Family_man
Golf 7 1,2 Tsi Masters Ort: Umeå |
| Tis 05 mar 2013 17:37 |
|
Har en Octavia med Vw gruppens 1,4 TSI motor på 122 hk, en 2011 som gått 1300 mil snart och jag drabbades idag för första gången av en driftstörning på väg hem.
Tycker att bilen småryckte lite vid jämn fart , ingen varningslampa indikerar att nåt är fel och allt annat är normalt...gick över till manuellt läge på DSG lådan och kopplade ur ESP systemet för att sedan göra ett accelerationsprov och tyckte bilen drog iväg med samma kraft som den brukar.
Noterade en annan sak jag inte vet ifall det skall vara så eller om nåt är fel.
Då man står med motorn på tomgång och DSG lådan i Neutralläge så går det inte att varva mer än till 4000 varv/min sedan tar det liksom stopp , motorn stannar inte eller så och tomgången är som den skall...är det nån slags spärr på motorn som gör att motorn inte varvar mer än till 4000 varv/min då det inte är några problem att dra ur motorn till rödmarkeringen då man kör ute på vägen!??
Nån som vet nånting om detta .....skall till verkstaden imnorrn bitti hur som helst för att be dem kolla lite.
tacksam för tips!
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Tis 05 mar 2013 20:11 |
|
| Family_man skrev: | Har en Octavia med Vw gruppens 1,4 TSI motor på 122 hk, en 2011 som gått 1300 mil snart och jag drabbades idag för första gången av en driftstörning på väg hem.
Tycker att bilen småryckte lite vid jämn fart , ingen varningslampa indikerar att nåt är fel och allt annat är normalt...gick över till manuellt läge på DSG lådan och kopplade ur ESP systemet för att sedan göra ett accelerationsprov och tyckte bilen drog iväg med samma kraft som den brukar.
Noterade en annan sak jag inte vet ifall det skall vara så eller om nåt är fel.
Då man står med motorn på tomgång och DSG lådan i Neutralläge så går det inte att varva mer än till 4000 varv/min sedan tar det liksom stopp , motorn stannar inte eller så och tomgången är som den skall...är det nån slags spärr på motorn som gör att motorn inte varvar mer än till 4000 varv/min då det inte är några problem att dra ur motorn till rödmarkeringen då man kör ute på vägen!??
Nån som vet nånting om detta .....skall till verkstaden imnorrn bitti hur som helst för att be dem kolla lite.
tacksam för tips!  |
Så kan min Golf med likadan motor också göra någon enstaka gång vid jämn fart, runt 50 km/h
Finns en spärr vid 4000 varv när man inte har växel i.
Så detta är inget som verkstaden gör något åt, varken varstoppet eller spåryckningarna.
|
|
Family_man
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
|
Family_man
|