Forum - Golf 5 (04-08) - Felkod 2096 och 2202 Lambdaproblem? Golf 5 1,6 FSI -04

metman
Golf 5 FSI 1.6 -04 Ort: Halmstad
Tis 19 mar 2013 18:31 Svara med citat
Hej allihop, kanon att hitta ett sånt här forum när man söker svar. Jag var och besiktigade min pärla i veckan och till min fasa hade den för hög CO-halt vid förhöjd tomgång. Nu hör till saken att lampan i instrumentpanelen (som säger att det är ett avgasfel? har jag för mig) har lyst ett bra tag (över ett år) och jag har försökt få felet åtgärdat vid två tillfällen där mekanikern glatt berättat att nu har jag släckt lampan!

Va fan... man kanske ska ta en titt på vad som gör att lampan börjar lysa tänkte jag men han försäkrade mig om att det bara var ett glapp nånstans och att det inte var något att oroa sig för. Verkstaden jag lämnade in bilen hos besiktigade den och den gick genom utan anmärkning (förra året). Nån vecka efter jag fick tillbaka bilen började lampan lysa igen och har gjort så i ett år nu.

Hur som helst, nu gick bilen inte genom och jag har försökt höra mig för vad som ska göras men ingen verkar riktigt veta vad problemet är, vanligaste förklaringen jag hört är att det har med lambdasonden att göra... som tydligen kostar 5-6000kr?

Vad jag har förstått så kan de byta den men lämnar ändå ingen garanti på att det är detta som är problemet... Därför tänkte jag att jag försöker vända mig till er kloka människor... Har ni en aning?
Mvh
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Tis 19 mar 2013 19:16 Svara med citat
Felkod 2202 indikerar att Nox-sensorn är felaktig, denna sensor kostar skjortan

felkod 2096 betyder mager tomgång

har du alla 4 avgasvärderna? vilket behövs för att dra slutsaster

annars kan E85/etanol för en hundring på en fulltank putsa till värderna

leta upp en U281 :a på ebay.co.uk och släck fekoderna/motorindikeringen utanför bes-hallen

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Save
Ingen VW Ort: Utomlands
Tis 19 mar 2013 22:46 Svara med citat
P2096 - Post Catalyst Fuel Trim System Too Lean
- Betyder att lambdan efter katalysatorn indekerar mager blandning.

p2202 - NOx Sensor Circuit Low Input
- Kan indekera på att den är trasig, som sagt. Men kablarna kan vara värda att ta en titt på så inga är skadade.

Men Lambdan ska verkstaden kunna titta på i datorn och se om den är felande. Möjligt att dom kan kolla data från NOx-sensorn också men där är jag osäker.

Svårt läge men jag skulle ha kollat med en annan verkstad då lambdan till din bil kostar inte 5-6000:- Möjligen att han menade NOx-sensorn men det är stor skillnad.

Lycka till.
metman
Ons 20 mar 2013 15:27 Svara med citat
Tack för hjälpen! Tyvärr verkar det vara Nox-sensorn som måste bytas. Fick nyss reda på att en sån kostar 5600kr hos VAG. Har försökt leta på nätet efter billigare alternativ men kan inte hitta. Nån som har ett tips?
Save
Ingen VW Ort: Utomlands
Ons 20 mar 2013 15:59 Svara med citat
Ja, vad jag har läst så är det inte många som gör NOx-sensorer, NGK är den enda som utvecklar dom vad jag vet. Det är en så pass speciell produkt att man bör gå på vad VAG säljer. För att få det senaste.

Jag skulle heller inte gå på en begagnad då jag har läst att de tidiga NOx-modellerna har en tendens att gå sönder. Så det är isf en chansning.

.
a128
Ons 20 mar 2013 17:14 Svara med citat
Ebay.de har lite beganade noxar

Dra bilen mera bränsle än vanlig annars ?

metman
Tor 21 mar 2013 7:51 Svara med citat
Okej, tack för tipset men jag har bestämt mig för att lämna in bilen och byta till en helt ny. Kommer gå på 6500kr. Känns oerhört trist att behöva slänga ut så mycket pengar på en bil som går hur bra som helst bara för att co-halten är för hög vid förhöjd tomgång... Den "nya" teknologins baksida...

Tack för all hjälp!
Roberto
Golf 4 Ort: Lidköping
Tor 28 mar 2013 20:47 Svara med citat
Kör du på 95 eller 98 oktan?

www.autodelar.net
0510-590039 ( 8-18 )
metman
Tor 28 mar 2013 23:17 Svara med citat
Jag har bara kört på 95, hade aldrig hört talas om att man ska köra på nåt annat innan jag letade efter info om vad som var problemet med min bil...
Roberto
Fre 29 mar 2013 7:34 Svara med citat
Kolla i tanklocket, 98 står före 95.

www.autodelar.net
0510-590039 ( 8-18 )
a128
Fre 29 mar 2013 9:36 Svara med citat
Snart kommer 95-E10, 95 oktan innehållande 10% Sprit
det blir ca 97 oktan det Very Happy

men kan kan testa redan i dag
tag E85 för en 50lapp resten bensin

Skål Laughing

Roberto
Fre 29 mar 2013 10:06 Svara med citat
? Hur skulle det hjälpa?

www.autodelar.net
0510-590039 ( 8-18 )
metman
Tis 02 apr 2013 11:19 Svara med citat
Nej i mitt tanklock står det faktiskt inget om det... 98 oktan alltså.