Forum - Golf 5 (04-08) - 5an och 6ans växel borta

y0da
Golf 5 FSI 1.6 Ort: Sävsjö
Tis 16 apr 2013 16:07 Svara med citat
Hej,

Efter ~3 mil i 90 km/h med farthållare på 6'ans växel så stack helt plötsligt varvräknaren i taket. Upptäckte att 6'ans växel inte längre fanns kvar. Gled in till närmsta P-ficka, men där kändes allt normalt då jag växlade. Jag gasade iväg som vanligt, men när jag skulle lägga i 5'an så fanns där ingen växel. Motorn bara varvade. Så både 5'an och 6'an är spårlöst försvunna.
Lämnade in bilen till en VW-verkstad, de provkörde bilen och konstaterade att växlarna inte finns där (doh). De tror att problemet sitter i växellådan och vill byta ut den... vilket inte är helt gratis...
Kan det verkligen stämma att växellådan är paj? Bilen är uttagen 04 och har gått 17.000 mil. Ska inte en växellåda hålla längre än så? Bilen är välskött och knappast buskörd.
Någon annan som råkat ut för detta? Eller som kan hjälpa mig på traven? Kan det inte vara länkaget eller någon styrning som orsakar problemet? Det känns ju konstigt att två växlar bara försvinner direkt.

Mvh
Johan
ReD-
Golf 5 2.0 TDI -04 Ort: Mariestad
Tis 16 apr 2013 22:25 Svara med citat
Finns ju alltid möjlighet att det är länkaget, inga missljud eller liknande i lådan ?.
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Ons 17 apr 2013 1:15 Svara med citat
Manuell elr DSG ?

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
y0da
Ons 17 apr 2013 11:26 Svara med citat
ReD- skrev:
Finns ju alltid möjlighet att det är länkaget, inga missljud eller liknande i lådan ?.

Första gången då jag testade "dragläge" på 5'an så rasslade det lite. Det lät ungefär som att växeln inte gick i. Andra gången och framåt så har det inte låtit någonting om dessa växlar. Har kört ca 10 mil på 1-4'an (först hem, sedan till verkstad), och de låter som normalt.
y0da
Ons 17 apr 2013 11:28 Svara med citat
Sam skrev:
Manuell elr DSG ?

Den är manuell med vanlig växelspak.
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Ons 17 apr 2013 15:21 Svara med citat
Finns en begagnad på bildelsbasen för 10.000:- som gått över 20.000mil

en utbyteslåda från tyskland finns för ungefär samma peng
på ebay.de sök på GVV eller växellådskoden så finner ni det

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
polomannen
Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Ons 17 apr 2013 20:32 Svara med citat
Det är bara ta ner lådan och riva isär den o fixa den.

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.