Forum - Golf 5 (04-08) - Vilka fjädrar och stötdämapare.?

bubbel
Golf 5 2.0 tdi Ort: Borås
Fre 03 maj 2013 19:34 Svara med citat
Ska beställa nya dämpare och fjädrar fram till bilen då en av fjädrarna gått av vid besiktningen.
Men jag är osäker på vilka fjädrar och dämpare det ska vara om man tex vill köpa från Mekonomen eller AD center.
Bilen jag har är Golf 5 2.0TDI Sportline -04, motorkod BKD.
Är sportline= sportchassi? är det verkligen rätt fjädrar man får upp om man söker på reg nummer, det säger väl inte om jag har sportchassi eller inte.?
Stötdämparna står i text om det är för sportchassi eller inte, men står inget om fjädrarna är för sportchassi eller inte.
Jag får upp 2 olika alternativ på fjädrar, den ena står inget om, den andra står: för GT, vad menas, för GTI?

Hoppas någon kan förklara vilka fjädrar och dämpare jag behöver här.
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Fre 03 maj 2013 22:06 Svara med citat
Sportline bör ha samma chassi som GT.
bubbel
Fre 03 maj 2013 22:45 Svara med citat
MiWi skrev:
Sportline bör ha samma chassi som GT.

Det trodde jag också, men blev osäker när AD center svara att jag ska ha fjädrarna med artikel nummer 3154095050

De dom sa är inte för GT.

Vad ska man lita på?
ReD-
Golf 5 2.0 TDI -04 Ort: Mariestad
Sön 05 maj 2013 3:45 Svara med citat
Kan kolla på mina org om det går att se något nummer elle ngt på dem, har själv en 2.0 tdi sportline -04 med bkd maskinen stående Razz.
men kan under dagen imorgon kolla om det går att se något art nummer på dem eller ngt.
bubbel
Sön 05 maj 2013 9:04 Svara med citat
ReD- skrev:
Kan kolla på mina org om det går att se något nummer elle ngt på dem, har själv en 2.0 tdi sportline -04 med bkd maskinen stående Razz.
men kan under dagen imorgon kolla om det går att se något art nummer på dem eller ngt.

Ja tack!, gör gärna det, säg till om du hittar något nummer på fjädrarna. Eller
vilken färgmärkning du har på fjädrarna, då går det kolla i Etka vilket artikelnummer det ska vara.
ReD-
Golf 5 2.0 TDI -04 Ort: Mariestad
Sön 05 maj 2013 23:30 Svara med citat
Kollade bara efter nummer men de såg jag inget, vart sitter färgmärkningen ? :S har inte kollat så noga på dem då de blev utbytta mot coils rätt så fort när jag köpte bilen Razz
bubbel
Fre 10 maj 2013 21:09 Svara med citat
ReD- skrev:
Kollade bara efter nummer men de såg jag inget, vart sitter färgmärkningen ? :S har inte kollat så noga på dem då de blev utbytta mot coils rätt så fort när jag köpte bilen Razz

Det löste sig, jag ringde VW och fick artikelnummer för dämpare och fjäder, det var samma fjädrar och dämpare som GT har.