Forum - Golf 3 (92-99) - Kupefläkt

saabjohanbmw
Ingen VW Ort: Ockelbo
Ons 10 apr 2013 22:53 Svara med citat
Hejsan. har sökt och sökt. kupefläkten fungerar ej i nått läge. säkringen är hel osv. nån som kan tänka sig vad felet är?
Fnatrik
Golf 2 16v GTi -89 Ort: Gnesta
Tor 11 apr 2013 10:05 Svara med citat
Kolla om det kommer Ström fram till fläktmotorn och att spänningen ändras när du höjer/ sänker hastigheten.

Om det verkar okej byt fläkt om det inte är okej så kan nog fläktmotståndet Ha lämnat in och då kanske du åker på både fläkt och motstånd.

OEM+
Ostmackan
Golf 3 Variant 1.6 Ort: Växjö
Tor 11 apr 2013 16:36 Svara med citat
Kolla även så att det inte är kabelbrott mellan fläktens kontaktstycke och jord

Hej å hå
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Tor 11 apr 2013 17:32 Svara med citat
Metallbläcket som inte har kontakt i knappen är inget ovanligt peta loss sargen runt reglagen och fläktknappen o se hur metallbläcket ser ut vanligt är att de är dålig kontakt och lägena sjunker in så metallbläcket i vredet till slut tappar kontakt med lägena

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
saabjohanbmw
Tor 11 apr 2013 22:28 Svara med citat
Tackar för svaren Very Happy men du ostmackan, vart sitter den kabeln om man ska kolla efter kabelbrott? nån vägledning?

tackar er alla för era svar! ska ner till verkstaden i helgen och kolla. meddelar vad felet va, om jag nu hittar det...
darkien
Tor 11 apr 2013 22:35 Svara med citat
Finns tre felkällor igentligen o de e vredet fläktmotorn eller effektsteget men pajjar effektsteget brukar den oftast gå på full effekt

men börja kolla knappen o jordkabeln till fläkten e de ok så kan du testa fläkten genom att dra ut strömkabeln o testa ta en lång testkabel från plus på batteriet o direktmata fläkten reagerar den inte e de fläktmotorn den sitter monterad bakom handskfacket lossar du undre delen av instrumentpanelen kommer du åt fläkten

saabjohanbmw
Lör 20 apr 2013 16:03 Svara med citat
Har nu testat att direktmata fläkten. och den snurrar som den ska.

men på exakt vilka kablar ska jag felsöka på?
och hur ska bläcket se ut? har haft ner det och kollat på de men jag tycker inte att det är nått fel på den när man reglerar?! Confused
darkien
Lör 20 apr 2013 16:58 Svara med citat
Ta en penna eller liknande o prova trycka vredets bläck mot kontaktens bläck i respektive läge o se om fläkten startar e de lika dött skulle ja gissa effektsteget e kaputt

saabjohanbmw
Lör 20 apr 2013 17:58 Svara med citat
Okey ska testa det imorgon. ska iväg å hämta ett begagnat effektsteg (fläktmotstånd) imon så får ja testa mig fram Smile tackar för svaren och hjälpen Very Happy
saabjohanbmw
Mån 22 apr 2013 14:02 Svara med citat
Bytte reglaget, funkade inte, bytte tillbaka till det gamla och satte dit de "nya" motståndet, fungerade inte. blev lite irriterad så jag drog till fläkten å då fungerade den.... Confused Smile
darkien
Mån 22 apr 2013 18:42 Svara med citat
Taskiga kol i fläkten isf eller så e de massa skit i kolhållarna så kolen kärvar då orkar den inte starta upp

darkien
Mån 22 apr 2013 18:42 Svara med citat
Taskiga kol i fläkten isf eller så e de massa skit i kolhållarna så kolen kärvar då orkar den inte starta upp