Forum - Golf 3 (92-99) - El/startfel "Varningsblinkers blinkar konstant"

eriksson25
Golf 3 1,8 -97 Ort: Jönköping
Ons 02 jan 2013 11:59 Svara med citat
Hej, Fått ett projekt på halsen.

Är en Golf mk3 2.0GL motor ADY. Importerad från tyskland en gång i tiden.

Jag vet inte så mkt om bilen, utom att den besiktigades godkänt sista November, sedan för några dagar sen så vägrade den starta. Enligt utsago så gick startmotorn runt runt men den starta inte.

Men just nu beter den sig som följande.

Bilen startar inte, startmotorn går inte, fläkt halvljus/helljus fungerar.

När man sätter på pluspolen på batteriet så börjar varningsblinkersen att antingen blinka, eller lysa konstant, oavsätt om man har tändingen på eller hur knappen står på ratten. Lite varierande ifall man låter den va så kan den sluta blinka, men rör man något elektriskt, typ en kontakt, tändningen eller växelspaken tillochmed så börjar det direkt igen.

Så antar att det är ett eller flera elfel, men vad kan det vara? Tändplattan? Jordfel nånstans? Men frågan är vart, tipps på ställen att börja leta?

Mvh KG
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Ons 02 jan 2013 14:04 Svara med citat
Råkas inte va så att de sitter ett larm i denna som ballat ur ?

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
eriksson25
Ons 02 jan 2013 14:11 Svara med citat
Kan vara, är en -95

Såg att det satt en diod vid dörren som plinka när man låste bilen.

Bilnyckeln är helgjuten, så gissade på att det inte fanns nån startspärr då det skulle vara umöjligt att få ut chippet i sånna fall.

Vart brukar larmet installeras? Går den att bara koppla ur, ifall det nu inte är startspärr.
darkien
Ons 02 jan 2013 14:23 Svara med citat
En 95:a bör du ha startspärr på enkelt o se e att lossar du rattkåpan så ska de sitta en svart plastring runt tändlåset o har du diod i dörren har du fabriksmonterat larm/stöldskydd o då e de garanterat de som strular för larmet dödar spänningen ner till startmotorn bland annat

darkien
Ons 02 jan 2013 14:29 Svara med citat
Btw hitta en länk om larm som kanske kan va till hjälp
http://faculty.ccp.edu/faculty/dreed/Campingart/jettatech/alarmcentral help/alarmhelp2.htm

eriksson25
Ons 02 jan 2013 14:31 Svara med citat
Okej, perfekt då ska det alltså kopplas ur? Eller måste det lagas? För startspärren ska fortsätta funka.

Tipps på hur man gör det smidigast? Vart brukar dom montera själva boxen för larmet?

Ledsen för massa frågor, gillar att lära mig men aldrigt behövt pyssla med larm tidigare

Tack för länken, ska läsa igenom.
darkien
Ons 02 jan 2013 14:49 Svara med citat
Rimligtvis bör de sitta ovanför elcentralen men har du bara en nyckel till bilen? annars testa med båda nycklarna

har bara jobbat med eftermonterade larm så riktigt hur fabriksmonterat larm sitter har ja ingen aning om

känns som larmet e utlöst hur beter sig blinkdioden? den bör ju rimligen blinka i kod

hitta även denna på youtube
annars kan ja rekomendera att söka på

alarm vw golf 3 på google hittar du en massa intressanta trådar o sidor om original larm att förkovra dej i

eriksson25
Ons 02 jan 2013 16:12 Svara med citat
Tack för all info, läste massa och tänkte att nu ska jag banne mig ta tjuren vid hornen. Men när jag kom till bilen så ville den tydligen vara med och leka. Alarmet larma ur som den skulle och bilen fick el till startmotorn. Kan ju vara nått övergående men då vet jag vad jag ska göra iallafall!

Men nästa problem va att bilen inte ville starta... Körde med startkablar från en startad bil så elen var det inte fel på. Men ska ta och byta tändmodulen på den så får vi se. Fick göra det på min andra golf i förra veckan när den efter att varit grinig i blött väder helt la av och bilen vägra starta.