Forum - Golf 3 (92-99) - Importera, är de ens värt de?

Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Sön 31 mar 2013 11:18 Svara med citat
Vill ha en GTI. Problemet är: GTI 16v kosta lika mycke ny som en Vr6:a. GTI edition 8v såldes inte i sverige så de som finns är importbilar.
Så utbudet av dessa bilar är ganska begränsade på tex blocket. Så tankar har väl dykt upp efter ha kollat Ebay om att man kanske skulle importera en. Utbudet där är ju så ofantligt mycke större (duh?)

Men frågan är, hur krångligt är de samt är de ens värt de?

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Puttski
Golf 3 Vr6 -96 Ort: Kungälv
Sön 31 mar 2013 22:12 Svara med citat
Kort svar, Nej det är inte värt det, Inte med dagens låga priser för Gti 16v och vr6. Du får en fin för under 25.000
Petta
Sön 31 mar 2013 22:50 Svara med citat
Puttski skrev:
Kort svar, Nej det är inte värt det, Inte med dagens låga priser för Gti 16v och vr6. Du får en fin för under 25.000

Fast grejen är inte pengar, de har ja. De är just bilarna som inte finns. Observera att de är inte en vr6 ja söker utan en fin 8v eller 16v gti Smile

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 31 mar 2013 23:47 Svara med citat
Det är värt att importera, men inte rent ekonomiskt utan för att få en bil man just vill ha.
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg
Mån 01 apr 2013 10:09 Svara med citat
MiWi skrev:
Det är värt att importera, men inte rent ekonomiskt utan för att få en bil man just vill ha.

Mycket korrekt svar !! Oftast ingen fara importera, utrustnings väg är en import kärra ofta bra köp men med dagens pengavärden knappast lönt men i ditt fall bra val importera för få det du söker själv

.....privat liv.....
Petta
Mån 01 apr 2013 10:39 Svara med citat
Tack för motivations höjande svar Very Happy Ta bara den här som exempel: http://suchen.mobile.de/auto-inserat/vw-golf-2-0-gti-edition-auch-taus changebote-altenkunstadt/176206040.html?lang=de&pageNumber=1&__lp=1&sc opeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.ma keId=25200&makeModelVariant1.modelId=14%2C55&makeModelVariant1.searchI nFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVari ant3.searchInFreetext=false&makeModelVariantExclusion1.searchInFreetex t=false&minFirstRegistrationDate=1994-01-01&maxFirstRegistrationDate=1 995-12-31&negativeFeatures=EXPORT&maxMileage=20000

En sån hittar man inte i sverige, eller kanske men då får man vänta till leda på blocket. Hat läst en massa om att importera bilar nu. De är många steg man ska igenom, men på de hela taget verkar de ganska oki. De största problemet är nog att få hem den när man väl hittat å köpt en. Men köra hem själv, de kan ju vara rätt coolt. Ett litet äventyr i själv Razz

Puttski
Golf 3 Vr6 -96 Ort: Kungälv
Mån 01 apr 2013 11:24 Svara med citat
Ja mitt svar handlade enbart om det e värt ekonomiskt. Klart det kan va värt det om du hittar bilen du vill ha.
Petta
Mån 01 apr 2013 12:26 Svara med citat
Puttski skrev:
Ja mitt svar handlade enbart om det e värt ekonomiskt. Klart det kan va värt det om du hittar bilen du vill ha.

Egentligen, krasst sett är de ju ekonomiskt. Majoriteten av alla GTI som kommer ut på blocket är antingen hårdstylade eller långmilare med rost. Att återställa de kostar ju en slant Wink

De absolut bästa vore om de fanns en firma i sverige som kunde fixa en import, om man hitta en bil man ville ha. Javisst de skulle säkert kosta en slant extra men att få de man vill ha kostar ju.

Petta
Mån 01 apr 2013 13:34 Svara med citat
Haha vafan? http://www.eurogarage.com/

Hitta minst 3 stycken GTI'er som jag kan tänkas köpa... ska ringa å prata med dom Tisdag för lite research Wink

EDIT: ännu mer vafan haha "Import och registrering 19.800:- + fraktkostnad" Å andra sidan står de oxå "Vi registreringsbesiktigar bilen och eventuella fel som påpekas av Svensk Bilprovning åtgärdas på bekostnad av oss. Observera att efter nedslag från Bilprovningen kan leveranstiden ändras beroende på tid för anskaffande av reservdelar eller liknande. Vi tar ej heller ansvar för mönsterdjup på däck, ej heller för utrustning som ej är överenstämmande med bilen originalutförande. Då det gäller mönsterdjupet får ni detta på Objektbeskrivningen"

Som sagt, får ringa å kolla...

m_ors
Golf 7 1.4 -17 Ort: Malmö
Mån 01 apr 2013 14:20 Svara med citat
Petta skrev:
Haha vafan? http://www.eurogarage.com/

Hitta minst 3 stycken GTI'er som jag kan tänkas köpa... ska ringa å prata med dom Tisdag för lite research Wink

EDIT: ännu mer vafan haha "Import och registrering 19.800:- + fraktkostnad" Å andra sidan står de oxå "Vi registreringsbesiktigar bilen och eventuella fel som påpekas av Svensk Bilprovning åtgärdas på bekostnad av oss. Observera att efter nedslag från Bilprovningen kan leveranstiden ändras beroende på tid för anskaffande av reservdelar eller liknande. Vi tar ej heller ansvar för mönsterdjup på däck, ej heller för utrustning som ej är överenstämmande med bilen originalutförande. Då det gäller mönsterdjupet får ni detta på Objektbeskrivningen"

Som sagt, får ringa å kolla...

Sikta in dig på en bil och kör till Tyskland för att titta på den! Ha några alternativ i backup ifall den du siktat in dig på är rena skiten.

Citat:

Steg 1
Från EU-länderna kan du importera alla typer av personbilar. Enda kravet är att de har varit ”i trafik”. Ingen extra tull eller moms betalas i Sverige. Bara om bilen har gått mindre än 600 mil ELLER är nyare än ett halvår ska moms betalas i Sverige. Köper du en sådan bil ska du få tillbaka moms från inköpslandet efter det att du har betalt svensk moms.

Steg 2
Få bilen hemkörd på lastbil eller kör hem bilen själv på utländska exportregistreringsskyltar. Du ska inte stanna i tullen, kör direkt hem.

Väl hemma ansöker du om en ursprungskontoll på Transportstyrelsen (www.transportstyrelsen.se) och skickar med bilens registreringshandlingar i original och ett inköpskvitto (kopia duger) med din ansökan. Pris 700 kr. Efter några dagar får du ett ärendenummer. Nu ringer du Bilprovningen på 0771-600500 och bokar tid för en registreringsbesiktning. Pris 1 680 kronor. Boka samtidigt en kontrollbesiktning, pris 300 kr.

Efter besiktningen kommer nya svenska registreringsskyltar med posten, normalt efter tre dagar.

Steg 3
Äldre bilar kan behöva kompletteras med en sidoblinkers i framskärmen. Det har alltid nyare modeller, från och med mitten av 1990-talet.

Steg 4
Ställ på bilen, försäkra bilen i ett svenskt försäkringsbolag. Efter påställning kommer en räkning på den vanliga vägskatten. Tuta och kör!

Källa: http://www.teknikensvarld.se/importerabil/

--
Fyllet
Golf 3 Ort: Utomlands
Mån 01 apr 2013 15:39 Svara med citat
Du kan få köpa min för en billig peng. Tyskimporrt men det står GL på luckan men har 2.0 litare i sig. Pigg som fän Razz .
Men å andra sidan så är det en automatare el hiss+ spegl, skålade stolar el-lucka
Petta
Mån 01 apr 2013 16:25 Svara med citat
Bra input m_ors Thumbs up Avvaktar dock först lite grann utgången på min "krock behandling". Blir jag av med bilen, är läget mer akut. Får jag den lagad har jag åtminstone en 12000:- i extra buffert.

Fyllet skrev:
Du kan få köpa min för en billig peng. Tyskimporrt men det står GL på luckan men har 2.0 litare i sig. Pigg som fän Razz .
Men å andra sidan så är det en automatare el hiss+ spegl, skålade stolar el-lucka

Tack men nej tack. I want the real deal Razz De handlar inte om pengar, de handlar om objektet Smile Har redan en Golf 3 -93a med 12700 mil på mätaren. Tanka senast idag å med dubbdäck drar den 0,68, så motorn är väl omhändertagen. I princip rosfri är den med. All rost under som kunde finnas av verkstaden är lagad. Lägg där till ca 47 000:- som VAG har fixat på bilen såsom nya bromsar runt om, ny lastkännarventil, nya gummibussningar bak osv osv. Karossen i sej är omlackad av förra ägaren så efter 2 år utan rost i karossen lämnades den in för rekond. Felfria vr6 stolar sitter i, samt GTI Edition (recaro) inredning ligger uppe på vinden i nyskick.

De är de ja strävar efter. betalar hellre lite mer, än snålar å är efterklok.

Magirus
Golf 3 Cab Ort: Falun
Tis 02 apr 2013 17:17 Svara med citat
Oroa dig inte så mycket för importen, men ta några dagar och åk ner, kolla o kör helst hem den själv. Ett annat alternativ är att bara ta transporten, jag tog min till Örebro och trailade hem den därifrån. Köpte ett fint objekt, en -94 cab med bara 9500 mil på mätaren. Dottern blev glad! Smile

Håller annars med om att tanken bör vara att få den bil man vill ha, annars kan man lika gärna leta i Sverige.
Petta
Tis 02 apr 2013 17:37 Svara med citat
Magirus skrev:
Oroa dig inte så mycket för importen, men ta några dagar och åk ner, kolla o kör helst hem den själv. Ett annat alternativ är att bara ta transporten, jag tog min till Örebro och trailade hem den därifrån. Köpte ett fint objekt, en -94 cab med bara 9500 mil på mätaren. Dottern blev glad! Smile

Håller annars med om att tanken bör vara att få den bil man vill ha, annars kan man lika gärna leta i Sverige.

Ah sweet Regular Smiley De svåra är att hitta en på en bilfirma. Så de blir väl privat, men jag skulle som sagt helst önska att den jag hittar står på bilfirma. Känns mer enkelt då med transport å så. I värsta fall får man köra hem, med andan i halsen (eller heter de hjärtat i halsgropen) Very Happy Att man iallafall klarar sej till Sverige då Tyskan inte är den bästa om nånting skulle krångla.

Tack som bara den för motivationshöjare! Thumbs up

EDIT: Kommer leta bilar i Hamburg/bremen/Lubeck. Som längst ner till Bremen är de ca 100 mil (skulle ta enligt google 9 timmar). Helt klockrent då jag skummar lite på en sajt ja hitta: http://www.autoscout24.de/#search=vmp

Hitta 9 GTI'er (årsmodell 94-97 bara i Hamburg. (med sök area på 5 mil).

MiWi
Tis 02 apr 2013 22:27 Svara med citat
Jag brukar utan problem ta mig från Dortmund till Stockholm på drygt 12 timmar med samtliga båtresor inkluderade, med relativt laglig hastighet från svensksidan. Smile

Ingen jätteresa att åka lite längre in i Tyskland för din del. Gör det till en weekendresa, billigt flyg ner (eller så kan jag följa med som moraliskt stöd, sist jag tog hem en bil köpte jag den dock i Portugal och gasade hem!). Smile
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Tis 02 apr 2013 22:58 Svara med citat
Köper man den privat kan man köra hem den med befintliga skyltar om säljaren gå med på det förståss, man bör kunna försäkra bilen på chassienumret på telefon (endast aktuellt om man vill ha minst halvförsäkring)

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
MiWi
Ons 03 apr 2013 0:55 Svara med citat
Akta dig för krockade bilar bara så du inte får någon som sett ut såhär men som spacklats snygg igen:

Bild

Wink

Angående kostnader;

Exportskyltar i Tyskland inkl tysk trafikförsäkring (minns ej pris för det, tror det går på 30-50 euro)

Finns 15-dagars skyltar (det finns 30 dagar också, men du får ändå bara köra 7 dagar i Sverige efter du kommit hem på exportskyltarna) sen måste du i samband med ansökan om ursprungskontroll hos Transportstyrelsen söka tillfällig registrering för att köra (annars får man köra till besiktningen efter 7 dagars perioden gått till ända ...)

Svensk tillfällig försäkring(30 dagar), klokt val att ta helförsäkring så det täcker stöld, brand etc... Pris beroende på bolag, men på sin höjd 2500 kr.

Ansökan ursprungskontroll + tillfällig registrering (Transportstyrelsen)
1150 kr (700 kr + 450 kr)

Registreringsbesiktning (Bilprovingen eller Carspect) - kan göras först efter att man fått ok från Transportstyrelsen
1680 kr

Svenska Regskyltar
180 kr

Reskostnader, drygt 3000-5000 kr om man räknar med flyg, hotell, båtresa, bränsle etc för en person.
Petta
Ons 03 apr 2013 15:48 Svara med citat
Där du Miwi Thumbs up

Så i runda slängar ~10 000:- för att få den körklar i Sverige Regular Smiley

Men visst skulle jag hitta en bil på blocket som motsvarar de kriterier jag har så, blir de ju lite enklare. Budgeten ligger på 20 - 25 000:- Betalar hellre mer för en fin än snålar å utgifterna drar iväg.

Har redan missat 2 stycken här på vwgolf forumet... de är ju fan att man ska komma på saker i efterhand!

Tänker på de här:

http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=33667&highlight=gti

http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=33603&highlight=gti

De är bara å bryta ihop å komma igen Neutral