Forum - Golf 3 (92-99) - Kopplingspedalen försvann

Minbilärrostig
Golf 3 46701480713 Ort: Nässjö
Sön 28 apr 2013 15:52 Svara med citat
Tja, har kollar runt lite på forumet men hittade ingen som ställt en liknande fråga...

Min kopplingspedal ligger i botten, hamnade där inför en nerväxling. Ingen smäll eller andra missljud när det hände. Kan väldigt lite om sånt här men gissade att vajern gått. Så var dock inte fallet sa killen som jag lämnade bilen hos för att byta. Han kunde däremot inte svara på vad felet kunde vara.

Bilen går bra om jag startar med växel i så antar att felet inte ligger i själva lådan utan i kopplingen? Någon som har en gissning vad felet kan vara eller hur jag kan försöka ta reda på det?

/David
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 28 apr 2013 16:12 Svara med citat
Vanligt är att pinnen eller bygel som trycker pinnen går av sitter bakom de gröna locket på gaveln på lådan

eller att pinnen ätit sig genom tryckplattan

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
Minbilärrostig
Sön 28 apr 2013 16:16 Svara med citat
Okej, gått av låter ju bättre än ätit sig igenom. Vad heter den där pinnen eller bygeln? Svårt att byta?

Tack för ett snabbt svar Smile
darkien
Sön 28 apr 2013 16:30 Svara med citat
Tryckstång o kopplingshävarm http://www.autokatalogen.se/wls/view_product_list.do?filtered=true&nod eId=n286312&filterInStock=false gröna locket måste bytas om du öppnar de då man får bryta sönder de gamla

KINGEN
Golf 4 Variant 2.0 Ort: Rättvik
Sön 28 apr 2013 19:00 Svara med citat
Börja med att öppna locket på sidan av växellådan och be någon dra i kopplingsarmen så ser du om den lilla armen där inne trycker på axeln som går in i växellådan. Sj hade jag oturen att axeln gått genom tryckplattan Sad Gör rent riktigt runt locket vid växellådan så slipepr du få in skit där. När jag tog bort locket på mk2 kom det bara några droppar olja, om det ser lika ut på mk3 så räcker det med att ta bort hjulet och innerskärmen sen kommer du åt locket.
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Sön 28 apr 2013 19:52 Svara med citat
KINGEN skrev:
Börja med att öppna locket på sidan av växellådan och be någon dra i kopplingsarmen så ser du om den lilla armen där inne trycker på axeln som går in i växellådan. Sj hade jag oturen att axeln gått genom tryckplattan Sad Gör rent riktigt runt locket vid växellådan så slipepr du få in skit där. När jag tog bort locket på mk2 kom det bara några droppar olja, om det ser lika ut på mk3 så räcker det med att ta bort hjulet och innerskärmen sen kommer du åt locket.

Gröna "VW" locket på vänster gaveln? Den räcker de med att ligga ner på backen, men vill man ha lite bättre ställning tar man bort däcket.

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Minbilärrostig
Sön 28 apr 2013 20:25 Svara med citat
Tack för alla tipsen, ska ge mig på det i veckan! Ta bort däcket, så långt är jag med men resten är nytt.
darkien
Sön 28 apr 2013 20:37 Svara med citat
En bra grej e åka på biltema o handla en haynes rephandbok o läsa i

tmla
Golf 3 cl Ort: Huddinge
Mån 06 maj 2013 23:53 Svara med citat
Bild

så här ser ny och gammal låsbricka för kopplingsvajern ut
kopplingsvajern gick igenom den gamla rostiga.