Highline
Golf 4 TDI R Ort: Vänersborg |
Sön 10 feb 2013 13:42 |
|
Har en TDI -02 som har börjat gå väldigt ojämnt. Först trodde jag att det pajat ett motorfäste, eftersom bilmotorn riktigt skakade! Men alla fästen var hela.
Bilen har gått 19.000mil. Håller men vartal strax över tomgång typ 12-1300 varv med stillastånde bil så är det ännu värre. Känns ju även när man kör med bilen också givetvis, fast mest märkbart i lågfart.
Om man skulle jämföra med en bensinmotor så skulle jag säga att bilen tändmissar. Men den går på alla fyra cylindrar. Kan det vara någon spridare som inte är som den ska?
Är dålig på hur dieselmotorer fungerar, sitter det separata "pumpar" för varje spridare? Hade vart enklare med felsökning om bilen bara gått på tre cylindrar. Då hade man ju vetat vilken cyl. som inte är okej.
Nån som vet om det är ett känt fel? Eller vad det kan vara?
|
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
Sön 10 feb 2013 22:14 |
|
En spridare som inte öppnar kanske, läs av felkoderna Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion
<3 BUB !!
|
|
Highline
Golf 4 TDI R Ort: Vänersborg |
Sön 10 feb 2013 23:11 |
|
Har läst av felkoder, men det var inga. Om det är en spridare som inte öppnar riktigt bör det alltså ge en felkod? Kan jag utesluta spridare då eftersom det inte gav felkod?
|
|
Highline
Golf 4 TDI R Ort: Vänersborg |
Mån 11 feb 2013 18:49 |
|
Ingen som har några idéer på vad det kan vara för fel på min bil?
|
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
Tis 12 feb 2013 0:56 |
|
Highline skrev: | Ingen som har några idéer på vad det kan vara för fel på min bil?  |
Man får ta ett läcktest på spridarna, krävs instrument, om en spridare bara ger massa diesel på returen elr mer en dom andra så är de för den inte öppnar
svårt o felsöka dieslar ibland Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion
<3 BUB !!
|
|
Highline
Golf 4 TDI R Ort: Vänersborg |
Tis 12 feb 2013 21:40 |
|
Ja, speciellt när det inte kommer några felkoder att gå på. Du tror kanske att en spridare kan vara igensatt lite? Det kan inte vara själva pumpen? (Har googlat lite på Pump Duse) Har även hört någon som bara gjort rent kontakterna till och på spridarna.
Det är ju nått man kan börja med själv...
Sen får väl nästa steg bli att lämna in den till någon firma som kan kolla samtliga spridare.
|
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
Tis 12 feb 2013 23:00 |
|
De är inte commonrail system på din bil, insprutet sker mekaniskt
De får bli en diesel specialist ! Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion
<3 BUB !!
|
|
Save
Ingen VW Ort: Utomlands |
Ons 13 feb 2013 17:05 |
|
Har du kollat komp?
|
|
Highline
Golf 4 TDI R Ort: Vänersborg |
Ons 13 feb 2013 17:21 |
|
Nej, inget komp test är gjort.
|
|
Highline
Golf 4 TDI R Ort: Vänersborg |
Ons 13 feb 2013 18:10 |
|
Sam skrev: | De är inte commonrail system på din bil, insprutet sker mekaniskt
De får bli en diesel specialist ! |
Nej, det är inte Commonrail system på min bil. Utan Pump duse system. Helt riktigt SAM.
Den stora skillnaden där är väl egentiligen att common rail systemet har en högtryckspump. Medan pump duse har en högtrycks pump för varje cylinder.
Har bokat in en tid nu hos en duktig mekaniker i slutet på månaden. Få se vad han kommer fram till...
|
|
Save
Ingen VW Ort: Utomlands |
Ons 13 feb 2013 19:13 |
|
Timing och kompression är särskilt viktigt på diselbilar så ett komptest kan vara en bra start. Det jag tänkte på är om kamremmen kuggat.
|
|
Highline
Golf 4 TDI R Ort: Vänersborg |
Ons 13 feb 2013 19:46 |
|
Nja, kamremmen är bytt på VAG med spännare och rullar som hör till. Så att det skulle hoppat en kugg helt plötsligt verkar lite konstigt.
Men jag är inte 100% säker. Shit happens! Tycker den borde gå sämre om den hoppat en kugg.
Personligen tror jag på spridar bekymmer. Kan mycket väl vara så som SAM beskriver.
Eller kanske sliten nock på bränslekammen. Dålig pump?
Vilda gissningar?
Men som sagt jag har bokat en tid, så vi får se vad han säger.
Kolla lite på skrotarna för att se pris och tillgång på en spridare/pump men lyckades inte hitta någon till min bil!
|
|
Highline
Golf 4 TDI R Ort: Vänersborg |
Sön 24 feb 2013 20:21 |
|
Har nu vart och fått bilen kollad. Man har omh mätt spridarna och kommit fram till att det troligtsvis är en spridare som är kass.
Ingen som ligger och trycker på en spridare som passar min bil??
1,9 TDI
Motor ASZ
130HK
År-2002
Artikel nummer på de som passar är:
0414720021
0414720028
0414720039
PM,a gärna!
|
|
Highline
Golf 4 TDI R Ort: Vänersborg |
Mån 16 sep 2013 20:55 |
|
Trådlyft!
Har kollat i princip allt på bilen nu... Har till och med bytt ut toppen med helt nytt innanmäte i tron om att det var en dold spricka i den, vilket det inte var för bilen går fortfarande på 3 cylindrar.
Börjar ge upp hoppet.
|
|
polomannen
Moderator Donator 25
Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm |
Mån 16 sep 2013 20:58 |
|
Highline skrev: | Trådlyft!
Har kollat i princip allt på bilen nu... Har till och med bytt ut toppen med helt nytt innanmäte i tron om att det var en dold spricka i den, vilket det inte var för bilen går fortfarande på 3 cylindrar.
Börjar ge upp hoppet.
 |
Kompprov det där det som gäller.
|
|
Highline
Golf 4 TDI R Ort: Vänersborg |
Mån 16 sep 2013 21:07 |
|
29kg rätt över! Välkomnar alla idéer!!
|
|
Highline
Golf 4 TDI R Ort: Vänersborg |
Tis 24 sep 2013 21:33 |
|
Har som sagt bytt topp med annan kamaxel, ventiler, m.m..
Har gjort komptest. omh mätt elen från boxen till toppen. Har kollat trycket från förpumpen till spridarna.
Det enda som inte bytt eller kontrollerat är själva boxen. Bilen ska ju bara fungera nu!
Har någon vart med om att boxen krånglat på ett sådant sätt att bilen går dåligt på tomgång och upp till ca. 1800-2000 rpm??
|
|
saphadin
Golf 4 1.6 16V Ort: Strängnäs |
Sön 29 sep 2013 10:21 |
|
Highline skrev: | Har en TDI -02 som har börjat gå väldigt ojämnt. Först trodde jag att det pajat ett motorfäste, eftersom bilmotorn riktigt skakade! Men alla fästen var hela.
Bilen har gått 19.000mil. Håller men vartal strax över tomgång typ 12-1300 varv med stillastånde bil så är det ännu värre. Känns ju även när man kör med bilen också givetvis, fast mest märkbart i lågfart.
Om man skulle jämföra med en bensinmotor så skulle jag säga att bilen tändmissar. Men den går på alla fyra cylindrar. Kan det vara någon spridare som inte är som den ska?
Är dålig på hur dieselmotorer fungerar, sitter det separata "pumpar" för varje spridare? Hade vart enklare med felsökning om bilen bara gått på tre cylindrar. Då hade man ju vetat vilken cyl. som inte är okej.
Nån som vet om det är ett känt fel? Eller vad det kan vara? |
Jag hade samma problem efter kamremsbyte på mekonomen verkstan. När jag påtalade att bilen går ojämn efter att dem bytte kamremmen gjorde dem kontroll och sa att remmar satt rätt. Dem trodde att spjällhuset kärvade. Efter alla försök tröttnade jag och lämnade bilen till folksvagen verkstan som konstaterade att lilla rem satt inte rätt till mot den stora. Sammanfattningsvis: dem satte remmarna fel. Det handlade om en kugg men det räckte för att motor skall gå ojämnt. Särskild när det blir varmt! Alltså kolla spännar och reminställning:)
|
|
saphadin
Golf 4 1.6 16V Ort: Strängnäs |
Sön 29 sep 2013 10:22 |
|
Highline skrev: | Har en TDI -02 som har börjat gå väldigt ojämnt. Först trodde jag att det pajat ett motorfäste, eftersom bilmotorn riktigt skakade! Men alla fästen var hela.
Bilen har gått 19.000mil. Håller men vartal strax över tomgång typ 12-1300 varv med stillastånde bil så är det ännu värre. Känns ju även när man kör med bilen också givetvis, fast mest märkbart i lågfart.
Om man skulle jämföra med en bensinmotor så skulle jag säga att bilen tändmissar. Men den går på alla fyra cylindrar. Kan det vara någon spridare som inte är som den ska?
Är dålig på hur dieselmotorer fungerar, sitter det separata "pumpar" för varje spridare? Hade vart enklare med felsökning om bilen bara gått på tre cylindrar. Då hade man ju vetat vilken cyl. som inte är okej.
Nån som vet om det är ett känt fel? Eller vad det kan vara? |
Jag hade samma problem efter kamremsbyte på mekonomen verkstan. När jag påtalade att bilen går ojämn efter att dem bytte kamremmen gjorde dem kontroll och sa att remmar satt rätt. Dem trodde att spjällhuset kärvade. Efter alla försök tröttnade jag och lämnade bilen till folksvagen verkstan som konstaterade att lilla rem satt inte rätt till mot den stora. Sammanfattningsvis: dem satte remmarna fel. Det handlade om en kugg men det räckte för att motor skall gå ojämnt. Särskild när det blir varmt! Alltså kolla spännar och reminställning:)
|
|
Highline
Golf 4 TDI R Ort: Vänersborg |
Sön 29 sep 2013 21:35 |
|
Detta är redan kollat. Eftersom toplocket har vart av och på. Som jag skrev tidigare så är det utbytt mot ett annat. Även innehållet i den nya toppen är nytt. Verkstan som skruvar med bilen är erfarna så tyvärr är det inte felet på min bil.
Men jag tackar ändå för hjälpen! Alla idéer är välkomna.
Det sista som är kvar att göra, är att skicka iväg styrboxen för analys. Det kommer förhoppningsvis ske i morgon.
|
|
Highline
Golf 4 TDI R Ort: Vänersborg |
Tis 12 nov 2013 9:35 |
|
Så då är också styrboxen utbytt och blien startade lika lätt som vanligt, MEN den går fortfarande bara på 3 cylindrar! Blir tokig på denna bil!
|
|
HarleyD93
Golf 1 GLD -79 Ort: Ronneby |
Tis 18 feb 2014 2:18 |
|
Highline skrev: | Så då är också styrboxen utbytt och blien startade lika lätt som vanligt, MEN den går fortfarande bara på 3 cylindrar! Blir tokig på denna bil!  |
Bytt diesel filtret? Oftast är d filtret som bråkat för mej r en dieselbil gått dåligt.
|
|
Highline
Golf 4 TDI R Ort: Vänersborg |
Tis 18 feb 2014 5:46 |
|
Detta var också bytt!
|
|