Forum - Andra Volkswagen-modeller - TDI som inte startar....ibland (slumpmässigt), Uppdatering

Caddymannen
VW Caddy 1,9 TDi-01 Ort: Örnsköldsvik
Tis 25 aug 2009 9:27 Svara med citat
Kort sammanfattning: Caddy TDI -01. Startar och går hur bra som helst nästan jämt. Dock ibland är den stendöd. Kan ha gått felfritt i månader för att någon gång vara död vid startförsök. Ibland händer det vid varm motor, ibland kall motor dvs det finns inget som helst logiskt samband mellan de tillfällen den inte startar. Den stannar aldrig under gång.

Har haft bilen inne hos både VAG-verkstad och Mekonomen-verkstad men ingen kan förklara vad som är felet. Bilen ger inga felkoder. Den enda ledtråden är att glödningslampan INTE lyser när den vägrar starta, annars lyser den ju en halv sekund eller så nu under sommaren. Min egen teori är att det handlar om nåt relä som inte slår till, typ bränslepumpsrelä eller liknande, men vad vet jag--jag är ju varken bilmek eller elektriker. Därför hoppas jag nu på någon klok idé på detta forum då inte "proffsen" kan ge nåt svar...

Senast ändrad Tor 19 nov 2009 14:24, ändrad totalt 2 gånger

Modererad av Anders - Ämne flyttat från Övrigt (ej modellspecifikt) till Andra Volkswagen-modeller
polomannen
Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Lör 26 sep 2009 19:32 Svara med citat
Hoppas jag svarar inte sent på ditt inlägg.

Det sitter ett glöd relä på torprd vägen.
Det finns ett lock på den som man kan lyfta upp och en blad säkring sitter i det.
Lyft upp säkringen och kolla på anslutningarna ser ut....
Kan ha blivit varmt inuti i relät.

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.
Caddymannen
Mån 28 sep 2009 9:27 Svara med citat
Tusen tack för svaret!! En följdfråga: Jag tolkar det som att reläet sitter på torpedväggen i motorrummet och inte där säkringar och div andra relän sitter. dvs under ratten. Har jag förstått rätt??
polomannen
Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Fre 02 okt 2009 5:53 Svara med citat
Japp det har du gjort caddymannen. Thumbs up Thumbs up Dancing

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.
Freiholtz
Beetle -59 Ort: Vara
Mån 05 okt 2009 17:22 Svara med citat
Hade i princip samma problem med min SDi -97, spelade ingen roll om den var varm eller kall, gav inga felkoder. Det var styrboxen som va skrot...

Lowrider is a bit slower...
Caddymannen
Tor 19 nov 2009 14:23 Svara med citat
UPPDATERING

Fick samma problem med Caddyn igen häromdagen. Drog den då till verkstan och kundmottagaren sa direkt att förmodligen är det ett strömförsörjningsrelä som spökar. Detta ger tydligen ström till bla styrboxen. Efter koll av detta och konstaterande att reläet var dåligt, beställa nytt relä och byte fungerar bilen som den ska. Kostnad 1900 kr varav knappt 200 för reläet.

Tänk vad enkelt om de kunde klämt ur sig detta första gången jag var dit och frågade, då hade det bara varit att beställt relät och bytt det själv...
Freiholtz
Fre 20 nov 2009 8:34 Svara med citat
Då kom du ganska billigt undan ändå, hade inne min på 3 felsökningar, byte relä, nya jordpunkter till styrdonet. Tills dom kom med chocken, styrdonet är kasst 8500:- Cool Men som tur så hittade dom ett beggat för 2500:-

partyvan
Golf 2 Diesel-91 Ort: Mjölby
Lör 21 nov 2009 0:10 Svara med citat
Freiholtz: Kan bara medela att det ar samma fel på din gamla caddy igen.

Ibland startar den jätte fint och ibland blinkar bara glöd lampan till och då räcker det med att stoppa i batteriladdaren så den laddar ett tag och då glöder den som den ska.
Funderar på om det kan ha men batteri spänningen att göra
Freiholtz
Lör 21 nov 2009 0:30 Svara med citat
partyvan skrev:
Freiholtz: Kan bara medela att det ar samma fel på din gamla caddy igen.

Ibland startar den jätte fint och ibland blinkar bara glöd lampan till och då räcker det med att stoppa i batteriladdaren så den laddar ett tag och då glöder den som den ska.
Funderar på om det kan ha men batteri spänningen att göra

Åfan, var går den nu? Den bytte ägare typ 6-7 ggr under ett år efter jag sålde den...

partyvan
Golf 2 Diesel-91 Ort: Mjölby
Lör 21 nov 2009 0:32 Svara med citat
Nu går den i mantorp och det kommer den få göra ett bra tag om jag i får nått kanon bra erbjudande förstås.
ctdi
VW Caddy 1998 Ort: Botkyrka
Mån 07 jan 2013 20:41 Svara med citat
Jag har samma symptom på min Caddy TDI -98. Problemet uppstod en gång för några månader sedan, men löstes av sig självt efter några dagar. Nu är det samma sak igen, men den här gången verkar bilen inte vilja laga sig själv. Startmotorn driver runt motorn, men motorn startar inte. Glödsymbolen i instrumentpanelen lyser inte då jag vrider på tändningen. I displayen i hastighetsmätaren står det 10 02 i några sekunder efter att jag vridit på tändningen. Är det någon sorts felkod, och hur tar jag i så fall reda på vad den betyder?

En detalj i historien är att jag inte lyckas öppna motorhuven. Vajern töjs bara när jag drar i spaken i kupén. Finns det något knep för att pilla upp haken utifrån?