Forum - Golf 3 (92-99) - Höga avgasvärden golf 3 93....

aliza88
Golf 3 93, 1.8 Ort: Skövde
Sön 05 aug 2012 17:44 Svara med citat
Åh jag blir så trött på det här nu. Kan någon säga mig exakt hur jag ska göra för att få bra avgasvärden inför ombesiktning?

de verkar som det är hål i avgasröret nånstans.... hjälper det att täppa till det? tror ni det är det som gör så värdena blir höga?

CO0,5(0,5) HC 157(100)

CO 2500 1,4(0,3) Lambda 1,20(0,97-1,03)

tändstift, luftfilter, lambda, motorolja, är bytt....
Harko
Golf 4 ,Audi B7, mk3 Ort: Stockholm
Sön 05 aug 2012 19:30 Svara med citat
Tanka lite E85 eller k-sprit
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Sön 05 aug 2012 20:33 Svara med citat
Täta avgas och byt olja till en början.
åk sen in lunchtid och fråga om du får låna avgasmätarn snabbt Regular Smiley

mk2 vr6
JGR
Polo 4 Ort: Alvesta
Mån 06 aug 2012 21:28 Svara med citat
Högt HC tyder väll på läcka på insugsidan

kolla förgasar anslutnings foten. väldigt vanligt att den spricker.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Avgassystem/Avgassyst em-Standard/FORGASAR-ANSLUTNING-VWAUDI-52801/
Danne.L.
Golf 3 1.6 -93 Ort: Stenungsund
Tor 07 feb 2013 17:33 Svara med citat
Hej!

Blev det nån lösning på problemet?

Jag har liknande värden, om än inte fullt så höga. Är det nån som kan ge mig lite info om dem?

Blev underkänd på besiktningen med värdena:

CO 0.3 (0.5)
CO 2500 0.5 (0.3)
HC 165 (100)
Lambda 1.06 (0.97-1.03)

Min golf 3 från 93 är bra sliten undertill nu och kommer nog inte få gå kvar i trafik utan större (ovärda) ingrepp inom de närmsta åren.
Motorn går dock relativt bra och jag vill gärna veta om jag kan lösa värdena genom enklare reparation som får ut den i trafik åtminstone till nästa år.

Ingen service är gjord på 1 år, så olja och filter kan väl vara en bra start? Även luftfilter kan va dåligt. Kanske skulle nya tändstift hjälpa HC? Den går något ojämnt...

Verkar dessutom som jag har nån liten läcka i avgassystemet. Går tätning med lagningspasta igenom besiktningen isf?

Kan säkert vara katten också, men kikar hellre på de andra alternativen först om ni tror att de kan lösa problemet.

Tacksam för hjälp!

Mvh Danne
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Tor 07 feb 2013 17:50 Svara med citat
Lättaste sättet att kolla en läcka, håll igen utblåset på avgasröret och använd en vän för att höra om bilen trycker ut avgaser på en annan plats.
fred
Ingen VW Ort: Borlänge
Tor 07 feb 2013 17:54 Svara med citat
Danne.L. skrev:
Hej!

Blev det nån lösning på problemet?

Jag har liknande värden, om än inte fullt så höga. Är det nån som kan ge mig lite info om dem?

Blev underkänd på besiktningen med värdena:

CO 0.3 (0.5)
CO 2500 0.5 (0.3)
HC 165 (100)
Lambda 1.06 (0.97-1.03)

Min golf 3 från 93 är bra sliten undertill nu och kommer nog inte få gå kvar i trafik utan större (ovärda) ingrepp inom de närmsta åren.
Motorn går dock relativt bra och jag vill gärna veta om jag kan lösa värdena genom enklare reparation som får ut den i trafik åtminstone till nästa år.

Ingen service är gjord på 1 år, så olja och filter kan väl vara en bra start? Även luftfilter kan va dåligt. Kanske skulle nya tändstift hjälpa HC? Den går något ojämnt...

Verkar dessutom som jag har nån liten läcka i avgassystemet. Går tätning med lagningspasta igenom besiktningen isf?

Kan säkert vara katten också, men kikar hellre på de andra alternativen först om ni tror att de kan lösa problemet.

Tacksam för hjälp!

Mvh Danne

Högt lamdavärde beror på ett läckande avgassystem, täta/laga det först. Beroende på var det läcker så får du täta på olika sätt, läcker det i en skarv så ta isär rören, slipa rent och lägg på lagom med avgaspasta sen åter montera med ny klamma.
En rejäl service gör skillnad. Tänddetaljer som rotor och fördelarlock kan vara bra att se över och byta också. Se även över vakuumslangar, den mellan insug och bromsservo kan spricka, gjord i hårdplast..
Danne.L.
Golf 3 1.6 -93 Ort: Stenungsund
Tor 07 feb 2013 18:37 Svara med citat
Tack för tipsen!

Ja, det måste väl vara vettigast att börja med avgasröret.
Bilen gick igenom förra besiktningen då den var väl uppvärmd. Genomgång av tändningen kanske löser HC-värdet.

Co-halten då? Är väl lufttillförseln som är problemet då? Speciellt som den klarar sig vid tomgång men går över vid 2500. Eller är jag fel ute?
fred
Ingen VW Ort: Borlänge
Fre 08 feb 2013 10:30 Svara med citat
Det stämmer. Hänger nog samman med resten då den fetar på extra med bensin för att kompensera mot ett läckage.
aliza88
Golf 3 93, 1.8 Ort: Skövde
Tis 23 apr 2013 9:28 Svara med citat
Jag skickade bilen till en billig bilmekaniker som sa att han besiktar om den, lagar den å jag kan komma och hämta den. Betalde 2000kr med allt inklusive och vart hur nöjd som helst Smile

Felet sa han aldrig vad det var men fixa den gjorde han Smile