Forum - Golf 3 (92-99) - Problem med golf vr6

Bastard66
Golf 2 1,6 TD Ort: Bengtsfors
Sön 24 feb 2013 20:48 Svara med citat
Har precis bytt värmepaket på bilen och får ändå ingen värme. Både ingående och utgående slangar är kalla men varmare närmare motorn. Detta tyder ju på luft i systemet och nu undrar jag om det är vanligt vid byte av värmepaket?

Sen undrar jag om spännarna till kamkedjan är känsliga för låg oljenivå? Har ej låtit innan men nu hörde jag ett skumt ljud typ som kedjan slappa lite på tomgång inget rassel utan mer som om något slog i nått efter ett varv typ. Vet att oljenivån är låg och att oljan bör bytas.

Tacksam för kunniga svar och ej massa spekulationer.

Vw passat 35i 2, 0 syncro -96
Vw golf 2 1,6 TD -91
Vw golf 2 1,6 CL -84
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm
Sön 24 feb 2013 21:34 Svara med citat
Har du luftat efter du bytte värmepaket? Det är ju massa luft som måste evakueras.
Ang. kedjan så beror det vilken årsmodell du har. De tidiga hade spännskena som gick på oljetryck och därmed känsligare för oljenivå och kvalité, medan de senare hade fjäderbelastad. Har du låg nivå plus gammal olja så skulle jag inte ens starta motorn utan att byta allt.
Bastard66
Sön 24 feb 2013 21:45 Svara med citat
graul skrev:
Har du luftat efter du bytte värmepaket? Det är ju massa luft som måste evakueras.
Ang. kedjan så beror det vilken årsmodell du har. De tidiga hade spännskena som gick på oljetryck och därmed känsligare för oljenivå och kvalité, medan de senare hade fjäderbelastad. Har du låg nivå plus gammal olja så skulle jag inte ens starta motorn utan att byta allt.

Det är en 97a syncro med 2, 9l motor. Bilen har stått på tomgång tills den uppnått 90 grader utan kylarlock. Anledninen till att jag ej bytt är att jag köpte bilen som ett lättare rep objekt så oljebyte står näst på tur nu när man bytt paketet. Bilen har stått i ca 3 månader så det kanske har något med det å göra med?

Vw golf 2 1,6 TD -91
Vw golf 2 1,6 CL -84
ReD-
Golf 5 2.0 TDI -04 Ort: Mariestad
Mån 25 feb 2013 1:34 Svara med citat
Slutade den "låta" när den vart igång en stund ?, isf är det ju troligen lyftarna som slamrade lite innan de fick oljetryck, fast som graul skrev, skulle inte ha den gående innan oljebyte.
Bastard66
Mån 25 feb 2013 21:50 Svara med citat
ReD- skrev:
Slutade den "låta" när den vart igång en stund ?, isf är det ju troligen lyftarna som slamrade lite innan de fick oljetryck, fast som graul skrev, skulle inte ha den gående innan oljebyte.

Nej det var när bilen var varm jag hörde ljudet men svårt att förklara hur det lät. Har inte varit något ljud förut. Inget rassel och knappt något tickljud alls från motorn.

Har även ett annat problem att jag får ett jävla tryck i kylsystemet. Har dock ej testat nu men innan när jag kopplat förbi värmepaketet och inte hade någon elektronisk vattenpump monterad. Kan det vara fel på locket till expansion kärlet? Det ska väll släppa ut luft vid högt tryck?

Vw golf 2 1,6 TD -91
Vw golf 2 1,6 CL -84
Bastard66
Tis 26 feb 2013 20:54 Svara med citat
Kollat närmare på bilen nu och det är tryckarna som låter så det var ju gott. Nytt filter ny olja och en rejäl varmkörning så ska det nog bli bra.

Angående luften så har jag skiftat slangarna in i paketet så dom sitter rakare och har fått värme i bilen.

Hur är det med den elektroniska vattenpumpen ska den gå hela tiden?

Vw golf 2 1,6 TD -91
Vw golf 2 1,6 CL -84
ReD-
Golf 5 2.0 TDI -04 Ort: Mariestad
Ons 06 mar 2013 13:22 Svara med citat
Elpumpen går väl egentligen bara en stund när du stängt av motorn ?, vet inte om den går som stöd om det är väldigt varmt osv också. (vet iaf att på mina vr6or så surrade den en liten stund efter att jag stängt av den)