Forum - Golf 3 (92-99) - Motortemp problem golf 3 1.8 -93

Evo-offer
VW Caddy 1.9D -99 Ort: Borås
Fre 14 dec 2012 21:07 Svara med citat
Tjenare.

Första fråga. motortempen ska väl ligga på 90 grader? åkte iväg från en kompis här nu ikväll (ca 1.5 mil) landsvägskörning och när jag kom hem så hade tempen knappt inte ens orkat förbi 70 grader. de måste väl vara något som är fel då? det var iofs -10 grader ute men ändå? kände på den nedre kylarslangen och den var iskall ( kanske inte konstigt då tempen inte hade kommit upp helt?) men låter inte de väldigt segt? kylare,kylarvätska och termostat är bytt. dock inte vattenpumpen. har alltid haft problem att få upp motorn till 90 grader som det antaligen ska vara annars står mätaren på ca 78 grader. har även mätt med termostat i expansionskärlet. Vad ska man göra? för amn kan ju tycka det att hade termostate hade hängt sig så hade jag ju istället haft problem emd att motortempen hade varit för hög eller hade det gått ändå nu bara för att det var/är så kallt ute?

Tacksam för svar
Evo-offer
Ons 19 dec 2012 18:41 Svara med citat
Så. då har man varit och fixat med bilen utan ngt bra resultat tyvärr. har monterat om termostaten och verkligen sett till nu att den ligger på plats. men när jag startade bilen och allt de så låg den på 90 grader en stund sen var de samma visa igen. orkar inte över 80 grader ändå. hjälper inte om jag rycker kontakten till elfläkten heller. vad ska man göra? börjar bli sjukt trött på detta. problemet är ju även med att termostaten kan ju aldrig öppna sig heller så motorn blir ju aldrig tillräckligt varm heller.
Golfoscar
Golf 3 1,8 -93 Ort: Mjölby
Ons 19 dec 2012 19:16 Svara med citat
Har hört att det ofta är vattentempmätaren som strular vid dessa problem.

http://www.skruvat.se/Kylvatsketemperatur-sensor-P17534.aspx
Evo-offer
Ons 19 dec 2012 19:24 Svara med citat
Jo. Har hört de. Bytte den för några månader sen så känns inte att de skulle vara den. Kompisen sa nu att han hade samma problem och han bytte expansionskärll och locket sen funka de som de skulle. Är kärlet och locket ngt som skulle kunna fela tror du/ni? Ngt speciell med dom 2 grejerna?
Evo-offer
Ons 19 dec 2012 19:26 Svara med citat
Glömde nämna att jag kände på den nedre kylarslangen och den var väldigt kall så tempmätaren känns de inte att de skulle vara
Ankmat
Golf 4 1.8 -98 Ort: Trollhättan
Fre 21 dec 2012 23:13 Svara med citat
Kommer du bra upp i max 70 C i både tomgång och körning?

Fick nyss byta termostat då den på min tog sjukt långt tid att komma upp i temperatur. Dock kom den upp i 90 C om den stod på tomgång ett bra tag men när man sen körde så sjönk den till 70 C vilket tydligt är termostaten som inte vill stänga.
Evo-offer
Fre 21 dec 2012 23:17 Svara med citat
Skrev du till mig? i så fall kommer jag bara upp till max 80 grader. kanske öker någon grad ibland men går ner sen igen.kanske är samma problem då att termostaten har svårt att stänga?
Ankmat
Fre 21 dec 2012 23:30 Svara med citat
Går den ner mer när du kör, säg att låter den stå på tomgång och du får upp den till 80 C som du säger, sjunker den sen då när du åker direkt efter i ca 70-90 km/h?

I så fall skulle ja starkt tippa på termostaten. Annars kan du ju testa att byta tempgivaren också, kostar inte många kronor och är lätt att byta och har inte problemet försvunnit då lär det vara termostaten.

Själv låg som sagt min på 70 C när man kört i 7mil på i 90 km/h. Bytte termostat. Temperaturen gick fint upp till 90 C efter bara några kilometer, dock börja kylet läcka av trycket.. så får byta kyl nu....
Evo-offer
Fre 21 dec 2012 23:33 Svara med citat
Den går upp kanske till 82-83 grader sen när jag börjar köra går den ner till 78 grader. tempgivare,instrumenthus är bytt. men får nog reklamera den nya termostaten och byta till en annan. kan ju inte tänka mig längre att de skulle vara något annat
Ankmat
Fre 21 dec 2012 23:40 Svara med citat
Tempgivare så menar du den som går in i kylet, som gör att fläktarna ska börja röra sig om de blir för varmt. vattentempgivarn sitter på den övre slangen till motorblocket, kostar typ 120 spänn eller nått och tar 30sec att byta.

http://img407.imageshack.us/img407/5153/p1110079moddad.jpg

Senast ändrad Fre 21 dec 2012 23:43, ändrad totalt 1 gång
Evo-offer
Fre 21 dec 2012 23:41 Svara med citat
Oj. mena den som sitter vid toppen
Ankmat
Fre 21 dec 2012 23:48 Svara med citat
Ok, men har du bytt den så är de garanterat termostaten!
Evo-offer
Fre 21 dec 2012 23:48 Svara med citat
Yes då är de bara byta den igen då och hoppas på de bästa
Ankmat
Fre 21 dec 2012 23:52 Svara med citat
Köpte en från mekonomen en gång som öppna sig vid 110 grader. Ibland råkar man ut för måndags ex, hoppas de fixar sig!
Vadsadusadu
Golf 3 1.8i -93 Ort: Göteborg
Sön 23 dec 2012 21:18 Svara med citat
Tack för tipsen, jag har fått samma fel. Värmen är perfekt i kupén men tempmätaren orkar knappt förbi 70 grader vid körning (eller tomgång).

Svårt att byta själv om man har en Haynes (vilket jag har).

Golf 3 1.8 (89hk) -93 (Motor: ABS)
Evo-offer
Sön 23 dec 2012 21:20 Svara med citat
Vadsadusadu skrev:
Tack för tipsen, jag har fått samma fel. Värmen är perfekt i kupén men tempmätaren orkar knappt förbi 70 grader vid körning (eller tomgång).

Svårt att byta själv om man har en Haynes (vilket jag har).

kan du meka sen tidigare? det är väldigt lätt att byta termostat annars. man måste plocka av servoremen sen sitter hela servopumpsfästet fast med 3 bult, 2 under och 1 liten mot remsidan sen kommer de ner. sen är de bara 2 bult till termostathuset och vips den är ute. sen bara göra tvärtom och klar
Vadsadusadu
Golf 3 1.8i -93 Ort: Göteborg
Sön 23 dec 2012 23:03 Svara med citat
Evo-offer skrev:
kan du meka sen tidigare? det är väldigt lätt att byta termostat annars. man måste plocka av servoremen sen sitter hela servopumpsfästet fast med 3 bult, 2 under och 1 liten mot remsidan sen kommer de ner. sen är de bara 2 bult till termostathuset och vips den är ute. sen bara göra tvärtom och klar

Har lite mekvana, men mest elektronikreleterat. Kamrem t ex skulle jag inte vilja byta på egen hand. Det här bör jag klara av så länge det inte är några konstigheter att få på servoremmen igen.
Ska läsa på lite mer i rephandboken först, och få julen överstökad så att säga.
Evo-offer
Sön 23 dec 2012 23:06 Svara med citat
Remen är inga problem alls. det sitter en spännbult/mutter där. du fattar hur de funkar när du ser de säkert.dom vertygen du behöver är ett spärrskafft med förlängare,12mm hylsa samt 22mm hylsa till servoremmen och ett litet spärrskaft och förlängare med 10mm hylsa för termostathuset. detta är enklast att andvända iaf