Hej igår var jag iväg på en fotbollsmatch, på väg hem så körde jag lugnt o fint runt i en
rondell. Jag gasade lite växlade medans jag tryckte ner kopplingen sjönk den hel vägen ner?
Därefter fick jag stanna in till vägkanten och bogsera bilen hem.
Vad kan detta bero på ? Bilen har gått bra innan inte slirat och i uppförsbackar har jag inte märkt några problem alls med högre varvtal och dylikt?
Bilen går att lägga i växlar och kopplingenspedalen kan man dra tillbaka men när man trycker ner den gen går den hela vägen ner.
Om det hjälper så är den en Golf 3 1.8 GL -97.
Behöver verkligen råd.
Bytte kopplingswire idag. När jag kollade misstänkte jag också då den var väldigt lös och sliten men efter bytet så fungerar det ändå inte. Nu vet jag inte längre vad jag ska gissa på att det kan vara.
Var hos en polare till mig som är mekaniker och han sa samma sak innan bytet av kopplingswiren. Nu kommer msn nu få plocka ner en hel del o kolla var problemet är
Kan vara den lilla kopplingsarmen som puttar på tryckstången i änden på växellådan som gått sönder.
Hål i tryckplattan hade jag på vår -96 med ADZ motor förra månaden, men då blev kopplingen sämre och sämre desto desto djupare stången åt sig in i tryckplattan, men det kan nog bete sig på olika sätt.
Att byta enbart tryckplatta e enligt min mening ett perfekt exempel på snålhet bedrar vishet byt komplett koppling om du ska byta för så roligt jobb är de inte o riva ut växellådan två ggr då är de bättre byta allt på en ggn o slippa problem framöver
Undrar dock varför den kommer upp på mitt regnummer, för jag har motorkod ADZ fast där står det ju ABS ? Passar kanske till bådå ?
Kan ju beställa från ebay också men är bara så orolig att jag ska få något som inte passar då min tyska inte är så bra:/ svårt att tyda vissa annonser där också är det tryckplattan så kostar ju den nästan lika mycket som en koppling såg jag nu
Vet inte exakt vad den heter, men locket nr 9 som inte går att återanvända köper man hos VW, där köper man nog även armen 12 om den är trasig. Locket syns innanför vänster framhjul, kan komma ut en skvätt olja när man bänner bort locket.