Magirus
Golf 3 Cab Ort: Falun |
| Mån 31 dec 2012 14:53 |
|
Började med att stereon krånglade, instrumenten dimmade ner och sen dog bilen. Batteriet är nytt så jag gissade på spänningsregulatorn som byttes. Problemet kom tillbaka, men bilen startade igen och gick bra. Dottern körde hem och när hon dök upp lyste alla möjliga varningslampor. Jag gasade till och då kom spänningen tillbaka och allt började funka igen. Misstänkte startkontakten så den är också bytt nu. I samband med det bytte jag också lågtryckskontakten oljetryck eftersom den läckte olja duktigt.....
Efter byte kan man nu köra bilen ett antal minuter sen går varningslampa och summer för högtryck olja på. Testade att helt enkelt plocka bort kontakterna till oljetrycket, men den varnar ändå för lågt tryck.....
Nästa steg är
* Byta även högtryckskontakten
* Se över jordning motor/kaross under
* Kolla jordpunkten i vänster framskärm
* Byta strömförsörjningsrelä
Har någon fler teorier?
|
|
m_ors
Golf 7 1.4 -17 Ort: Malmö |
| Tis 01 jan 2013 11:23 |
|
Jag hade lite konstiga elproblem med min bil. Den kunde tvärdö under körning och startade direkt igen när jag stannat, stereon tappade minnet osv. Jag bytte tändmodulen och det löste problemet. Har du möjlighet att låna en från en annan Golf och prova? Delen är ganska dyr i Sverige, men finns billig på ebay.se från Tyskland (300kr inkl frakt ungefär).
Kanske är ett long shot, men tänkte i alla fall komma med en tokig teori.
|
|
Flu
VW Typ 1 1835cc -73 Ort: Osby |
| Tis 01 jan 2013 12:25 |
|
| m_ors skrev: | Jag hade lite konstiga elproblem med min bil. Den kunde tvärdö under körning och startade direkt igen när jag stannat, stereon tappade minnet osv. Jag bytte tändmodulen och det löste problemet. Har du möjlighet att låna en från en annan Golf och prova? Delen är ganska dyr i Sverige, men finns billig på ebay.se från Tyskland (300kr inkl frakt ungefär).
Kanske är ett long shot, men tänkte i alla fall komma med en tokig teori.  |
är det inte samma som den dom säljer i tyskland? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Tand--Glodsystem/Tand delar/Tandspole/TANDSPOLE-53404/
|
|
m_ors
Golf 7 1.4 -17 Ort: Malmö |
| Tis 01 jan 2013 12:27 |
|
Jo, det är det säkert.
|
|
Magirus
Golf 3 Cab Ort: Falun |
| Tis 01 jan 2013 13:04 |
|
| Så den löste problemet? Konstigt att en tändmodul påverkar hela elsystemet, men den kanske har halvkortis och suger massor av ström rätt vad det är. Verkar ju i vilket fall som att spänningen sjunker rätt kraftigt och att den äterställs när jag gasar till. Detta verkar dock inte funka på oljetrycksvarningen, det enda som hjälper för att "reseta" den är att stänga av tändningen - men det kanske är konstruerat så....
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|