ReD-
Golf 5 2.0 TDI -04 Ort: Mariestad |
| Ons 20 mar 2013 10:56 |
|
Börjar lessna lite på min kära golf så någon som har tipps på vad man kan göra
Problem:
Ryker VÄLDIGT mkt (avgaserna luktar diesel), har nyligen butt topppackning pga klåpare hade rivit i det någon gång och inte dragit toppen ordentligt tidigare, (provtryckte topp osv på firma i samma vända så där ligger inte felet)
Har funderingar på om det kan vara spridar problem ? (inga felkoder). Kan man kontrollera detta på något enkelt sätt ? (vill ju inte köpa en och prova mig fram då de kostar 10000:- / st)
en annan fundering är om det kan vara tempgivare som är kass ?, så den tror den är kall och sprutar in mer diesel än vad som krävs och därav rökutvecklingen ?
Problem 2:
En slang mellan egr kyl och värmepaketet sprack så han läckte ut endel vatten, har hört att det ska vara svårt att få termostat öppning på dessa när det är luft i motorn, men HUR svårt ska det vara ? körde länge med belastning på maskinen (10-15 mil) sen när fjällen resan började så kom jag ca 8 mil innan jag fick vända då den gick upp i temp (gick ner lika fort såfort man frikopplade och rullade), bilen fick stå under den veckan, när jag kom hem så hade vattnet i behållaren försvunnit (kan det ha vart så att termostaten blev såpass varm så den öppnade ?)
alla tipps och idér är välkomna innan man får frispelet och byter motor i den ^^
|
|
ReD-
| Tor 21 mar 2013 3:30 |
|
Efter en sväng i garaget och grejat lite så verkar bilen hyffsat normal igen, ryker inget nämnbart, och går renare än vad den gjort på länge. Har en egen gissning på att det var för dåligt med glykol så det frös i kylet, och tempgivaren där hamnade i is, samtidigt som den andra visade helt annat värde och där blev det nog något skumt ihop med värdena så han gav mkt mer bränsle än vad som skulle in. så får se vad som händer när man tar ut bilen imorgon igen
|
|
Lux Luthor
Golf 5 2.0 TDI 4Motion -07 Ort: Luleå |
| Lör 27 apr 2013 23:34 |
|
| ReD- skrev: | | Problem 2: En slang mellan egr kyl och värmepaketet sprack så han läckte ut endel vatten, har hört att det ska vara svårt att få termostat öppning på dessa när det är luft i motorn, men HUR svårt ska det vara ? körde länge med belastning på maskinen (10-15 mil) sen när fjällen resan började så kom jag ca 8 mil innan jag fick vända då den gick upp i temp (gick ner lika fort såfort man frikopplade och rullade), bilen fick stå under den veckan, när jag kom hem så hade vattnet i behållaren försvunnit (kan det ha vart så att termostaten blev såpass varm så den öppnade ?) |
Det där skulle jag låta kolla noggrannare. Just det du beskriver är vanligt på VW:s turbodieslar, men nästan lika vanligt är att själva EGR-kylaren springer läck. Jag har råkat ut för just detta på min 2.0 TDI och jag är inte ensam. OK-verkstaden i Luleå bytte den ledning du talar om utan effekt. Gratis och franco eftersom att felet kvarstod. Tack för det. Det fräsande ljudet vid belastning (ungefär som när grenrörspackningen sviker) försvann inte. Vidare koll kunde verkstaden inte göra eftersom att koll av EGR-kylaren kräver att motorn antingen lyfts ur bilen eller att man river snudd på allt underifrån.
Efter samtal med verkare hos VW-handlaren (Müller Bil) förstod jag att det var EGR-kylaren som spökade. Arbetstid för byte: 1 dag. Kostnad: 15 800 kr!!! Tack och lov bestämde jag mig för att söka andra verkstäder. Honda-/Mazdaåterförsäljaren i Luleå (Bosses Bil och Motor) fixade priset 11 300 kr åt mig hos Autoexperten (Ahlqvists Bil- och Motorteknik). Känns lite anmärkningsvärt att jag som VW-ägare får bättre hjälp av Honda/Mazda.
Müller Bil kör ständig reklam som lyder "Müllers. Helt enkelt bättre." Jag frågar mig vad de egentligen är bättre än? Inte än Bosses Bil- och Motor och Ahlqvists Bil- och Motorteknik i alla fall.
|
|
ReD-
|
Lux Luthor
| Tis 30 apr 2013 10:02 |
|
| 40 minuter?! Hur gjorde du då? OK-verkstaden hävdade att EGR-kylaren var totalt omöjlig att komma åt och därför rekommenderade han mig att vända mig till verkstad med motorlyft. Müller Bil hävdade åt det bestämdaste att motorn måste ur bilen. Allt annat var otänkbart. Autoexperten rev underifrån vilket tog längre tid (2 arbetstagar), men blev mycket billigare.
|
|
ReD-
| Tis 30 apr 2013 16:29 |
|
Vet inte om det kan finnas olika typer ?, eller om det är annorlunda på din pga att du åker 4 motion.
I min ser den ut som denna iaf :
http://www.laga.se/visa-produkt?Part=23189008
och skruvarna kommer man åt ovanifrån för att släppa på den, lite trångt å bökigt men det går utan några större problem.
Får plocka bort plaströret som går från luftburken bara så är de inga problem
|
|
Lux Luthor
| Ons 01 maj 2013 1:24 |
|
| Då måste det vara en annan konstruktion eller så har vi blivit totalt blåsta. Ska fan kolla imorgon. Tack för länken.
|
|