Forum - Golf 5 (04-08) - Rostig tröskel

Lux Luthor
Golf 5 2.0 TDI 4Motion -07 Ort: Luleå
Lör 27 apr 2013 22:49 Svara med citat
Någon som vet vad som gäller när man råkar ut för rost i tröskellådan på en Golf V tagen i trafik i maj 2007? Borde väl rimligen gå på rostskyddsgarantin när bilen inte ens är sex år gammal?

Till saken hör att jag i december råkade ut för ett s k "hundöra" på passagerardörren fram. I januari togs kontakt med VW-handlaren i Luleå (Müller Bil) där jag fick veta att det omfattades av ett goodwillåtagande. Efter tre månaders väntan fick jag lämna in bilen för att få ny dörrplåt, ny framskärm samt få rost åtgärdad i högra tröskeln. I samma veva modifierade man bilen även på förarsidan för att minska risken för nya "hundöron". Rosten jag hittade idag vid tvätt inför försäljning fanns några centimeter från stället som modifierats av VW:s plåtverkstad för en vecka sedan. Om plåtsnubben som jobbade med bilen inte var blind som en fladdermus så såg han rimligen vad som bubblade under lacken, men han sa inte ett knyst om det.

Ovanpå detta såg jag i solljuset efter tvätt att nyansskillnaden mellan den nylackade skärmen och stötfångaren inte bara är lite stor. Den är riktigt rejäl och för de flesta människor helt oacceptabel.

Vad har jag för rättigheter i ett sådant fall?
Lux Luthor
Golf 5 2.0 TDI 4Motion -07 Ort: Luleå
Tis 30 apr 2013 10:08 Svara med citat
Nu vet jag. Kontaktade handlarens plåtverkstad igår. Om bilen är under 5 år gammal fixar de problemet på goodwill. När den är 5-7 år gammal fixar de problemet på goodwill, men bilägaren får stå för 25% av kostnaden (i mitt fall ganska exakt 1800 kr).