Forum - Golf 5 (04-08) - Montera RNS510?

Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Ons 24 aug 2011 3:07 Svara med citat
Tjoohallooo, har köpt mig en R32 nu och med nästa allt lull lull, dock saknar jag Navi Sad

Sitter och funderar på montera en RNS510, men har inte koll på hur det ser ut med kablaget?

Sitter en RCD500 i nu.

Btw vad för utgångar och ingångar sitter på en sån?

Nån som gjort här?

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
Cott
Golf 1 1,8i Cabriolet -92 Ort: Örebro
Mån 13 feb 2012 8:43 Svara med citat
Kan lyfta den här tråden lite då jag har införskaffat mig en rns 510 från en -08as r32a och tänkte montera den i min fars bluemotion -09.

Då till frågorna Smile

Är det nått mer än bara huvudenheten som måste införskaffas? Sitter en vanlig 300 huvudenhet i bilen som orginal.

Hur kommer man åt huvudenheten? Skruvar man bort mittkonsolen eller sitter den med klipps?

Går det att köra kartorna till gpsen via sd-kort slotet?

Bilen som det är tänkt att enheten ska sitta i
Bild

enheten som ska i
Bild

Tacksam för svar
Hookan
Golf 5 Bluemotion-08 Ort: Strömstad
Mån 13 feb 2012 21:31 Svara med citat
Hej!
Jag var själv intresserad av en RCD510 eller RNS510 men navigation har jag i mobilen så jag fixa RMT100 med bluetooth inbyggt.

Här är några länkar som kanske kan vara till hjälp.

http://www.r32oc.com/tutorials-guides/18955-rns-510-mfd-install-how-gu ide-inc-pin-swap.html

Hoppas detta kan vara till hjälp.
Håkan.

Bluemotion
Cott
Mån 13 feb 2012 22:20 Svara med citat
Tack för länkarna!! Hjälper massor!!
Sam
Tis 14 feb 2012 2:56 Svara med citat
Inkodning, annars ere som videon visar Wink

<3 BUB !!
Cott
Tis 14 feb 2012 12:59 Svara med citat
Inkodning? Hur gör man det? Tänkte på gpsenheten måste man köpa till den?
Sam
Tis 14 feb 2012 13:39 Svara med citat
Cott skrev:
Inkodning? Hur gör man det? Tänkte på gpsenheten måste man köpa till den?

Nja, de medföjler om du tänker på antennen till gps (blå kontakt) men sen måste du kanske ha en adaptera kabel för FM AM kontakten

Inkodning för Rattknappar och få info i färdator ang gps, radiostation, låt namn etc etc

<3 BUB !!
Cott
Tis 14 feb 2012 16:09 Svara med citat
Jag fick inte med gpsantennen men uttaget är ju där. kanske ska kolla med skroten om dom inte kan plocka den från samma bil. för den borde ju sitta där.

Okej det är sånt dom måste ändra då i canbus? eller är jag ute å cyklar? Har försökt prata lite med den lokala vag-verkstan med det värkar inte vara nån som har riktig kläm på hur man gör när man byter huvudenhet, med kodningen.

Skälva skiftet är nog inga konstigheter.
Sam
Ons 15 feb 2012 15:13 Svara med citat
Cott skrev:
Jag fick inte med gpsantennen men uttaget är ju där. kanske ska kolla med skroten om dom inte kan plocka den från samma bil. för den borde ju sitta där.

Okej det är sånt dom måste ändra då i canbus? eller är jag ute å cyklar? Har försökt prata lite med den lokala vag-verkstan med det värkar inte vara nån som har riktig kläm på hur man gör när man byter huvudenhet, med kodningen.

Skälva skiftet är nog inga konstigheter.

Annars kan du köpa antennen på diverse sidor om du inte får den gratis från skroten dvs. t.ex ebay.de

Vid inkodning känner bilen av själv att det är en ny huvudenhet är inkopplad och när man kopplar upp deras dator (VAS) så skapas en guidad installation som du följer, där väljer du vilken ratt knappar utrusning du har etc så skapas det en kod t.ex 002010301, varje nr är unik för funktioner som du vill använda och utrusning du har i bilen (Kortfattad)

<3 BUB !!
Cott
Ons 15 feb 2012 17:15 Svara med citat
Sökte lite på ebay.co.uk å hitta gps-antennen för 89kr och adapter till radio antennen för en hundring.

Okej så det är så det funkar. har läst lite på gtiforumet med å det verkar funka ganska smidigt med en vagcom med.

Ska bara försöka hitta på nån vänlig själ som kanske kan låna ut eller eller hjälpa till för en symbolisk summa.

Fick du ordning på din huvudenhet sam?
Sam
Tor 16 feb 2012 15:32 Svara med citat
Cott skrev:
Sökte lite på ebay.co.uk å hitta gps-antennen för 89kr och adapter till radio antennen för en hundring.

Okej så det är så det funkar. har läst lite på gtiforumet med å det verkar funka ganska smidigt med en vagcom med.

Ska bara försöka hitta på nån vänlig själ som kanske kan låna ut eller eller hjälpa till för en symbolisk summa.

Fick du ordning på din huvudenhet sam?

Väntar på bluetooth kitt sen blir till att koda in allt

Förövrigt så fungerar allt just nu, de är bara rattknapparna för att byta låt som inte funkar, volum knappar funkar, sen få in info i färdatorn

<3 BUB !!
Sam
Tor 16 feb 2012 15:34 Svara med citat
Bifogar två bilder Cool

Före

Bild

Efter

Bild[/gallery]

<3 BUB !!
Cott
Tor 16 feb 2012 16:00 Svara med citat
Det blir viss skillnad Very Happy Blir väldigt snyggt å det lyfter verkligen inredningen !

Vad heter huvudenheten som satt i innan du bytte? ser ut som den jag ska byta ut.

Blir lite otålig men tänkte vänta tills jag får hem gps-antennen så man slipper skruva isär flera gånger. han som gör det i videon varnar ju lite för att klippsen är lite sköra
Cott
Tor 16 feb 2012 16:02 Svara med citat
Har du uppdaterat din enhet till det senaste systemet?

Vet du hur det funkar med kartorna. går dom att ladda hem dom senaste?
Sam
Fre 17 feb 2012 15:47 Svara med citat
Satt en RCD300 med 6cd växlare i innan,

kartor och mjukvara var uppdaterad till senaste inkl fartkameror nnär jag köpte de

Du kan köpa uppdaterings skiva för kartor på vag, mjukvaruuppdatering kan VAG göra och Mekonomen om dom har tillgång till t.ex Autologic som vi har, då skickar vi en förfrågan till dom ang mjukvara och får de skickat till oss som vi sedan pluggar in via OBD och uppdaterar

<3 BUB !!
Cott
Tor 23 feb 2012 11:35 Svara med citat
Bild

Nu är den monterad Very Happy

Sprang på ett problem direkt bara. Koden till enheten :S den lilla saken hade jag helt glömt.
Men har ringt å jagat ifatt regnummer å chassinummer tilll bilen den kommer ifrån så det ska väl inte vara allt för svårt att få tag på en ny kod?

Sen hoppas jag allt ska funka Smile
ReD-
Golf 5 2.0 TDI -04 Ort: Mariestad
Tor 23 feb 2012 11:43 Svara med citat
Måste fråga både Sam och Cott I dessa huvudenheter ni har i, finns det utgångar för t.ex sub ?, om man vill ställa i en extra liten popplåda ?, vill ha cleant orginalstuk i min golf mk5 fast ändå upgradera ljudet lite Regular Smiley
Cott
Tor 23 feb 2012 11:56 Svara med citat
ReD- skrev:
Måste fråga både Sam och Cott I dessa huvudenheter ni har i, finns det utgångar för t.ex sub ?, om man vill ställa i en extra liten popplåda ?, vill ha cleant orginalstuk i min golf mk5 fast ändå upgradera ljudet lite Regular Smiley

Inte vad jag vet. Men det kanske går att sätta en kabel i orginalsockeln eller ta en högnivåkabel/slutsteg till en bumpabumpa låda

Men det finns eftermarknadsgrejjer som ser identiska ut som det finns en massa utgångar på. Men då är det ju eftermarknadsgrejjer som sagt.
ReD-
Tor 23 feb 2012 12:16 Svara med citat
Okej okej Razz. om det är eftermarknad eller ej gör mig ej så mkt. men vill ha orginal looken både för stöldsynpunkt och att det ser cleant ut Regular Smiley
Sam
Tor 23 feb 2012 16:05 Svara med citat
ReD- skrev:
Okej okej Razz. om det är eftermarknad eller ej gör mig ej så mkt. men vill ha orginal looken både för stöldsynpunkt och att det ser cleant ut Regular Smiley

Köp inte eftermarknad, de suger, har testat..

Finns adapter som ovan sade

Annars kan du använda dig av en hög till låg nivå omvandlare

<3 BUB !!
Sam
Tor 23 feb 2012 16:07 Svara med citat
Cott skrev:
Bild

Nu är den monterad Very Happy

Sprang på ett problem direkt bara. Koden till enheten :S den lilla saken hade jag helt glömt.
Men har ringt å jagat ifatt regnummer å chassinummer tilll bilen den kommer ifrån så det ska väl inte vara allt för svårt att få tag på en ny kod?

Sen hoppas jag allt ska funka Smile

Du har ett Serie nr på enheten som du kan fråga på VAG om kod efter..

<3 BUB !!
ReD-
Tor 23 feb 2012 17:41 Svara med citat
Sam skrev:
Köp inte eftermarknad, de suger, har testat..

Finns adapter som ovan sade

Annars kan du använda dig av en hög till låg nivå omvandlare

okej okej, då får de nog bli en rns-510 i min med då Razz. då jag gärna vill ha gps och sånt också Regular Smiley
Cott
Tor 23 feb 2012 18:14 Svara med citat
Sam skrev:
Du har ett Serie nr på enheten som du kan fråga på VAG om kod efter..

Har noterat den men. Ska in till moller på måndag. ska få den inkodad då med. hoppas jag koppla antenkablarna rätt bara så jag slipper skuva upp det igen Smile
Cott
Tis 28 feb 2012 16:58 Svara med citat
Bild

Allt gick bra. men den är inte programmerad än. Men allt funkar som det ska.

Men har insätt att det måste vart en importerad r32 som den kommer från för allt är på engelska. Men det är bara ett litet problem Smile
danivi
Ingen VW Ort: Sigtuna
Ons 26 dec 2012 16:13 Svara med citat
Lyfter tråden lite Regular Smiley

Har monterat rns510 i min golf 5. varje gång man startar bilen vill den ha swl skiva.
Efter uppstart med swl skiva fungerar navigationen men inget ljud från nav / radio.

varför vill den ha swl skiva varje gång vid uppstart?
måste den kodas in?
Sam
Ons 26 dec 2012 23:21 Svara med citat
danivi skrev:
Lyfter tråden lite Regular Smiley

Har monterat rns510 i min golf 5. varje gång man startar bilen vill den ha swl skiva.
Efter uppstart med swl skiva fungerar navigationen men inget ljud från nav / radio.

varför vill den ha swl skiva varje gång vid uppstart?
måste den kodas in?

Hmm, verkar inte vara installerad rätt (Själva programvaran) du får åka in till VAG och få den uppdaterad isf :S

<3 BUB !!
danivi
Tor 27 dec 2012 9:54 Svara med citat
Jo nånting verkar vara konstigt, bilen var strömlös imorse, fick starta med startkablar och knappa in radio kod på nytt.

Blir väl att åka dit, nån VAG du kan rekomendera?
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv
Tor 27 dec 2012 10:52 Svara med citat
danivi skrev:
Jo nånting verkar vara konstigt, bilen var strömlös imorse, fick starta med startkablar och knappa in radio kod på nytt.

Blir väl att åka dit, nån VAG du kan rekomendera?

Vilken årsmodell, har du på bilen?,

Årsmodellerna tidigare än 06/07 någonstans, har en för gammal canbusgateway i bilarna till nyare VW-stereos, vilket medför att batteriet blir tömt på ca 4dagar, p.g.a. att gatewayen inte går in i sleepmode.

Har testat detta på min egen bil nämligen, gatewayen går att byta ut till en kostnad på 2000-3000:-, beroende på verkstad.
danivi
Tor 27 dec 2012 11:09 Svara med citat
Har lusläst nätet nu och förstått problemet.
Jag har en 05:a.
Canbusgateway måste vara t.ex L eller nyare.

Lägger upp art nr 1K0907530AA för att underlätta för någon annan.

Blir att byta den samtidigt som man ska försöka fixa navin eftersom den oxå behöver kodas.
Sam
Tor 27 dec 2012 15:18 Svara med citat
danivi skrev:
Har lusläst nätet nu och förstått problemet.
Jag har en 05:a.
Canbusgateway måste vara t.ex L eller nyare.

Lägger upp art nr 1K0907530AA för att underlätta för någon annan.

Blir att byta den samtidigt som man ska försöka fixa navin eftersom den oxå behöver kodas.

Juste tänkte inte på de Smile

<3 BUB !!