Fader Jan
Golf 6 1,6 TDI Variant DSG Ort: Umeå |
| Lör 19 nov 2011 22:51 |
|
Min 1.6 TDI är utrustad med dieselvärmare, och den värmer ju gott. men jag är lite brydd över funktionen. Jag kan fjärrstyra den och programmera den, men dessemellan lever den sitt eget liv.
Tydligen är det så att den går igång automatiskt när utetempen går under plus 4 grader och hjälper motorn att komma upp till 90 grader. Sen slår den ifrån. Om jag så stannar till och går in på ICA t.ex. så har ju motortempen sjunkit till kanske 80 grader och då kör värmaren igång igen.
Detta sker helt automatiskt och jag kan inte styra processen överhuvudtaget. Jag skulle vilja koppla i eller ur värmaren själv via knappen på instrumentpanelen.
Enligt den info som jag fått från min verkstad så ska det fungera som jag vill om man ställer in AC i läge "ECO", men hur man gör det är det ingen som vet. Instruktionsboken ger heller ingen vägledning.
Är det nån på forumet som vet?
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
|
nollåtta
Golf 6 TDI 140 BMT -12 Ort: Stockholm |
| Sön 20 nov 2011 7:02 |
|
Jag har värmare på min, när det är kallt ute brukar den starta när jag startar bilen och gå en liten stund. Men sedan stängs den av och startar inte om inte jag själv trycker på den.
Att ställa AC:n i ECO, det är väl bara att stänga av den?
|
|
jardle
Ingen VW Ort: Borås |
| Sön 20 nov 2011 8:51 |
|
Anledningen till att moderna dieslar har hjälpvärmare som standard är att dom går så snålt att det inte produceras tillräckligt med värme för att få upp och behålla tempen vid låga temperaturer, därav att värmaren kan starta även efter en stunds körning. Värmaren startas vid ytter temperature under 5 grader och går upp till 86 grader där den stängs av och startar igen vid 66 grader. Så det är många faktorer som styr värmaren. Ang eco så har vissa bilar en eco knapp på climatronicen men annars bör det vara att stänga av själva ac genom att trycka på ac knappen Four rings to rule them all
|
|
Fader Jan
| Sön 20 nov 2011 11:43 |
|
| Jag har den enklare varianten av AC, Climatic, och den är inte påslagen. Det enda sätt jag kan stänga av ytterligare är väl att vrida fläkten på 0, men så kan man ju inte ha det.
|
|
Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm |
| Mån 21 nov 2011 9:11 |
|
Som signaturen "Jardle" på pekar, så är tillsatsvärmarens uppgift primärt att motorn ska hålla rätt arbetstemperatur vid kall väderlek. På de nya "snåldieslarna" är det oftast nödvändigt.
Om motorn pga kall väderlek inte kommer upp i rätt arbetstemperatur, så kommer den att dra mer bränsle samt att slitaget på motorn kommer att öka.
Däremot bör man undvika att aktivera parkeringsvärmarfunktionen med t.ex. fjärrstyrningen om man bara kör korta sträckor. En tumregel är att man ska köra minst lika lång tid med bilen, som parkeringsvärmaren har varit aktiverad, annars får man problem med glödstiften och igensotning.
Att värmaren slår till och stängs av under körning är alltså ett tecken på att den fungerar som den ska. Dock har dessa system inte obegränsad livslängd och de behöver underhållas. Men, det är väl ganska självklart att mer utrustning/tillbehör också ger ökat antal felkällor. Baksidan av medaljen så att säga.
|
|
Mikey2011
Golf 6 TDI 105 BMT DSG7-12 Ort: Örebro |
| Mån 21 nov 2011 17:46 |
|
| Fader Jan skrev: |
Tydligen är det så att den går igång automatiskt när utetempen går under plus 4 grader och hjälper motorn att komma upp till 90 grader. Sen slår den ifrån. Om jag så stannar till och går in på ICA t.ex. så har ju motortempen sjunkit till kanske 80 grader och då kör värmaren igång igen.
Detta sker helt automatiskt och jag kan inte styra processen överhuvudtaget. |
Får man fråga varför detta stör dig?
Det sker ju som du säger helt automatiskt...
F. ö. så hade jag en knapp på min gamla MB220CDI -00 som jag kunde stänga av värmaren med...OM man skulle bli stillastående i en tunnel t.ex.......
|
|
Fader Jan
| Mån 21 nov 2011 20:43 |
|
Hej Mickey 2011.
Jo vad som stör mig är att jag vill kunna styra den här processen själv.
När jag på morgonen backar ut från garaget efter att motor och kupevärmaren stått på en halvtimme, så tycker jag inte att dieselvärmaren behöver starta efter en kilometers körning. Jag fryser inte och motortempen kommer upp så småningom också. Om det är rejält med minusgrader är det nog en fördel, men vid o-gradigt? Jag kan själv slå till och från värmaren med knappen på instrumentpanelen. Vad är annars den knappen till för?
Man ska ju tänka på miljön också.
|
|
Mikey2011
| Mån 21 nov 2011 21:12 |
|
| Fader Jan skrev: | Hej Mickey 2011.
Jag kan själv slå till och från värmaren med knappen på instrumentpanelen. Vad är annars den knappen till för?
Man ska ju tänka på miljön också. |
Nu förstår jag inte....
Jag har iofs klimatanläggningen i min, men jag kan stänga av, och slå på värmaren med en knapp på kliman...
Menar du att du INTE kan göra det??
Ursäkta om jag missförstått...
|
|
Fader Jan
| Tis 22 nov 2011 21:56 |
|
Ja Mickey så är det faktiskt.
Idag fick jag prata med en kunnig verkmästare på min verkstad, och fick bekräftat att värmaren går igång automatiskt när utetempen är under + ca 4 grader och fortsätter tills motorn har full temp.. Då kan jag inte stänga av den med knappen på panelen och inte heller med fjärrkontrollen. Det betyder att om jag kör in i garaget och motorn inte har fått upp värmen helt, så kommer värmaren att gå ca 5 minuter inne i garaget för att bränna ur värmaren. Det finns kanske en möjlighet, och det är att vrida av värmen i kupen så att inte automatiken upplever att jag vill ha värme in i bilen. Jag har inte hunnit testa detta ännu.
|
|
Mikey2011
| Ons 23 nov 2011 9:57 |
|
| Fader Jan skrev: | | Det betyder att om jag kör in i garaget och motorn inte har fått upp värmen helt, så kommer värmaren att gå ca 5 minuter inne i garaget för att bränna ur värmaren. |
Detta är inget jag har märkt av, att värmaren går en stund efter att jag stängt av bilen efter en kort sträckas körning...
Sa verskstadsmeken att den gör så?
|
|
Fader Jan
| Ons 23 nov 2011 18:51 |
|
Ja, om värmaren går när man vrider av tändningen, så kommer den att fortsätta gå i ca fem minuter för att "bränna ur" värmaren. Annars kommer den att sota igen.
Det är lite för varmt idag så jag har inte kunnat testa teorin om att att inte vrida på värmen för fullt.
|
|
Fader Jan
| Tor 01 dec 2011 19:16 |
|
Det verkar faktiskt stämma. Om jag inte vrider på värmen mer än ca 90 % så verkar inte värmaren starta automatiskt. Alltså är behovet av värme till kupén en av parametrarna som styr dieselvärmarautomatiken.
Nu är det ju inte så kallt ännu, så jag återkommer när jag kunnat testa lite bättre.
|
|
theplayboy
VW Polo 1,4 -03 Ort: Halmstad |
| Tis 17 apr 2012 3:45 |
|
[quote="Fader Jan"]
Hej!
Funderar väldigt starkt på att lägga en beställning på nya golfen med 105hk TDi motorn på 105hk, men är i valet och kvalet om vilken utrustning jag ska välja till
Klimatanläggningen har jag bestämt mig för, park assist med backkamera, 510 steron, fack under framstolarna, tonade rutor och lite sånt..
MEN.. parkeringsvärmaren för 6900kr ska man verkligen köpa till den?
Jag kommer parkera i kallgarage i 70% av tillfällena..
nån gång står den kanske ute på vintern.. men är värmaren tillräckligt kraftfull att man ska slippa skrapa rutorna om dom är igenisade?
Verkar som att den går igång automatiskt även om man inte programmerat den och det känns ju mindre bra.
Är det kanske bättre att lägga till en RIKTIG eftermonterad Webasto även om det är en dyr affär på mellan 15-20 000kr? Eller ska man fundera på en vanlig motorvärmare tillsammans med en kupèvärmare som kanske slutar på runt 4-5000kr
Vad säger ni som har den och som har köpt nya golf 6:an med denna motorn?
Mvh Calle!
|
|
Mikey2011
| Tis 17 apr 2012 6:57 |
|
[quote="theplayboy"] | Fader Jan skrev: |
MEN.. parkeringsvärmaren för 6900kr ska man verkligen köpa till den?
Jag kommer parkera i kallgarage i 70% av tillfällena..
nån gång står den kanske ute på vintern.. men är värmaren tillräckligt kraftfull att man ska slippa skrapa rutorna om dom är igenisade?
Verkar som att den går igång automatiskt även om man inte programmerat den och det känns ju mindre bra.
Är det kanske bättre att lägga till en RIKTIG eftermonterad Webasto även om det är en dyr affär på mellan 15-20 000kr? Eller ska man fundera på en vanlig motorvärmare tillsammans med en kupèvärmare som kanske slutar på runt 4-5000kr
Vad säger ni som har den och som har köpt nya golf 6:an med denna motorn?
Mvh Calle! |
Skulle ALDRIG köpa en ny dieselbil utan dieselvärmare!!!
Finns flera anledningar till det...
T.ex. att en eftermonterad värmare kostar inte 15-20000, utan snarare 25-30 tusen!
Sen ska den integreras med bilens värmesystem vilket inte alltid fungerar tillfredställande.
Felsökning blir svårare på en eftermonterad!
Vad får dig att tro att en eftermonterad Webasto skulle vara effektivare??
Min orginalvärmare duger väldigt gott, och isar av rutorna väldigt bra!
Min kostade 12400:- , då är den programerbar i färddatorn + fjärrstyrd upp till 1000m (och ja, den går att starta på 1000m)
Att den startar automatiskt när det är kallt är INGET som jag stör mig på...
+2grader i morse när jag kom ner till köket....ett snabbt tryck på fjärren, och 15 minuter senare sätter jag mig i en varm bil med ljummen motor och glider iväg till jobbet....PRICELESS!!!!!!!!!
MEN, menar du att orginalvärmaren idag bara kostar 6900?????? Sjukt billigt isf!
|
|
theplayboy
VW Polo 1,4 -03 Ort: Halmstad |
| Tis 17 apr 2012 10:15 |
|
Japp köper du en Master utrustad golf med "Dark Label" så får du köpa till Original Fjärrstyrd Parkeringsvärmaren för 6900kr
och Däckstryckskontrollen kostar bara 400kr
Utrustningen som jag har tänkt mig är Parkeringssensorer med Park Assist, Drag paketet (Backkamera och avtagbart drag, dimmljus med aktivt kurvljus, mörktonade rutor, 2 zons climatronic, farthållare, RCD 510 steron, det minsta paketet mobiltelefonförberedelse.
och då får det bli en parkeringsvärmare oxå
Är det nått mer man bör stoppa in i bilen?
Jag funderar lite på skinninredning, men 21 400kr kostar skinnet idag.. och det är för fan som 2 skinnsoffor.. och det känns lite väl magstarkt.. har ni som köpt nya bilar valt till skinn eller har ni dom vanliga tygstolarna?
Mvh Calle
|
|
Mikey2011
| Tis 17 apr 2012 15:43 |
|
Skumt! Har en Master och Dark Label, men fick minsan pynta 12400 för värmaren i augusti i fjol...
Nej fan, inget skinn för mig tack! Bara opraktiskt enligt mig...
Jag valde till Bixenonljus, dyra men jag ångrar det inte. Väldigt bra ljus och dessutom snygga LED-varseldioder!
Sen tog jag Keyless access också...värt varenda krona!!! Tar inte upp nyckelknippan på hela dagen från det att jag låser ytterdörren på morgonen tills jag kommer hem på kvällen.
|
|
fastson
Donator 100
Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar |
| Tis 17 apr 2012 20:47 |
|
Får bli en Defa/Calix eftersom vi har elstolpar på jobbets parkeringsplats, och detta måste ju utnyttjas maximalt.
|
|
karmato
VW Caddy 2,0 tdiR 4M DSG Ort: Kiruna |
| Sön 30 dec 2012 21:08 |
|
| Fader Jan skrev: | Det verkar faktiskt stämma. Om jag inte vrider på värmen mer än ca 90 % så verkar inte värmaren starta automatiskt. Alltså är behovet av värme till kupén en av parametrarna som styr dieselvärmarautomatiken.
Nu är det ju inte så kallt ännu, så jag återkommer när jag kunnat testa lite bättre. |
Har du Jan fått höra om någon lösning på att kunna själv styra över tillsatsvärmaren? Har sökt hjälp till det sen -05... Fast min dåvarande caddy hade ECON knappen, men sen -08 caddyn införskaffades hade den fått utbytt ECON till en AC knapp endast, så värmaren har ett eget liv när det är kallt väder... Ej Okkei... och samma på den nya caddyn.
Lite konstigt är det.. vi har även en v70 -06 med sambon med Eber värmare.. 5 minuter på volvo så hade dom programmera bort den helt från bilen... Helt klart bättre att själv kunna slå på den helt och hållet i bilen, eller med fjärr som vi har till bägge bilar....
|
|
Fader Jan
| Sön 30 dec 2012 22:05 |
|
Om man har ACC vill jag miinnas att man kan styra med "Econ-knappen", men du har tydligen liksom jag bara AC.
Om utetempen är under +5 eller om det var -5, kommer faktiskt inte ihåg, och du vrider på tempen på max, och påslagen fläkt, så kommer dieselvärmaren att starta när du startar motorn.
Om du inte vill att den ska starta så kan du innan du startar bilen, vrida värmereglaget på max, och sedan vrida tillbaka tre snäpp. Då startar inte värmaren när du startar bilen.
|
|
karmato
VW Caddy 2,0 tdiR 4M DSG Ort: Kiruna |
| Mån 31 dec 2012 12:43 |
|
| Jo, jag ville inte ha climatroniken på nya just för att kunna lura dieselvärmaren att inte starta genom att lämna fläkten på nollan, men din beskrivning har jag då inte testa, fast på caddyn är det utsatt gradtal på vredet med 22 grader i mitten, 18 närmast de blåa och 26 i det röda...
|
|