Hedqvist
Ingen VW Ort: Ystad |
| Tis 19 mar 2013 13:35 |
|
Har precis köpt mig en tdi, från -96. Fungerar hur bra som helst i motor osv. Startar direkt. Men, ibland när jag vrider om nyckeln så vill inte glödtrådslampan slockna och då vägrar bilen starta.. Precis som att det är nån startspärr/immobiliser som inte slås av.
Drar jag ut nyckeln och stoppar in igen så kan det fungera.. Ibland får jag vrida om nyckeln flera gånger för att det ska funka. I samband med att det fungerar så hörs även ett klick från ett relä när lampan slocknar.. Kan det vara så att relät är dåligt bara?
|
|
Hedqvist
|
ReD-
Golf 5 2.0 TDI -04 Ort: Mariestad |
| Ons 20 mar 2013 13:47 |
|
Den till vänster = nödnyckel för dörrar osv dvs inget som sänder signal till startspärr.
den du använder kan ju hänt något med chippet i som bilen måste känna av (samma princip som den till vänster blir det då)
om du misstänker nyckelkodningen på din vanliga nyckel, så åk till din verkstad och ta med den mellersta och högra nyckel och be dem koda in dem mot bilen åt dig.
|
|
ReD-
| Ons 20 mar 2013 13:48 |
|
| Sen sitter det ju även en "läsring" eller vad man ska kalla det ihop med tändningslåset som inte är helt ovanligt att de går sönder. kan ju även vara något sånt som är felet.
|
|
Hedqvist
| Ons 20 mar 2013 14:28 |
|
Det förklarar ju en del..
Jag misstänker nog kodningen av mitten nyckeln iaf, eftersom att den krångklar ibland. För den högra funkar alltid.
Så kanske hänt något med chippet i den andra, vad kostar en omkodning?
|
|
ReD-
| Ons 20 mar 2013 18:41 |
|
Inte en aning om vad det kan kosta :S, lokala vag verkstaden fixade det åt mig gratis i samband med att jag beställde en ny nyckel av dem. men någar hundralappar är det säkert iaf.
vet inte hur det är med äldre bilar om man kan göra det själv ?, men min mk5 var tydligen tvunget att kopplas upp mot nån huvudcentral på vw i tyskland för att kunna koda nycklar mot bil osv.
|
|
Hedqvist
| Fre 22 mar 2013 10:53 |
|
Inget problem alls utöver det jag sagt, inget dåligt batteri eller något alls!
Trots det, så har den bara dött 2 ggr nu. När jag kört i 70 samt 100. Kör in till sidan av vägen. Drar ur nyckeln, sätter i den igen och startar på 1 sek.. Vad kan vara fel då? Går inge ojämnt eller så heller..
|
|
ReD-
| Fre 22 mar 2013 13:14 |
|
| Jag gissar på att det är "läsringen" eller vad det kallas som läser nyckeln.
|
|
Hedqvist
| Fre 22 mar 2013 15:21 |
|
Kan man på något vis kolla om den är dålig eller är det bara att testa med en ny? Ska den också kodas, eller läser den bara av?
|
|