Forum - Golf 2 (83-91) - Vilken Mk2-motor, rankas som den bästa/sämsta?

MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 19 feb 2012 9:38 Svara med citat
Nu handlar det varken om mest effekt eller lägst förbrukning, utan en helhetsbild.

Av alla Mk2-maskiner, såväl bensin som diesel, vilken bör rankas som den bästa i helhet?

Driftsäkerhet, förbrukning, ekonomi, hållbarhet, prestanda, kostnader...

Vilken favorit har ni? Vilken tycker ni är sämst? Upp till diskussion!
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Sön 19 feb 2012 10:54 Svara med citat
MiWi skrev:
Nu handlar det varken om mest effekt eller lägst förbrukning, utan en helhetsbild.

Av alla Mk2-maskiner, såväl bensin som diesel, vilken bör rankas som den bästa i helhet?

Driftsäkerhet, förbrukning, ekonomi, hållbarhet, prestanda, kostnader...

Vilken favorit har ni? Vilken tycker ni är sämst? Upp till diskussion!

Sämst utan tvekan bode ju 88ans PN maskin vara Anxious

Å bäst RP eftersom de fick leva kvar i MK3ans som ABS Wink

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg
Sön 19 feb 2012 12:29 Svara med citat
PN ...Urk , RP är en slitvarg som jag alltid gillat i mina mk2or jag haft Smile pigg å rask med relativt god ekonomi och lättmekad. gti maskinerna är trevliga och vet i fanken om jag inte föredrar en peppad 8v gti maskinen mot 16v, piggare respons men 16v har mer vrid och effekt på högre varven. PG G60 är la kul maskin men ofta strul och dyra kompressor rep , så RP är nog min vavvo är ej direkt effekt desperat heller så Smile

.....privat liv.....
MiWi
Sön 19 feb 2012 13:36 Svara med citat
Intressant!

Vad gör PN-motorn till en dålig maskin? Jag åker ju med den i vinterbilen och tänker inte kalla den bra, men den har startat alla gånger iallafall. Wink

Jämfört med min HM-motor (även det 1600-motor) så hatar PN att varvas, det låter som att man stryper en spädgris när man drar ut den på varven. Ojämn gång som kan bero på ett styrrelä i bilen som klickar frenetiskt.

HM-motorn håller jag som personlig favorit. Med 4+E-lådan har man galet bra driftekonomi och prestandan är fullt tillräcklig. För att vara förgasarmaskin är den mer än bra.

Som minsta favoriten... Jag har svårt för K-Jetsprutet av någon anledning. Det ger mig inget direkt förtroende så jag sätter nog dem lägst på gilla-listan. Anxious
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm
Sön 19 feb 2012 14:36 Svara med citat
Det måste väl ändå vara rp som är den "bästa" maskinen. Väldigt lättmeckad och är som de flesta vwmotorer att sköter man den som man ska så håller den länge.
Pekka Kiiskilä
Golf 1 LS 75 Ort: Vara
Sön 19 feb 2012 16:39 Svara med citat
För min del så är 1,5 8v motorerna den bästa motorn men alla 8v motorer är bra och givetvis så är just förgasar sprutet ren skit tyvär,

Själv är jag förtjust i 16v motorn det är en trevlig effekt och bränsle ekonomi jag kunde köra min busbil som var lite trimmad på 0,5l milen det är mkt bra.

Mvh:Pekka.
Sweeper
Golf 2 GTI 16V 1.8T -89 Ort: Kävlinge
Sön 19 feb 2012 18:43 Svara med citat
Den enda motorn som jag kört med är 16v pl och den tyckte jag var inte dålig! däremot har jag kört med ABS motorn i mk3an sen 2009 och har inte haft några märkbara problem med den! Det är ju trotts allt en RP motor fast med mono motronic ist för mono-jet Smile (f.ö har bilen gått nästan 30k mil och dricker mer olja :p).
Grimling
Golf 1 Diesel Cab Ort: Lidköping
Sön 19 feb 2012 19:29 Svara med citat
1,6td röstar jag för Smile

Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
P.Hagel
Golf 1 GTI-83 Ort: Växjö
Sön 19 feb 2012 19:42 Svara med citat
1:Sämsta= PN alla kategorier.
2:Bästa = KR alla kategorier.

ÅkerVolvo XC60 -15,Volvo C70 Cab-04,Golf 1,6 Var.-00,Golf 1.8 GT-95,Golf GTi-83,Octavia RS-02
Stevenson
Golf 2 Ort: Umeå
Mån 20 feb 2012 19:34 Svara med citat
Intressant diskussion. Vad tycker ni om GZ?
P.Hagel
Mån 20 feb 2012 19:41 Svara med citat
Helt okej,men inte för mig.....hehehehe

ÅkerVolvo XC60 -15,Volvo C70 Cab-04,Golf 1,6 Var.-00,Golf 1.8 GT-95,Golf GTi-83,Octavia RS-02
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Mån 20 feb 2012 19:42 Svara med citat
HV med 90hk keihinfögasare går finfin och dar under 0.6L/mil på snäll landsväg dock 98 oktan blyad eller blyfri
hade en 86:an kockade den våren 96 och blev inlöst av motparten

HM 75Hk/keihin är i princip lika drifsäker som HV men drar mer på landsväg men kan dock köras på >91 oktan valfri blyad/blyersatt eller blyfri, hade en 87:a som den åsså ble inlöst eftet att blit påkörd när den stod på gatan sedan en tidig 88:a som jag sålde 99 som finns kvar i registret

GTi 8V-88 har jag haft åsså på 112hk k-jet, gick att köra under 0,7L/mil landsväg dock 98 okt,
k-jet är gammalmodigt idag

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
MiWi
Tis 21 feb 2012 0:30 Svara med citat
Oj, intressant!

Vad gör att PN-motorn rankas så dåligt? Jag trodde dess konstruktion var jämlik RP förutom mindre slag?
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Tis 21 feb 2012 10:11 Svara med citat
MiWi skrev:
Oj, intressant!

Vad gör att PN-motorn rankas så dåligt? Jag trodde dess konstruktion var jämlik RP förutom mindre slag?

Nee PN är en hybrid mellan förgasare/insprut, med lamdda (å en kat som du får rensa pga av att de är en 88, burken måste dock sitta kvar. Allt enligt besiktningen).

Känns som en expriment motor där teori och praktik inte går hand i hand Wink

Mr Hagel knows more i guess Regular Smiley

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Nogge
Golf 2 16v -87 Ort: Gotland
Tis 21 feb 2012 14:33 Svara med citat
Kan bara instämma i det mesta folk har sagt. RP-motorn är riktigt mysig och köra. Satt i den golfen jag körde efter det att jag tog mitt körkort. Mycket pigga 90 hästar och väldigt ekonomisk.

Eftersom jag inte har lika mycket erfarenhet av andra motorer har jag ingen uppfattning om vilken som skulle kunna vara sämre.

Framhjulsdrivet är vägen framåt

rejsa
MiWi
Tis 21 feb 2012 14:35 Svara med citat
Petta skrev:
Nee PN är en hybrid mellan förgasare/insprut, med lamdda (å en kat som du får rensa pga av att de är en 88, burken måste dock sitta kvar. Allt enligt besiktningen).

Känns som en expriment motor där teori och praktik inte går hand i hand Wink

Mr Hagel knows more i guess Regular Smiley

Då väntar jag på ett utlåtande av Dr Hagel! Think
P.Hagel
Tis 21 feb 2012 18:36 Svara med citat
Hehehehe......nja dessa PN-motorer hadde mycket strul med bränslet,motorstyrdonen brände.
tyvärr var konstruktionen ingen höjdare,då dessa bara stog på verkstaden hela tiden.
Hade en sådan själv 1988 som grossist säljare på VAG 1989.
Åkte mest hyr bil...hehehehe....Dessa motorer är det lite svårt att hitta delar till idag,som just rör avgasreningen,kan gå med andra motorers delar.
Men just motordtyrdonen var en svaghet.

Fanns en del auktioner på dessa då dom var nya.

jag hde inte köpt en själv,men dom som har en hoppas jag att dom fungerar.
jag skruvar inte alls med dessa.

har ägt 54 Golfar ingen PN,bar just som tjänste bil.
En vit med 13" alu,votex vinge,röda stripes,mm.m.m.kult hehehehe.........

xciso
Ingen VW Ort: Norrköping
Fre 24 feb 2012 12:01 Svara med citat
RP är en bra motor för den som vill åka från A till B och inte har problem med att bli omkörd.
En bra vardagsmotor helt enkelt.

KR är min personliga favorit, mycket effekt och vrider på bra. Nackdelen är väl då bränslekostnaden, men så brukar det alltid vara.

Audi A4 B7 2.0TDI | VW Golf 2 VR6 (snart) | VW Lupo 1.4
bjarud.se - bilstereo | styling | tuning
Stevenson
Fre 24 feb 2012 17:58 Svara med citat
Men driftsäkerhet då?

En person nånstans på Garaget påstod att GZ var hållbarast. Stämmer det? Har själv GZ - därför undrar jag.

Min har då gått 27000 mil och har i princip exakt samma kompression på alla cylindrar. Går bra också Wink
RymdSegel
Vento Ort: Strängnäs
Fre 24 feb 2012 22:01 Svara med citat
Hållbarast...
Har en ABS/RP som gått lite över 30k mil hos morfar, när den är kall låter det som om det skulle vara ett stort mellanrum mellan cylinerväggarna och kolv, tickar värre än en diesel också.
Fast tickar gör den när den är varm med....
Vette fan om jag skulle rekomendera en bil med den motor som gått många mil.
a128
Fre 24 feb 2012 22:34 Svara med citat
Jag hade en polo från 1991 som knackade som en diesel när den var kall, bidragande orsak till detta var överslag i tändhattarna, efter att ha skala bort plåthöljerna på hattatrna så blev det bättre

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Pekka Kiiskilä
Golf 1 LS 75 Ort: Vara
Fre 24 feb 2012 22:57 Svara med citat
Att en vw motor knackar som en diesel efter många år brukar inte vara så farligt eftersom dom nyare har hydrauliska tryckare= Byte till nya tryckare så är den motorn som rullat 30k som ny igen,

Själv kör jag dieselbilar och då är inte 30-50k mil inga större problem hehe tillex min caddy tdi har rullat över 30k och bruksgolfen från 91 har rullat runt 50k.

Mvh:Pekka.
Grimling
Golf 1 Diesel Cab Ort: Lidköping
Lör 25 feb 2012 10:17 Svara med citat
Och DÄR fick vi svaret, motor utan tändstift är bäst hihi Thumbs up

Skämt åsido, För mig som inte kan detta, vilka motorer är vilka av alla de ni nämner ? Typ GTi 8v/16v, 1,5 1,6 1,8 osv..

Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
P.Hagel
Lör 25 feb 2012 10:36 Svara med citat
PN=70hk 1600cc hybrid. med kat.
HM=75hk 1600cc förgasare.
HV=90hk 1800cc förgasare.
GX=90hk 1800cc 1800cc insprutare med kat.
GZ=112hk insprutare(GTi-motor).
KR=139hk 1800cc insprutare(GTi 16v).
PL=129hk 1800cc insprutare med kat(gti 16v).

T.ex.

Sweeper
Golf 2 GTI 16V 1.8T -89 Ort: Kävlinge
Lör 25 feb 2012 11:06 Svara med citat
Du glömde RP i den listan mr Hagel Very Happy

A quality ABF conversion would eat a VR6 alive in any situation other than a drag strip.
MiWi
Tis 28 feb 2012 19:41 Svara med citat
Mer än såhär ville PN-maskinen inte prestera, svårcharmad maskin!

Bild
a128
Tis 28 feb 2012 19:51 Svara med citat
MiWi skrev:
Mer än såhär ville PN-maskinen inte prestera, svårcharmad maskin!

Bild

Ajabaja rätt som det är får ni ett blått sken i sidan Laughing
MiWi
Tis 28 feb 2012 19:59 Svara med citat
a128 skrev:
Ajabaja rätt som det är får ni ett blått sken i sidan Laughing

Jag har redan förlorat mitt kort en gång... Smile Man lär sig av sina misstag. Men förstår givetvis din poäng!

Faktum är att jag firade 6 år med körkort igår - grattis till mig! Dancing
Stevenson
Tis 28 feb 2012 23:10 Svara med citat
Öh, 180 km/h i en gammal 1.6 är väl knappast dåligt? Eller tog det två dagar att komma upp i den hastigheten?

Har kommit upp i 178 km/h med min GZ (8v GTi). Hade jag inte ett varvstopp som slår i vid 6000 rpm (180 km/h), hade det varit kallt ute (mer syre i luften) och hade jag inte kört på en 90-väg med potentiell vilt-fara... då hade jag säkert kört 185. Så 180 i en 1.6 känns sjukt bra, om du frågar mig... men vad fan vet jag
:O
MiWi
Tis 28 feb 2012 23:22 Svara med citat
Stevenson skrev:
Öh, 180 km/h i en gammal 1.6 är väl knappast dåligt? Eller tog det två dagar att komma upp i den hastigheten?

Har kommit upp i 178 km/h med min GZ (8v GTi). Hade jag inte ett varvstopp som slår i vid 6000 rpm (180 km/h), hade det varit kallt ute (mer syre i luften) och hade jag inte kört på en 90-väg med potentiell vilt-fara... då hade jag säkert kört 185. Så 180 i en 1.6 känns sjukt bra, om du frågar mig... men vad fan vet jag
:O

Det krävdes lång övertalning (detta var på 5:e växeln).

Min andra 1,6-liters med HM-motor klarar det betydligt lättare, där når man toppfart redan på 4:e växeln.

Bild
Sida 1, 2, 3  >