aw_309
Golf 3 1.4 -95 Ort: Göteborg |
| Fre 26 okt 2012 22:39 |
|
Golf mk3 Cl abu motor 55kw
Hej!
Alla mina avgasvärden var för höga på besiktningen idag. Katten är bytt samt avgasystemet är fixat!
Den gick även skumt på höfa varm - ryckte emellanåt.
Luftfiltret är riktigt kasst. Byter imorgon!
Kan tempgivaren störa mycket eller nån annan givare så att man får höga avgasvärden?
TACKSAM mot lite input omgående = ) Vill ha en besiktigad bil!
MVH Anders
|
|
fritte81
Golf 1 diesel -82 Ort: Vadstena |
| Fre 26 okt 2012 23:07 |
|
Börja med att skriv vad du fick för värden! Hellre en rövare i polen än en polare i röven!
|
|
aw_309
| Fre 26 okt 2012 23:22 |
|
Ok
CO- halt förhöjd tomgång, för hög
HC-halt tomgång, för hög
CO-halt tomgång, för hög
Lamda-värde förhöjd tomgång, felaktigt
CO 7,4 (0,5)
CO 2500 9,9 (0,3)
HC 219 (100)
LAMBDA 0,68 (0,97-1,03)
Tomgången går jämt.
Körde den hårt innan BESIKTNINGEN. hjälpte inte = )
Lambdan och katten skall vara bytt för 1år sen.
En mekgubbe kolla snabbt och dömde ut luftfiltret. Fixar imorgon.
Är det enklaste att mäta upp den??
MVH Anders
|
|
Geronimo
Golf 3 CL-GL-94 Ort: Västerås |
| Fre 26 okt 2012 23:37 |
|
Oj, den går fett så skriker om det.
Enklast att kolla, tempgivare,lambdasond. Har du möjlighet att mäta avgasvärden själv så kan du ju bara koppla ur dem och se om det blir skillnad, den kommer fortfarande att få för mycket bensin då men inte lika mycket som som nu.
Hmm vad skulle annars kunna ge så höga värden, något fel på BTR eller insprutaren (visst är det monosprut?)
Var det orginal lambda och katt som monterades? (Jag har bytt massor med kattar och lambdasonder till Biltemas och INGEN har hållit i mer än 1 år).
|
|
fritte81
Golf 1 diesel -82 Ort: Vadstena |
| Lör 27 okt 2012 1:57 |
|
Kollat förgasarfoten, insugspackning så det inte drar tjuvluft? Räcker nog inte bara att byta luftfilter med dom värdena. Hellre en rövare i polen än en polare i röven!
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Lör 27 okt 2012 10:44 |
|
Värderna tyder på fungerande katt, det är läge att mäta upp lambdasonden som kan vara boven i dramat,
på styrboxens ansl. 38/lambdans ansl. 4 ska det pendla mellan 0,1-0,9 Volt
innan felet är åtgärdat bör 50% E85 Etanol hällas i tanken för att skona katt och motor
motortempgivare ska samma värde som ett NTC på 2,2 kohm En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
aw_309
| Sön 28 okt 2012 18:51 |
|
Bilen rycker till fortfarande vid acceleration. Den varvar inte ut normalt utan smårycker.. Vid tomgång går den helt ok.
Så det är inte katten enligt dessa värden?
Om jag kopplar upp feldiagnos kommer det visa ev problem med lamdasond?
Kan tempmätaren (gul) ställa till dessa värden?
MVH
Anders
|
|
a128
| Sön 28 okt 2012 20:22 |
|
HC-halten är förhållandesvis lågt
tempgivaren för mätaren i bilen och motorstyrningen är rent elektriskt helt separerade, men kan rent fysiskt sitta i samma givare/hölje, man ska då så fall ohmmäta på stift 1 och 3,svar ja det kan ställa till det
vicka även fram styrboxen för att verifiera att lambdasignalen som tidigare nämt är som den ska
kontakten för lambdan är troligen mycket lättåtkomlig på eran kärra, lossa på dess kontakt och voltmät på stift 3&4 när motorn går
för att läsa felkoder kan man köpa en U281 samt en evt. 2x2 adapter för att felkodsläsa på ebay.co.uk En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
aw_309
| Mån 29 okt 2012 22:12 |
|
Ja då har man bytt tempgivaren ( gul) och den varvar bättre nu. Gjorde en ny avgasmätning men fortfarande för höga värden. Planen är att byta lamdasonden. När vi kolla till den snabbt så ser man att det verkar dåligt kopplat. Den har bara en kabel men den går via en skarv till jorden??
Ser nästan ut att vara av. Kan jag mäta på den kabeln på nåt enkelt sätt?
Ja arbetet fortsätter!
|
|
Geronimo
| Mån 29 okt 2012 22:17 |
|
Nej, den går till styrboxen. Kabeln som jordar i bakre motorfästet kommer från styrboxen. Sonden jordar i avgassystemet om den bara har en kabel.
Mät mellan signalkabeln och jord.
|
|
aw_309
| Mån 29 okt 2012 22:39 |
|
| Ok och där ska man voltmäta när motorn är igång skall man ha 0,1 till 0.9v?
|
|
Geronimo
| Tis 30 okt 2012 8:05 |
|
Jag klipper in från en annan tråd:
En sond som är "halvdöd" eller långsam gör att motorn tvekar och drar ryckvis. Detta ger normalt ingen felkod i datorn, och syns m a o inte på diagnostikuttaget i bilen. Men bilen går sämre!
En "heldöd" sond ger låg utsignal och lurar insprutningen att blandningen är mager. Insprutningssystemet kompenserar för detta och bensinförbrukningen ökar (ger felkod på diagnostik).
Som styrsignal genererar sonden en spänning som varierar mellan 0 och 0.9 volt beroende av blandningsförhållandet. 0V betyder mager blandning, 0.5V är ideal och 0.9V är fet blandning. Man vill med andra ord ha en snabb "feedback". En helt frisk sond går från fet (>0.5V) till mager (<0.5V) på under en sekund.
Minsta arbetstemperatur är ca 350 grader C, vilket motsvarar ca 2000 rpm vid obelastad motor. Eftersom spänningen som genereras är låg, är rena och fina anslutningar till sonden mycket viktiga!
Det finns tre typer av lambdasonder:
A) Sond med en anslutning: Den har bara utsignal till datorn (svart sladd).
B) Sond med tre anslutningar: Innehåller även 12V elektrisk uppvärmning (två vita sladdar) vilket gör att den kommer snabbare upp i arbetstemperatur.
C) Sond med fyra anslutningar: Har ytterligare en separat givar-jord (grå sladd). Observera att denna fjärde anslutning inte är jord till den elektriska värmaren!
Kontrollera sondens funktion
- Med sonden monterad i bilen:
Koppla in en hög-ohmig (digital) voltmeter mellan jord och svart sladd på sonden. Observera, koppla inte bort den svarta sladden från sin anslutning för då fungerar inte mätningen.
Varmkör bilen och håll varvtalet på ca 2000 rpm för att "tända" sonden, m a o över 350 grader C.
Titta på voltmetern att den svänger över och under idealvärdet 0.5V. Den ska passera detta värde minst 8 ggr under en 10 sekunders period. (Svänger normalt mellan 0.3 till 0.7 V)
Om spänningen står stilla eller reagerar för långsamt ska den bytas.
- Med sonden borttagen:
Om du plockar ur sonden kan du testa den och samtidigt passa på att bränna bort föroreningar som kan förhindra/fördröja avgaserna att nå in i sonden.
Ta loss sonden, anslut voltmetern mellan svart sladd och jord på sonden. För sedan in sonden in i en gasollåga (inte svetslåga - då smälter sonden...). När man för in sonden i lågan första gången tar det en liten stund innan den blir varm nog (300 grader) att ge någon signal.
Inne i lågan ska den visa mer än 0,5V som signal att blandningen är fet. Ta sedan snabbt ut sonden ur lågan och kontrollera att spänningen sjunker under 0,5V, vilket ska ta cirka en sekund (frisk sond under en sekund).
Om det tar längre tid, försök att bränna bort "skiten" i slitsarna på sonden, håll sonden ovanför lågan där det är varmast. Du kan skrapa försiktigt i slitsarna, men banka inte på sonden. Med lite tur blir sonden bättre
|
|
aw_309
| Tis 30 okt 2012 14:57 |
|
TACK!!
mätte upp lamdasonden och den låg på 0,95 hela tiden! skönt att veta vad som är kasst.
Ska byta och kolla värderna efteråt.
Jag har en lamda med bara 1 kontakt. 2st kablar från box. En som går till jord och en som går till lambdan. Lila färg på kabeln till lambdan. Är det rätt kopplat?
|
|
a128
| Tis 30 okt 2012 16:25 |
|
Om du har 0,95 så är den hel när mortorn går fett
mätt motortempgivaren än? En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
aw_309
| Tis 30 okt 2012 21:01 |
|
Motortempgivaren på 1 o 3 var 1,9
inte 2,2kohm..
Antar att den stör lite fortfarnde? beställt ny!
Bytt lamda nu och bytt olja.
Ska göra en mätning imorgon.
Om nu inte detta hjälper vad ska man gå vidare med?
MVH
|
|
a128
| Tis 30 okt 2012 21:25 |
|
Den ska vara på ca 2,2 kohm vid 25C+ högre värde kallare, lägre värde varmare (vid 80c+ ca 200-300ohm) En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
aw_309
| Ons 31 okt 2012 22:11 |
|
Byte idag förgasarfoten. Gjorde susen. Blev en annan bil.
Jämn och fin i tomgången och bra drag nu.
Skumt bara, märkte att tomgången gick upp till ca 1100 hela tiden. Imorgon blir det ny tempgivare sen iväg och mäta den igen.
Bytte även däck idag till runda då mina andra var kassa MEN efter 1mil märker jag at hela bilen småhoppar. PUH!
Även när jag trampa ner kopplingen och bara rullade. Små hoppanden hela tiden. STÖRIGT!
Vad kan detta var?? Däcken är ok!
Broms som ligger på?
|
|
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge |
| Tor 01 nov 2012 1:43 |
|
Om en brosm ligger på kan du ju kolla enkelt, bara stanna därdet luatr lite lätt och känna efter!
Tror mer på obalans! Kolla så du inte tappat nån vikt! "Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
|
|
aliwin
Donator 25
VW Bora 150hk TDI -99 Ort: Halmstad |
| Tor 01 nov 2012 6:25 |
|
Låter som ovala däck eller rejäl obalans i framdäcken Golf 1 GTI -82
Bora 150hk TDI -99
|
|
Johnny-VW
Golf 3 1,8i Ort: Partille |
| Tor 01 nov 2012 10:39 |
|
| I vilken hastighet börjar detta hoppande fenomen ?
|
|
aw_309
| Tor 01 nov 2012 22:07 |
|
| Bytte däck bättre!
|
|
aw_309
| Lör 03 nov 2012 20:48 |
|
Tillbaka till mina höga värden.
CO är galet högtt.. 9999 typ
Blir katten nu och hoppas det blir bättre.
Vi ändrade på tändningen för att testa och oj vad kul för en stund värderna ställde in sig fint men så fort man ställde där tädningen enligt lampan skulle stå perfekt så började co sticka iväg högt och lambdan gick ner.
Gick lite knasigt nu å¨morgonen. Drog och drog i E85 till hälften. WOW vilken bil det blev. Pigg och givk helt perfekt. Undrar om värderna hade varit bra med E85 då en gick perfekt!???
Nytt lamda, tempgivare, fixat avgasystem, icka läckor, tändstift, ny olja...
|
|
Geronimo
| Sön 04 nov 2012 6:54 |
|
| Ställ tändningen där bilen går som bäst och värdena är bra. Min cl -94 går som skit om jag ställer tändningen vid markeringen på svänghjulet.
|
|
aw_309
| Sön 04 nov 2012 8:50 |
|
Jo vi provade men den går inte bra på tomgången då. För låg med. 500v typ.
Sen var det svårt att få både CO och Lamda bra. Antingen eller.
Vad hette din motor?
Min ska vara en abu motor men det är skumt med Lambdasonden som bara har 1st kabel. Abu motor brukar ha 4st.
Import 1997..
|
|
Geronimo
| Sön 04 nov 2012 9:16 |
|
| Abs
|
|
a128
| Sön 04 nov 2012 10:07 |
|
ABU ska ha en 4 trådare enligt kopplingsschema, så någon klåpare ha varit framme En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Geronimo
| Sön 04 nov 2012 10:10 |
|
| Alla mono motronic ska ha 4 trådare (jetronic 1), men jag har också 1 tråds???
|
|
aw_309
| Sön 04 nov 2012 22:45 |
|
Hoppas nån kan reda ut detta med 1tråds eller 4.. = )
Hoppas ju att lambdan gör sitt jobb!!
|
|
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Sön 04 nov 2012 23:01 |
|
| aw_309 skrev: | Hoppas nån kan reda ut detta med 1tråds eller 4.. = )
Hoppas ju att lambdan gör sitt jobb!! |
Jag antar att bilen du har även är den som står på din profil, Golf Mk3 med 1,4-litersmotor samt årsmodell -95?
Då är det nämligen inte en ABU du har.
Nackdelen med import är att det blir svårt att hitta korrekt delar, detta gäller speciellt bilar med motorer som inte säljs i det landet. ABU ska ha 4-trådslambda och har du ett annat kontaktstycke så är det rimligtvis även inte en ABU du har.
|
|
aw_309
| Tor 08 nov 2012 20:17 |
|
DESPERAT!!!
Måste ha en bil till jobbet och jag är är lite knäckt!
Fick nerslag på besiktningen gällande Co HC lambda
Bytt:
Katalysator
Tempivare
Lambdasond (Biltemas univeral) 1kabel
Luftfilter
Tändstift + tändkablar
Olja + filter
Fixat avgasystemet. Tätt!!
kontrollerat kamrem så den står rätt!!
Värderna är bättre nu på tomgång men så fort man gasar upp den så sticker CO upp rejält och lamdan hamnar runt 0,8.
Vad ska man kolla mer?? :-€
Lambdasond,
Kommer två kablar från antagligen styrbox, i den ligger en svart och en lilla. Den lila är kopplad till lambdasond och den svarte går till jord. Dumt att koppla in Biltema lamdasond?
Hoppas nån har en lösning!
TACK
Senast ändrad Tor 08 nov 2012 20:28, ändrad totalt 1 gång
|
|