moonlightman
Golf 6 Golf 6 TDI 140 BMT Ort: Lindesberg |
| Fre 14 dec 2012 21:20 |
|
Hej
Jag har ett problem med start och stopp systemet i min bil. Det är väldigt få gånger som jag får den att stanna automatiskt och om den stannar någon gång, så hoppar den igång efter två minuter utan att jag lägger i växeln, eller trycker ner kopplingen. Är det någon där ute som har råkat ut för det?
Jag har också problem med att ibland så skenar tomgången iväg, inte mycket men tillräckligt för att jag ska reagera. Andra problem med denna bil är att motorvibrationerna går upp i kopplingspedalen. Det är något som jag inte har upplevt på någon annan bil som jag har haft. Dock har jag ingen tidigare erfarenheter av någon
|
|
fastson
Donator 100
Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar |
| Lör 15 dec 2012 1:00 |
|
Jag har start/stopp, fast med DSG-växellådan.
Som du kanske vet så avaktiveras start/stopp-systemet under vissa förutsättningar.
Några som jag minns
-Det är minusgrader (dock kan den fortfarande stänga av motorn om den bedömmer att motortempen är tillräckligt hög)
-Att hjulen är svängda (de behöver dock inte vara spikraka för att systemet ska aktiveras )
-Bilen står i motlut
-Batteriet är dåligt
-ACn är igång (bara upplevt detta när det är varmt i bilen och att ACn håller på att kyla)
Att den hoppar igång efter X-minuter är något som jag också råkat ut för. Antingen är det något som går till (tex. ACn), eller att motortemperaturen sjunker under en viss nivå om det är kallt ute..
|
|
moonlightman
| Mån 17 dec 2012 15:55 |
|
Hej
Tack för svar. Din info kastar lite ljus över beteendet på min bil. Det är alltså så att batterispänningen blir för låg och då startar bilen. Verkar logiskt och ganska smart också.
MVH
|
|
Fader Jan
Golf 6 1,6 TDI Variant DSG Ort: Umeå |
| Mån 17 dec 2012 19:30 |
|
| En diesel drar ca 0,6 liter/timme på tomgång, så det är inte så stor mening att den stannar någon minut vid rödljusen. Min går också upp i varv ibland när den står stilla, och då funkar inte heller stopp/start systemet. Jag har för mig att det beror på att det behövs för att bränna ur partikelfiltret.
|
|
fastson
Donator 100
| Mån 17 dec 2012 19:52 |
|
| Fader Jan skrev: | | En diesel drar ca 0,6 liter/timme på tomgång, så det är inte så stor mening att den stannar någon minut vid rödljusen. Min går också upp i varv ibland när den står stilla, och då funkar inte heller stopp/start systemet. Jag har för mig att det beror på att det behövs för att bränna ur partikelfiltret. |
Det är tänkt för storstäder med mycket "stop-and-go" trafik.
Just ja, bränna ur filtret gör den ungefär vart 100-120:e mil eller om bilen för det mesta körs med låg belastning, då kan det komma oftare. Jag har bara märkt av det 2 ggr hittills, görs det vid körning märker man inte av det. Det tar 10-15 minuter och råkar man avbryta det så startar den igen nästa gång du kör bilen.
Man kan även märka det genom att fläktarna i motorn går på fullt ös när man stängt av motorn.
|
|
moonlightman
| Mån 17 dec 2012 21:04 |
|
| fastson skrev: | Det är tänkt för storstäder med mycket "stop-and-go" trafik.
Man kan även märka det genom att fläktarna i motorn går på fullt ös när man stängt av motorn.  |
Jag upptäckte här om dagen när jag varit ute och kört en kortare sträcka och när jag kom tillbaka och hade parkerat bilen lade jag märke till att fläktarna gick på högvarv och det var 10-15 minusgrader. Jag tyckte att kändes lite underligt då var vinter och kallt. Normalt är hör man oftast detta ljud på sommaren
Då fick det också sin förklaring
|
|
fastson
Donator 100
| Tis 18 dec 2012 22:19 |
|
| Trodde faktiskt inte den behövde kyla så pass på vintern. Men det kan ju vara en säkerhetsgrej, att den måste gå pga. det.
|
|
AndersD
Golf 6 TDi140 -13 Ort: Kävlinge |
| Tor 27 dec 2012 10:19 |
|
| moonlightman skrev: | Hej
Jag har ett problem med start och stopp systemet i min bil. Det är väldigt få gånger som jag får den att stanna automatiskt och om den stannar någon gång, så hoppar den igång efter två minuter utan att jag lägger i växeln, eller trycker ner kopplingen. Är det någon där ute som har råkat ut för det?
Jag har också problem med att ibland så skenar tomgången iväg, inte mycket men tillräckligt för att jag ska reagera. Andra problem med denna bil är att motorvibrationerna går upp i kopplingspedalen. Det är något som jag inte har upplevt på någon annan bil som jag har haft. Dock har jag ingen tidigare erfarenheter av någon |
Det med kopplingen är exakt likadant på min bil. Fick min fabriksny i september har gått 700 mil nu. Märkte det direkt när jag körde iväg från bilfirman. Hade inne den för felsökning på kupefläkten som visslar när bilen är kall och passade på att fråga om kopplingen. I mitt fall så inte bara känns vibrationerna utan när man växlar vid 2000 rpm eller mer på 1,2,3 växel så låter det oxå om den, ett skorrande ljud. En mekaniker på DinBil fick provköra och sade att det skulle vara så, turbon som låter så sa han.
Min far har en 1,6TDi och det märks lite på den oxå men inte alls så mkt som på min 140
Ang tomgången har jag märkt att ibland ligger den på knappt 1000 rpm och ibland på 800rpm. Verkar bero på om motorn är varm och om man står still eller inte. Rullar man sakta fram tex till ett trafikljus ligger min på knappt 1000 rpm och när man sedan stannar så sjunker den till 800. Tror det ska vara så.
Start/Stop systemet skulle jag vilja inaktivera för gott det gör ingen nytta för min körning och är störande.
|
|
moonlightman
| Tor 14 feb 2013 22:13 |
|
Start/Stop systemet skulle jag vilja inaktivera för gott det gör ingen nytta för min körning och är störande. | Citat: |
Hej.
Får man vara nyfiken och fråga varför du tycker att start/stoppsystemet är störande?
Personligen tycker jag att det är sällan som den stannar, då jag mest kör långkörningar med min bil.
Om jag inte minns fel så finns det en knapp, eller en inställning i datorn som man kan avaktivera start stoppsystemet med.
Mvh |
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Tor 14 feb 2013 22:33 |
|
| moonlightman skrev: | | Start/Stop systemet skulle jag vilja inaktivera för gott det gör ingen nytta för min körning och är störande. |
Vad jag vet så går det inte, utan du tvingas att stänga av manuellt varje gång
|
|
fastson
Donator 100
| Fre 15 feb 2013 17:20 |
|
| Går det inte via VCDS då?
|
|
candyweiss
Donator 100
| Fre 15 feb 2013 17:45 |
|
| fastson skrev: | | Går det inte via VCDS då? |
Har för mig att det varit upp här på vwgolf tidigare och då konstaterades att det inte går?
Är jag fel på om jag säger att det inte går att avaktivera pga att det är en miljöklassad bil
|
|
fastson
Donator 100
|
AndersD
Golf 6 TDi140 -13 Ort: Kävlinge |
| Lör 16 feb 2013 8:36 |
|
Stänger jag inte av funktionen med knappen så stannar min vädligt ofta. Även när det är kallt. Har nästan alltid friläge i när jag stannar av gammal vana och då stannar den ju ska kolla nån dag med vcds om det går att inaktivera. Återkommer om det går
|
|
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv |
| Lör 16 feb 2013 22:31 |
|
| AndersD skrev: | Stänger jag inte av funktionen med knappen så stannar min vädligt ofta. Även när det är kallt. Har nästan alltid friläge i när jag stannar av gammal vana och då stannar den ju ska kolla nån dag med vcds om det går att inaktivera. Återkommer om det går |
Har kollat i min bil, med start/stop, och VCDS, och under motorstyrdonet, finns en liten kryssruta för detta, har dock inte testat vad skillnaden blir.
Har själv haft tankar på att avaktivera start/stop, men ska först testa det lite mer, bilen har bara hunnit rulla 165mil än så länge.
|
|
jhh
Golf 6 Kombi TDI BMT Ort: Göteborg |
| Mån 18 feb 2013 11:11 |
|
| När er start/stop går in, startar radion om för er när bilen startar igen?
|
|
fastson
Donator 100
| Mån 18 feb 2013 11:22 |
|
| jhh skrev: | | När er start/stop går in, startar radion om för er när bilen startar igen? |
Nej, den går hela tiden. Inget avbrott.
|
|
candyweiss
Donator 100
| Mån 18 feb 2013 11:26 |
|
| fastson skrev: | | Nej, den går hela tiden. Inget avbrott. |
Ja allt är igång, tom AC´n fortsätter, bara motorn som stannar, eller hur
|
|
jhh
| Mån 18 feb 2013 11:29 |
|
Ok, misstänkte att det inte skulle vara så.
På min går radion ända fram tills att bilen ska starta igen efter att start/stop stängt av motorn. Har åkt med en del bilar av andra märken med start/stop där radion inte heller betett sig på det viset så jag misstänkte att allt inte stod rätt till.
Blir väl till att lämna in den igen till verkstan, har även problem med att intrumentbelysningen blinkar som ett flipperspel lite då och då.
|
|
fastson
Donator 100
| Mån 18 feb 2013 13:01 |
|
| Störning på CAN-bus systemet (jordfel?)? Instrumentbelysningen tyder ju på det.
|
|
fastson
Donator 100
|
candyweiss
Donator 100
|
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv |
| Mån 18 feb 2013 22:21 |
|
| jhh skrev: | Ok, misstänkte att det inte skulle vara så.
På min går radion ända fram tills att bilen ska starta igen efter att start/stop stängt av motorn. Har åkt med en del bilar av andra märken med start/stop där radion inte heller betett sig på det viset så jag misstänkte att allt inte stod rätt till.
Blir väl till att lämna in den igen till verkstan, har även problem med att intrumentbelysningen blinkar som ett flipperspel lite då och då. |
Har för mig att detta endast uppenbarar sig när batteriet börjar bli dåligt. Stereon ska stänga ner vid start av bil om spänningen på batteriet sjunker. Sitter både plus- och minuspolerna fast som de ska på batteriet?
|
|
fastson
Donator 100
| Tis 19 feb 2013 7:07 |
|
| Är det dålig laddning ska ju inte ss vara aktivt. Står så i boken iaf.
|
|
jhh
| Ons 20 feb 2013 15:22 |
|
Den har gjort så ända sedan jag hämtade ut bilen för ett halvår sedan. I och med att den betett sig så från start så tänkte jag att det kanske skulle vara så och att det berodde på att den krävde all spänning till starten av motorn och därför stänge av radion.
Har dock börjat störa mig mer och mer på det så det får bli ett verkstadsbesök nu när ni säger att era bilar inte beter sig så.
|
|
candyweiss
Donator 100
| Ons 20 feb 2013 16:05 |
|
| jhh skrev: | Den har gjort så ända sedan jag hämtade ut bilen för ett halvår sedan. I och med att den betett sig så från start så tänkte jag att det kanske skulle vara så och att det berodde på att den krävde all spänning till starten av motorn och därför stänge av radion.
Har dock börjat störa mig mer och mer på det så det får bli ett verkstadsbesök nu när ni säger att era bilar inte beter sig så. |
Men du trodde väl inte att instrumentbelysningen skall blinka som ett flipperspel
Gararerat garantiärende.
|
|
jhh
| Tor 21 feb 2013 10:47 |
|
| candyweiss skrev: | Men du trodde väl inte att instrumentbelysningen skall blinka som ett flipperspel
Gararerat garantiärende. |
Nej, det felet uppstod för någon månad sedan så det fanns inte från början. Har bara inte haft tid att lämna in den för det ännu.
|
|
candyweiss
Donator 100
| Tor 21 feb 2013 15:18 |
|
| jhh skrev: | | Nej, det felet uppstod för någon månad sedan så det fanns inte från början. Har bara inte haft tid att lämna in den för det ännu. |
Okej. Jag hade nog varit lite orolig att det skulle bli något värre av det.
|
|
Borik
Golf 7 Alltrack TSI 2018 Ort: Lindesberg |
| Tor 28 feb 2013 15:10 |
|
| moonlightman skrev: | Hej
Jag har ett problem med start och stopp systemet i min bil. Det är väldigt få gånger som jag får den att stanna automatiskt och om den stannar någon gång, så hoppar den igång efter två minuter utan att jag lägger i växeln, eller trycker ner kopplingen. Är det någon där ute som har råkat ut för det? |
Min är inne på första servicen idag, på Möllers i Lindesberg(ser att du också är härifrån!), och de håller på att kolla just start/stopp nu för jag tycker att det går i för sällan. Att jag reagerat på detta är att jag före jul tog ut en likadan att ha som jobbarbil, fast en 12:a, och jag tycker att den är lite mer generös med S/S. Ringde nyss, och de hade inte hittat något fel, men skulle kolla laddningen på batteriet. Vi får se... Mycket trevlig bil, i vilket fall Hämtat efterträdaren till Passaten och Golfen: Golf Alltrack TSI 180 DSG6 2018. Vilken trevlig bil!
|
|
candyweiss
Donator 100
| Tor 28 feb 2013 15:49 |
|
| Borik skrev: | Min är inne på första servicen idag, på Möllers i Lindesberg(ser att du också är härifrån!), och de håller på att kolla just start/stopp nu för jag tycker att det går i för sällan. Att jag reagerat på detta är att jag före jul tog ut en likadan att ha som jobbarbil, fast en 12:a, och jag tycker att den är lite mer generös med S/S. Ringde nyss, och de hade inte hittat något fel, men skulle kolla laddningen på batteriet. Vi får se... Mycket trevlig bil, i vilket fall  |
Förmodligen är det att batteriet inte hinner med att ladda som det ska, som konstaterats här tidigare.
|
|