Forum - Andra Volkswagen-modeller - Trasig DSG6. VAG vill ha 66000kr. Alternativ? Touran TDI -07

BengtC
VW Touran TDI 170 --07 Ort: Salem
Mån 11 feb 2013 13:42 Svara med citat
Hej!

Har en Toruran TDi 170, DSG 6 från 2007. 11000 mil.
Växellådan har gått sönder. Den låser inte i parkeringsläge.
Vid start händer det ibland att växel går i och bilen hoppar bakåt 5 cm för att sedan åter ha friläge.

Pratade med VAG Din Bil Södertälje idag. Lådan går ej reparera utan måste bytas helt.
Dom vill ha 56 000 kr för lådan och 10 000 kr för arbete. Thumbs down

Finns det alternativ?
Enligt VAG fanns det inga lådor begagnat. (När jag letar i bildelösbasen hittar jag ett antal)
Eventuellt finnas renoverade lådor att köpa dom visste dock inga priser. Vi diskussion på annat forum hävdades det att VW förändrat lådorna fom. 2008.
Vilka årgångar av lådor passar i en 2007?
Är det skillnad eller ska jag bara försöka köpa från 2007?

I Teknikensvärd (http://www.teknikensvarld.se/2013/02/08/37996/volkswagens-dsg-skador- drabbar-alla/)
säger VAG att man förändrat DSG7 lådan men nämner inte DSG6.

Värt att notera är att i US lämnar VW sedan 2010 förlängd garanti på DSG-lådor, 10 år eller 16 000 mil.
http://www.myturbodiesel.com/1000q/DSG-faq-VW-Audi.htm
http://www.myturbodiesel.com/images/pdf/VW-DSG-recall-warranty-extensi on.pdf

Jag har varit i kontakt med VAG Sverige och dom säger att 2 år gäller inget annat.
Varken general agent eller återförsäljare verkar vilja ta ansvar för något som uppenbart är ett känt fel eftersom man har förlängd garanti på andra marknader. Om dom lämnade rabatt på lådan skulle man kunna tycka att dom tog någon sorts ansvar när dom säljer undermåliga produkter.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 11 feb 2013 17:04 Svara med citat
Kolla med ditt försäkringsbolag, en del har maskinskada upp till 10 år eller 15000 mil.

Men oavsett VAG eller försäkringsbolag så måste nog bilen vara servad enligt serviceplan för att det ska gälla.
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Mån 11 feb 2013 17:35 Svara med citat
Om du ska betala reparationen helt ur egen ficka

kan en fristående verkstad som tar ur lådan som tex skickar den till för reparation http://www.hellstenab.se/Ny-sida.php kanske vara ett alternativ

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm
Mån 11 feb 2013 18:41 Svara med citat
Som sagt. Har du inte bilen försäkrad? Sånt går på maskinskada och det enda du pröjsar är självrisken.
BengtC
Mån 11 feb 2013 19:01 Svara med citat
Hej!

Kollade med försäkringsbolaget. Min försäkring gäller upp till 16000 och jag har komplett servicebok så min kostnad blir 3500 kr.

Diskuterade med en person som har storerfarenhet från konstruktionssidan inom bil och lastbilsindustrin.
Hans bedömning är att tillverkningskostnaden för en DSG låda är 5000 kr.
Undrar om någonting skulle kunna få VAG att sänka sina priser.
Om inte har nog bilar med DSG mycket kort teknisk livslängd.
candyweiss
Mån 11 feb 2013 22:10 Svara med citat
BengtC skrev:
Hej!

Kollade med försäkringsbolaget. Min försäkring gäller upp till 16000 och jag har komplett servicebok så min kostnad blir 3500 kr.

Diskuterade med en person som har storerfarenhet från konstruktionssidan inom bil och lastbilsindustrin.
Undrar om någonting skulle kunna få VAG att sänka sina priser.
Om inte har nog bilar med DSG mycket kort teknisk livslängd.

Då har du helt plötsligt 62500:- över som du inte vet vad du ska gör med Very Happy

Skönt att det löser sig, annars en grym chock Thumbs up
candyweiss
Mån 11 feb 2013 22:24 Svara med citat
Om DSG-problem i Expressen

http://www.expressen.se/motor/stora-problem-med-vws-automatlador/
billybonk
Caddy -90 Ort: Bromölla
Tis 12 feb 2013 19:40 Svara med citat
Det är inte bara tillverkningskostnaden man betalar. Tänk på alla tekniker som har jobbat med denna lådan i flera år. Det måste komma in pengar någonstans ifrån som betalar detta. Tyvärr hamnar det oftast på eftermarknaden. Om man kollar själva produktionskostnaden på en ny bil så är den ju ganska långt ifrån vad bilen kostar i handeln. Sedan att inte grejerna fungerar är ju en annan femma Smile. Jobbar själv med lastbilar och har renoverat och bytt många växellådor och då snackar vi inte om några 60000:-.

Caddy GT -90
Golf GL -83 - SÅLD
BengtC
Tis 12 feb 2013 20:01 Svara med citat
Absolut jag förväntar mej att betala 10 x produktionskostnaden på reservdelar orginal.
Problemet är att man sålt en secunda vara, på vissa marknader tagit ansvar och förlängt garantin men i Sverige försöker lossas som det regnar.
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Tis 12 feb 2013 21:11 Svara med citat
BengtC skrev:

Vad bedömer han det antagandet på?
BengtC
Tis 12 feb 2013 21:22 Svara med citat
Stor erfarenhet av konstruktion av delar/komponenter/hela enheter till olika europeiska bilmärken och att växellådor är billigare än motorer och som exempel en motor till en SAAB hade en tillverkningskostnad på 11 000 kr.

Senast ändrad Tis 12 feb 2013 21:56, ändrad totalt 1 gång
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Tis 12 feb 2013 21:41 Svara med citat
När det gäller utnyttjande av försäkring bör man först kontakta bolaget innan klartecken för reparation göres

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
hamsterr0ttan
VW Passat LS -74 Ort: Kristinehamn
Tis 16 apr 2013 19:56 Svara med citat
5000kr för en dsg låter billigt. Mechatronicen är ju sjukt komplicerad pryl. Bara den kostar nästan 20k löst. Å "vanligt" fel äre knappast. Har aldrig bytt en komplett låda.

Om lågt e bra, så e lägre bättre och lite för lågt alldeles lagom!
polomannen
Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Lör 20 apr 2013 10:15 Svara med citat
hamsterr0ttan skrev:
5000kr för en dsg låter billigt. Mechatronicen är ju sjukt komplicerad pryl. Bara den kostar nästan 20k löst. Å "vanligt" fel äre knappast. Har aldrig bytt en komplett låda.

Jag har byt massa echatronic enheten och nångång nån lådan....
Och det är sant enheten kostar sjukt mycket.

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.
lars_tech
Golf 6 Multifuel Ort: Umeå
Ons 08 maj 2013 3:26 Svara med citat
TRÅKIGT ATT VAG TAGIT FÖR VANA ATT LÅTA KUNDEN STÅ FÖR FIOLERNA FÖR SINA KONSTRUKTIONSMISSAR!

DERAS AKTIE LÄR DALA!