Forum - Golf 3 (92-99) - Tänder inte - Nollställa?

DanielH
Golf 3 46735043456 Ort: Västervik
Tor 11 apr 2013 20:57 Svara med citat
Bil: Golf 3 1,8i GL 1993
Donatorbil: Golf 3 1,8i GL 1992 (Startar och går som en klocka.)
Problem: Tänder inte.

Jag kom över denna bil billigt pga att den gick lustigt (lät som den gick på tre cylindrar)
När jag tittade narmare på den upptäckte jag att förgasarfoten var typ sprucken och det satt
inte fast ordentligt, så jag bytte det inklusive hela förgasarhuset,
Bilen gick lika dåligt än och tände inte på tredje cylindern, så jag bytte stift, tändkablar,
tändmodul och tändfördelare. Det är nu gnista på alla stift och det kommer fram bensin som det ska.
Men den baktänder och startar inte alls, så tändfördelaren sitter fel.
Jag försöker nu nollställa motorn och tändningen så den tänder som den ska
(den ska tända på 1a - 3e - 4e - 2a ?) Jag får motorn i läge med hjälp av markeringen i det
lilla hålet till höger samt första kolven i topp. Men jag får nog inte tändfördelaren i rätt läge,
Jag tror att jag ser två markeringar i hålet där tändfördelaren ska i och jag tror att det finns
markeringar på sidorna av tändfördelaren, så jag antar att den ska ner i läge så att dessa markeringar
stämmer överens. så ska toppen på tändfördelaren "falla i rätt läge" och tända mot tändkabeln
som går till första cylindern först?
Gör jag på detta sätt så tänder den inte, inte änns med startgas,
Vrider jag på det ett kvartsvarv så baktänder den och startar inte.
Vad gör jag för fel?
Alla delor som är utbytta funkade utan minsta bekymmer innan de byttes.
DanielH
Golf 3 46735043456 Ort: Västervik
Tis 16 apr 2013 19:30 Svara med citat
Edit: Missade jorden till fördelaren så nu startar bilen. Den dör dock när den blir varm och startar igen när den blir kall. Tipps på vad som kan åstakomma detta?
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Tis 16 apr 2013 21:02 Svara med citat
Dör den då den blir varm e de vanligtvis hallgivaren som spökar

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink