Golfbjörnen
Golf 2 GTI 16v -87 Ort: Stockholm |
| Tor 14 mar 2013 8:34 |
|
Tjena,
Startade hemma imorse som vanligt, körde två mil, stannade på macken innan jobbet, köpte tuggummi, satte mig i bilen, startmotorn drar runt motorn, men den tänder inte, vägrar helt enkelt starta.
Vad är det FÖRSTA ni skulle rekommendera att försöka kolla när man står på en parkering i -12 för att hajja vad som kan vara felet? Alla tips tas tacksamt emot.
96'a GTI 16v, tanken är drygt halfull.
Tack på förhand.
/Gb.
|
|
eriksson25
Golf 3 1,8 -97 Ort: Jönköping |
| Tor 14 mar 2013 8:54 |
|
| Golfbjörnen skrev: | Tjena,
Startade hemma imorse som vanligt, körde två mil, stannade på macken innan jobbet, köpte tuggummi, satte mig i bilen, startmotorn drar runt motorn, men den tänder inte, vägrar helt enkelt starta.
Vad är det FÖRSTA ni skulle rekommendera att försöka kolla när man står på en parkering i -12 för att hajja vad som kan vara felet? Alla tips tas tacksamt emot.
96'a GTI 16v, tanken är drygt halfull.
Tack på förhand.
/Gb. |
Hej, dryg sits.
Jag hade börjat med att köpa en startgas flaska på macken och testat att spruta in i luftburken sammtidigt för att starta för att avgöra ifall det är ett tändnings eller bränsle problem. Men gissar på tändings fel.
Ifall den inte startar på startgas så hade jag testat att rulla igång den, finns säker nån på macken som kan hjälpa dig. Nu vet jag inte om det finns på GTI modellerna men på min GL fick jag samma symptom, gick hur fint som hällst och sen tokvägrade starta. Bytte tändspolen och allt var frid och fröjd, finns på biltema för några hundra.
Man behöver inte ens montera den för att testa, sätt en startkabel mellan bottenplattan och jordpunkt i chassit och koppla in kabeln från den gamla tändspolen så ska den starta om det var det som var felet.
|
|
Golfbjörnen
| Tor 14 mar 2013 12:07 |
|
Det här var jättebra tips. Ska testa i e.m.
Är det bara en tändspole, inte nåt sånt där som på nyare att det är 4 individuella tändspolar?
Vad menar du med "bottenplattan" och jordpunkt? Är det bottenplattan av tändspolen? Är osäker på hur en sån ser ut.
Är detta ett test på befintlig tändspole menar du, att den kanske inte jordar somd en ska, men om man jordar mot chassiet så ska man få bekräftelse att den är paj alltså, om den ändå inte tänder?
|
|
Golfbjörnen
|
fred
Ingen VW Ort: Borlänge |
| Tor 14 mar 2013 12:48 |
|
| Ganska vanligt fel det där med att tändspolen går sönder, kan ske när som helst och då totalvägrar motorn att starta. Det han menar är att du inte behöver ta bort den gamla och montera den nya tändspolen på samma plats för att veta om det är orsaken till felet, utan det räcker att koppla alla kablar till den nya tändspolen, inkl. jord som kan göras i bilens chassie/plåt.
|
|
eriksson25
| Tor 14 mar 2013 13:27 |
|
| fred skrev: | | Ganska vanligt fel det där med att tändspolen går sönder, kan ske när som helst och då totalvägrar motorn att starta. Det han menar är att du inte behöver ta bort den gamla och montera den nya tändspolen på samma plats för att veta om det är orsaken till felet, utan det räcker att koppla alla kablar till den nya tändspolen, inkl. jord som kan göras i bilens chassie/plåt. |
Precis, när jag hjälpte en kompis med samma fel så gjorde jag helt enkelt så att jag skruva lös tändspolen från min bil som jag viste funka. Satte i den i kompisens bil genom att koppla in elkontakterna på den, samt sätta en startkabel mellan den järnögglan som du ser i botten på bilden som man annars skruvar i och sen andra änden i chassit. Och vipps starta bilen och vi viste vad som var fel.
Obs, jag har även en gång fått en defekt sån från biltema. Höll på att felsöka aslänge tills jag kom för mig att testa tändspolen i en golf som jag viste funka och med den "nya" tändspolen så vägrade bilen då starta. Efter reklamation och fått ny så funkade bägge bilarna med den nya tändspolen.
|
|
Golfbjörnen
| Tor 14 mar 2013 13:41 |
|
Ahhaaa! Tack för klargörande!
Farsan är söder om stan, ska försöka få honom att köpa med sig en från Feltema.
Var sitter tändspolen? D.v.s var under huven bör jag rikta blicken? Finns det nån bild på nätet som pekar var den är?
/Gb.
|
|
eriksson25
| Tor 14 mar 2013 13:49 |
|
| Golfbjörnen skrev: | Ahhaaa! Tack för klargörande!
Farsan är söder om stan, ska försöka få honom att köpa med sig en från Feltema.
Var sitter tändspolen? D.v.s var under huven bör jag rikta blicken? Finns det nån bild på nätet som pekar var den är?
/Gb. |
Sitter typ under vindrutetorkarna, hitta ingen jätte bra bild http://www.oijoij-society.com/viewtopic.php?f=7&t=1018&start=580 Den röda ringen är typ där den sitter även om det ser helt annerlunda ut i din bil.
En sak att tänka på, ibland har dom velat ha serienumret på den gamla tändspolen när man ska köpa ny på Biltema. Det är nämligen inget öppetköp på dessa eldelar så dom vill väll vara säker på att den ska passa. Dom har inte alltid frågat efter det men ibland. Bara så du vet.
|
|
Golfbjörnen
| Tor 14 mar 2013 14:23 |
|
Topp! Tror jag lyckades hitta en bild på Garaget.org på en Golf Kombi som har den tändspolen som verkar vara samma som sitter i min. Det verkar vara som du säger, eller ganska nära huvudbromscylindern, på brandväggen.
Ok - bra tips/varning där. Äh, jag får be han köpa på vinst och förlust. 369 spänn. Värt att testa.
|
|
Golfbjörnen
| Tor 14 mar 2013 21:35 |
|
Vad skulle man göra utan vwgolf.se?
Tändspole bytt på Statoilparkeringen i -8 och en knoge blöder, men nu går han som ett skott igen! Tjiiihooo!
Tack tack tack för tips och info!
/Gb
|
|
eriksson25
| Tor 14 mar 2013 21:43 |
|
| Golfbjörnen skrev: | Vad skulle man göra utan vwgolf.se?
Tändspole bytt på Statoilparkeringen i -8 och en knoge blöder, men nu går han som ett skott igen! Tjiiihooo!
Tack tack tack för tips och info!
/Gb |
Skönt att det löste sig, var runt -10 förra gången jag bytte en sån också, och gissar att du tryckte ner näven under gallret för att hålla imot muttern.... Vet hur skön handen blir av det! Men det är det ju värt när den startar sen igen!
|
|
Golfbjörnen
| Tor 14 mar 2013 22:17 |
|
You bet att jag gjorde, exakt så! Ha ha !
Det river gött
Glömde ju jordflätan som ska på ena Torqx-skruven också, i ivern. Så jag fick chansen att köra ned handen en extra gång bakom gallret.
Gb.
|
|