Forum - Golf 6 (09-13) - Longlife olja till BMT 105 TDI 2012?

tmt
Golf 6 BMT 105 DSG7 -12 Ort: Stockholm
Sön 14 apr 2013 0:01 Svara med citat
Halloj,

Troligen har jag sökt lite dåligt men jag behöver toppa lite longlifeolja till Golfen.
Manualen ger bara VW koder, är det en särskild olja som bara vw har eller vad rekommenderas av er?

Tack på förhand
/J
Family_man
Golf 7 1,2 Tsi Masters Ort: Umeå
Sön 14 apr 2013 9:27 Svara med citat
Köpte longlifeolja till min Skoda Octavia 2011 med 1,4 Tsi motorn på 122 hk och jag köpte Mobil 1 olja på Jula som hade korrekt Vw-koder tryckta på baksidan(Vw 503.00 Vw 504.00) för min motormodell och då man kör variabel serviceintervall.

Så du kan hitta olja på andra ställen än hos vw-handlaren men var uppmärksam på att koderna verkligen stämmer speciellt om man har variabel intervall.

Kan nämna att oljan jag köpte var exakt den jag en vecka senare hittade hos Vw-handlaren och den han rekomenderade men här kostade den 215 kr/litern mot 200 kr/litern hos jula.
Kul att spara lite pengar som jag investerade i en god glass! Very Happy
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Sön 14 apr 2013 9:38 Svara med citat
Family_man skrev:
Köpte longlifeolja till min Skoda Octavia 2011 med 1,4 Tsi motorn på 122 hk och jag köpte Mobil 1 olja på Jula som hade korrekt Vw-koder tryckta på baksidan(Vw 503.00 Vw 504.00) för min motormodell och då man kör variabel serviceintervall.

Så du kan hitta olja på andra ställen än hos vw-handlaren men var uppmärksam på att koderna verkligen stämmer speciellt om man har variabel intervall.

Kan nämna att oljan jag köpte var exakt den jag en vecka senare hittade hos Vw-handlaren och den han rekomenderade men här kostade den 215 kr/litern mot 200 kr/litern hos jula.
Kul att spara lite pengar som jag investerade i en god glass! Very Happy

Bitema har också med exakt samma specifikationer, till halva priset.
boster
Golf 3 GTI 96/03 16v/20v Ort: Ludvika
Sön 14 apr 2013 10:08 Svara med citat
De heter longlifeolja Rolling Eyes men man byter olja Ändå vid max 1000mil.. Thumbs up

http://www.garaget.org/?car=162363
Golf 3 16v Gti 96 & Golf 4 20v Gti 03 & Polo 1,6 98
tmt
Sön 14 apr 2013 11:06 Svara med citat
Tack grabbar (jag antar ni är grabbar) för svaren.

boster: inte enligt vw serviceplan. Kollade oljan som skulle vara så bra och räcka länge och insåg att jag måste fylla på...

Tack igen
/J
Family_man
Sön 14 apr 2013 13:06 Svara med citat
candyweiss skrev:

ja det är sant...då hade jag ju fått en glass till sambon och även till våra 2 småtjejer också! Very Happy Very Happy
Family_man
Sön 14 apr 2013 13:21 Svara med citat
Är ju lite kluven inför det här med variabel intervall på en bil men jag har valt att köra så på Skodan , Golfen kommer jag också att ha på variabel av den anledningen att jag endast kommer Leasa den 3 år innan nästa byte.

Skulle jag äga en bil 6-10 år framåt valde jag nog inte variabel intervall då inte heller jag tror det är riktigt hälsosamt för motorn men som sagt för mig som byter efter max 3 år sparar jag in ett antal tusenlappar jag kan använda till annat istället! Very Happy

Är dock mkt noga att endast använda olja som är märkt med Vw märkningen som gäller min motor och den kostar ju tyvärr en hel del men å andra sidan så räcker ju en liter mer än 2 år så det är inte så mkt att bråka om. Very Happy

Nya Golfen jag beställt har väl kamrem som jag förstått och det känns såklart som mkt tryggare då man kör Variabelt som jag kommer göra och som en bonus ingen DSG låda att vara orolig över heller..kommer kännas som ett tryggt ägande då man dessutom har nybilsgaranti alla 3 åren. Very Happy
fastson
Donator 100 Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar
Sön 14 apr 2013 14:18 Svara med citat
candyweiss skrev:

Eller så beställer man Castrololjor från tyskland för ~halva det svenska priset. Razz
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Sön 14 apr 2013 14:29 Svara med citat
Den nämda oljan finns för ca 1/4 dels pris:
http://shop.oil-center.de/index.php/de/sae/sae-5w-30.html?dir=asc&orde r=price

Själv undviker jag olja tunnare än en 40 olja

gekås i Ullared har ett utbud med oljor från bla. castrol

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
tmt
Sön 14 apr 2013 20:52 Svara med citat
Candyweiss:
Jag såg den nu, vi ska ha samma olja du och jag verkar det som.
Mycket snack om variabel intervall.
Jag fick med det i en kampanj när jag köpte bilen, service efter 3 år.
Jag ifrågasatte detta av försäljaren och han sa att det inte är några problem med detta.
Den som lever får se Wink Tack iaf för svaren.
Mycker castrol oljor, är det vw märke?
candyweiss
Sön 14 apr 2013 22:37 Svara med citat
tmt skrev:
Mycker castrol oljor, är det vw märke?

Tydligen så använder man olika märken beroende på var man gör servicen.

Jag forskade själv i detta när min bil var ny och hittade en lista med alla märken som är godkända av VAG.
Men nu orkar jag inte leta upp den listan igen, kanske jag söker lite senare Embarassed

Denna oljan har exakt rätt specifikationer till min 1.4tsi http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Hel--och-semisyntetis k/Helsyntetisk-motorolja-5W30-Longlife-36925/
mikaelandersson
Golf 6 Bluemotion 1.6 TDI Ort: Kävlinge
Ons 17 apr 2013 1:26 Svara med citat
Eller så köper man 5 liter Castrol Edge för 585 kr inkl frakt från oljemagasinet. Biltemas olja longlife? Nope, korta serviceintervallet till 1500 eller kör enligt viskositetsmätaren som bilen har,
candyweiss
Ons 17 apr 2013 9:43 Svara med citat
mikaelandersson skrev:
Eller så köper man 5 liter Castrol Edge för 585 kr inkl frakt från oljemagasinet. Biltemas olja longlife? Nope, korta serviceintervallet till 1500 eller kör enligt viskositetsmätaren som bilen har,

Kan väl inte spela någon roll om man köper på Netto, Biltema eller Ge-Kå´s bara olja har samma specifikation?

VAG använder ju själv olika märken beroende på var i landet du lämnar in din bil.
Som jag skrivit tidigare så hittade jag en lista på nätet om alla märken och oljor som var godkända av VAG, tyvärr hittar jag inte den listan mer. Men alla oljor hade samma specifikationer.

Så, vad är då skillnaden mellan tex Castrol Edge och Biltemas med exakt samma specifikationer,
förutom namnet och priset?
Håkke
Golf 7 Alltrack17 Ort: Timrå
Ons 17 apr 2013 11:42 Svara med citat
Biltemas olja är samma som Statoil.
fastson
Ons 17 apr 2013 22:09 Svara med citat
candyweiss skrev:
Kan väl inte spela någon roll om man köper på Netto, Biltema eller Ge-Kå´s bara olja har samma specifikation?

Denna?
http://www.my-gti.com/2543/volkswagen-oil-standards-lists-of-all-appro ved-oils-skoda-audi-seat

Citat:
Så, vad är då skillnaden mellan tex Castrol Edge och Biltemas med exakt samma specifikationer,
förutom namnet och priset?

Nu vet jag inte hur relavant detta är, men det finns skillnader. Smile

Ärligt talat tror jag inte det gör speciellt stor skillnad, så länge man byter oljan i tid och inte gör så här. Razz

tmt
Ons 17 apr 2013 22:25 Svara med citat
Oljetrådar är härliga tycker jag Smile

Själv hamnade jag på OK av andra skäl så därför hittade jag en olja som stämde där. Dubbelt så dyrt som biltema, men det kändes skönt att slänga i oljan där och då.
Ska snart till VW verkstad då granne behagade backa in i mig med dragkrok.
Ska kolla med dem vad de anser om 3000-mila service.
Tack allihopa Smile
candyweiss
Ons 17 apr 2013 22:41 Svara med citat
fastson skrev:
Denna?

Nej det var en lista från vw.se där det stod vilka märken som VAG godkänt med specifikationerna som är till tex 1.4tsi. Verkar som den listan inte finns med mer.

Spännande och intressanta filmer förresten Thumbs up

Edit: vw.se finns tydligen inte mer heller utan man blir skickad till denna http://personbilar.volkswagen.se/sv.html
candyweiss
Ons 17 apr 2013 23:09 Svara med citat
Intressanta sidor om olika specifikationer från VW http://www.oilspecifications.org/articles/vw_motor_oil_specifications_ explained.php

http://www.oilspecifications.org/volkswagen.php
fastson
Tor 18 apr 2013 19:50 Svara med citat
Candy: Tack, intressant.

En kille berättade för mig att det var VW som började med att kräva specs på oljan. Anledningen var att de hade problem med få bubblans motorer att hålla, därför började de ställa krav på vilken olja motorn skulle ha.

Vet inte om det är sant, men berättat av en oljenörd. Razz
Stefan.E
Golf 6 Variant 105hk 2012 Ort: Motala
Tor 25 apr 2013 21:58 Svara med citat
Håkke skrev:
Biltemas olja är samma som Statoil.

Jag körde Biltemas oljor förr när dom tillverkades på Nynäs Raff.i Nynäshamn men nu för tiden kommer oljan från England som säkert är billigare.
Grabbarna på Nynäs hävdade att deras eget märke o biltemaoljan inte innehöll samma beståndsdelar.
Men vad vet man....
devils_own
Golf 7 1.4 tsi Ort: Halmstad
Mån 06 maj 2013 19:04 Svara med citat
Hej, ville bara inflika lite info som jag har upplevt själv:

Har kört 2 långmilare från vag dom senaste 10 åren.

En Audi 2.5 tdi som jag hade mellan 24t och 35t ( 3 år),servade den var 1,5t mil,
behövde aldrig toppa och oljan var alltid fin. Castrol var oljan.

Kör nu skoda tdi med 30t på mätaren och servade den enligt service-lampan,
behövde aldrig toppa den, vet ej märke då det endast fylldes i samband med service (3t-intervall [olje-lampa]). körde dessutom med dsg-låda och allt funkade fint.Dock fullservad på vw .

I den nya bilen får det blir lampa som styr.
Har nu kört den nya 3300 mil och första servicen kom vid 2900 mil.
Har behövt toppa den, köpte vag-specad olja på Fel-tema ,
Jag frågade och tror jag läste att man kunde fylla på en mindre mängd av annan sort dessutom i instruktionsboken.

Har HEX_NET och kan hjälpa te.

.
devils_own
Golf 7 1.4 tsi Ort: Halmstad
Mån 06 maj 2013 19:04 Svara med citat
Dubbel post

Har HEX_NET och kan hjälpa te.

.