror ni det beror på?
Är det något som fortfarande är blött? Eller har jag kommit emot någon sladd eller vakumslang när jag bytte kylarslang? (jag tänkte kolla efter vakuumläckor i kväll)

Skulle ni våga er ut på en 50 mils resa med så här högt tomgångsvarvtal?
VW_ASKELIUS
Golf 2 1,6 C -86 Ort: Varberg
Tor 20 dec 2012 19:19 Svara med citat
Då har du ju farthållare iaf Wink jag hade nog kollat upp först vad det är innan en 50 mils resa, är det en RP maskin?