Forum - Golf 5 (04-08) - Haldexkoppling

lorjos
Golf 5 tdi 4m Ort: Utomlands
Fre 08 jun 2012 12:55 Svara med citat
Hej har provat söka utan framgång om vad det ska vara för olja till haldexen och dom som säljer bildelar får inte fram vad det ska vara för olja (som jag har varit till)

Så nu undrar jag om nån vet vad det ska vara för olja .. vad för mängd och var man kan beställa det ifrån... samt om det är nått filter i den ?
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Fre 08 jun 2012 13:02 Svara med citat
Vad har du för Motor alt regnr?

De ska vara 1 liter iaf

ja de sitter filter som bytes vid 12mil intervallen

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
lorjos
Golf 5 tdi 4m Ort: Utomlands
Fre 08 jun 2012 13:12 Svara med citat
Det är en TDI 105 Manuell låda 4motion 2007

ok då är det inte dax att byta filter ännu .. men olja hade jag velat byta bara man får reda på vad det ska vara Smile
Sam
Fre 08 jun 2012 14:26 Svara med citat
Om du knappar in ditt regnr på mekonomens hemsida så får du fram vilken olja som ska i där!

<3 BUB !!
Lux Luthor
Golf 5 2.0 TDI 4Motion -07 Ort: Luleå
Tis 23 apr 2013 12:12 Svara med citat
Som jag förstod det av Müllers Bil i Luleå (VW-handlare) så är det samma olja i växellåda som i Haldexen. De bytte nämligen min Haldexpump i november och efteråt sa de att eftersom att den är bytt är växellådsoljan också det. Antog då att olja är den samma och att för att tömma pumpen måste även lådan tömmas.
Sam
Tis 23 apr 2013 12:50 Svara med citat
Lux Luthor skrev:
Som jag förstod det av Müllers Bil i Luleå (VW-handlare) så är det samma olja i växellåda som i Haldexen. De bytte nämligen min Haldexpump i november och efteråt sa de att eftersom att den är bytt är växellådsoljan också det. Antog då att olja är den samma och att för att tömma pumpen måste även lådan tömmas.

Nej Pumpen sitter på bakaxeln (diffen) och växellådan sitter i fram i motorrummet

Två helt olika oljor

<3 BUB !!
Lux Luthor
Golf 5 2.0 TDI 4Motion -07 Ort: Luleå
Tis 23 apr 2013 13:38 Svara med citat
Jo, placeringarna av låda och pump är jag medveten om. Tyckte liksom att påståendet lät konstigt. Man ska inte alltid lita på vad en kundmottagare säger. Kvittot säger dock att bilen fått ny växellådsolja. Man kan fråga sig vad sjutton dom gjorde i växellådan när de skulle byta pumpen.
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm
Tis 23 apr 2013 15:52 Svara med citat
Bakaxeloljan kan heta växellådsolja beroende på vilken olja det är. Svenska översättningar från tyska i etkan är härliga ibland.