Var idag inne och skiftade till vinterdäck. Passade samtidigt på att boka ett oljebyte på min 1,4 tsi då den snart gått 1500 mil och tvåårsintervallen sker inte förrän Augusti nästa år.
Hade föreställt mig att mötas av en massa prat om att det var onödigt och att jag ska vänta tills två år passerat. Till min förvåning håller mannen på andra sidan disken med mig helt och hållet. Han menade som många här att två år eller 3000 mil är för långt.
Detta var på lecab i Karlstad.
Hur har ni andra gjort. Följer ni vw:s rekommendationer eller kör ni tidigare oljebyte? Skulle också vara kul att veta hur man blir bemött hos andra vw handlare vid ett tidigare oljebyte?
Kan tilläggas att det kommer kosta mig 1400, men är man rädd om motorn så är det värt det.
I samband med service kan du be mekanikern, när han ska nollställa serviceindikatorn, att han ställer in den på fast intervall 1500mil/365dagar
Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion
<3 BUB !!
candyweiss Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Lör 10 nov 2012 5:13
Har haft flera diskussioner med Din Bil i Lund, och enligt dem är det totalt meningslöst att byta tidigare då motor, filter och olja är tillverkade för longlifeservice. Datorn säger alltså till när det är dags för service.
Och det är ju inte bara VW som har det så, utan det är väl i stort sett "alla" bilmärken?
Har haft flera diskussioner med Din Bil i Lund, och enligt dem är det totalt meningslöst att byta tidigare då motor, filter och olja är tillverkade för longlifeservice. Datorn säger alltså till när det är dags för service.
Och det är ju inte bara VW som har det så, utan det är väl i stort sett "alla" bilmärken?
De kanske inte vill förlora en stark kundkrets med rasade motorer som de drar in bra med pengar ifrån.
Ett motorras var tredje år inbringar ju mer pengar än ett oljebyte per år.
Det finns ju mycket att läsa gällande longlife och faktum är att det finns mer saker som talar mot longlife (sett till de problem som uppstår) än tvärtom.
candyweiss Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Lör 10 nov 2012 7:00
MiWi skrev:
De kanske inte vill förlora en stark kundkrets med rasade motorer som de drar in bra med pengar ifrån.
Ett motorras var tredje år inbringar ju mer pengar än ett oljebyte per år.
Det finns ju mycket att läsa gällande longlife och faktum är att det finns mer saker som talar mot longlife (sett till de problem som uppstår) än tvärtom.
Jag håller med dig. Men det är märkligt om VAG vill bli kända för att deras motorer rasar,
gäller väl övriga biltilverkare också?
Jag känner faktiskt ingen med longlifeservicebil där motorn rasat. Borde även vara ett goodwillärende om man skött servicarna och motorn rasar.
Inga bilägare som jag känner gillar det här med long-life service. Dom tror inte på det.
En fd. mekaniker hos Volvo/Toyota/Honda som jag känner genom jobbet tror inte heller på det. Han byter olja med intervaller på 1000-1500 mil på sin A3.
När det börjar närma sig 1500 så ska jag åka in till VAG och be att de byter oljan, de får under hot ta emot mina pengar om så krävs.
Inga bilägare som jag känner gillar det här med long-life service. Dom tror inte på det.
En fd. mekaniker hos Volvo/Toyota/Honda som jag känner genom jobbet tror inte heller på det. Han byter olja med intervaller på 1000-1500 mil på sin A3.
När det börjar närma sig 1500 så ska jag åka in till VAG och be att de byter oljan, de får under hot ta emot mina pengar om så krävs.
Borde väl inte vara så svårt att fixa själv. När sedan det ordinarie olje-/filterbytet skall göras så behöver de väl inte veta vad man gjort själv. Låt dom tro att dom har rätt.
Dock - på min diesel sitter filtret rätt trångt till. Specialnyckel?
Borde väl inte vara så svårt att fixa själv. När sedan det ordinarie olje-/filterbytet skall göras så behöver de väl inte veta vad man gjort själv. Låt dom tro att dom har rätt.
Dock - på min diesel sitter filtret rätt trångt till. Specialnyckel?
Får se om jag gör det själv eller inte. Gillar inte att kladda så mycket med oljor när man inte har ett riktigt lyft.
Och ja det sitter lite trångt, har någon slang som passerar precis över.
Ang. nyckeln såg det ut som en större sexkant, fast jag kan minnas fel. Har sett någon instruktion på hur det går till, minns att locket skulle dras med moment eftersom det är gjort av plast och lätt går sönder.
Så här byter en britt olja på sin 4:a. Här är filtret betydlgt lättare att komma åt än på min bil. Han får väl en del 'oil sludge' kvar i tråget men det åker väl med då de byter olja på verksta'n. Eller suger dom också?
Hej, kör man väldigt mycket, typ taxi, typ86-12000 mil om året funkar nog longlife, annars är det bara trams. Har plockat ner många nyare motorer, och de är fruktansvärt smutsiga invätes, bara koks och avlagringar, värst är dieslarna, veven kan knappt snurra. i vevhuset.
Andra som har samma erfarenheter ?
Jag slänger mig in i diskussionen... Det är absolut inget med att vilja byta var 1500mil eller en gång per år. Själv byter jag inför våren varje år.
Longlifeservice betyder inte att man byter olja wn gång vartannat år eller 3000 mil. Utan mellan 1500-3000mil är det samt 1-2år. Bilen känner själv av när det är dags baserat på många faktorer blå. Kallstarter, körprofil, hur mycket man gasar mm.
De flesta bilar vi får in på jobbet rullar 1600-2200 mil innan bilen säger att den vill ha service.
Värt att notera är också att många ringer och bokar tid när det står service now eller service due i displayen. Då blir motorn inte långlivad.
Bilen känner själv av när det är dags baserat på många faktorer blå. Kallstarter, körprofil, hur mycket man gasar mm.
Värt att notera är också att många ringer och bokar tid när det står service now eller service due i displayen. Då blir motorn inte långlivad.
Nu är jag förvirrad! Dina två påståenden ovan ser ut att motsäga varann. Hur indikerar bilen själv att den vill bli servad? Att vänta på budskapet i displayen duger ju inte!?
Den indikerar typ 200mil eller x antal dagar innan. När den har räknat ner säger den service now och efter det service due.
Eller missförstod jag dig nu?
Den indikerar typ 200mil eller x antal dagar innan. När den har räknat ner säger den service now och efter det service due.
Eller missförstod jag dig nu?
Kanske, men det kan i så fall bero på att jag missuppfattade dig.
När du skriver att 'bilen känner själv' - menar du att den då informerar om när det är 200 mil/x dagar kvar till service? Om det är så, menar du att motorn far illa av att vänta de sista 200 mil/x dagarna innan service görs?
Jag planerar byta (olja + filter) själv en gång mellan varje service. Jag vill göra det enkelt för mig och suga ut oljan. Hur gör verksta'n - suger eller tömmer via bottenpluggen? Misstänker att det kan bli en del bottengegga kvar om man suger vid varje byte.
Nej bilen tar inte skada av att köra de där sista 200 milen. Men innan den säger service now ska man serva den. Händer det nåt med motorn t.ex kamkedjeras eller annat dyrts kan försäkringsbolaget bli grinigt och hävda att eftersom bilen inte är servad som den ska så betalar dom inte en spänn. Beroende på vad det står i försäkringsavtalet såklart.
Mobilitetsgarantin slutar också gälla sekunden bilen säger service due.
Verkstaden suger inte ur oljetråget utan gör som alla andra. Dvs. Skruvar ur pluggen och väntar tills det har runnit klart. Filter byts alltid i samband med oljebyte. Finns ingen anledning att inte göra det.
du ska köra en 5w30 elr 0w30 castrol egde ingenting annat
jag har nu oljebytes servat den, bilen hade som tidigare nämt gått ca 2000 mil och boken är tom, med olja och filter har blivit bytt minst en gång sedan bilen var ny, ett piratfiler samt att oljan ej var kolsvart, utan att detta har dokumneterats, troligen på en fristående verkstad tex. meca, mekonomen eller masse på hörnet etc., bilen har ägts av GE Capital AB
så det blev Aral supertronic 0w-40, men visar dit sig att den sörplar i sig kopiösa mängder med olja så öser jag på med 5W-40 från lidl
En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera