Forum - Golf 3 (92-99) - Karossdelar

FlashTec
Golf 3 1.8 Ort: Tierp
Ons 08 maj 2013 17:33 Svara med citat
Hej,

Köpte för inte allt för längesen en golf 3 kombi, med på köpet fick jag en dålig koppling och en del rost.
Förra veckan kördes detta ekipage från norra uppland ner till smygehuk och tillbaka, på tillbaka vägen
stannade vi och tankade fullt i Ystad (måste typ vara sveriges billiaste ställe att tanka på, 13,37 litern).
Med full tank styrde vi nosen mot norr och när vi åter igen landade i norra uppland hade bilen i snitt dragit
under 0,7 liter milen, detta trots att cirka 90% avverkades i motorvägsfart.

Har nu bestämt mig att denna bil ska få sin värdighet tillbaka i form av ny koppling och nya karossdelar.

Dom karossdelar som behövs är framskärmar, 4 dörrar, baklucka och sparklådor.

Min fråga nu är vart man enklast och billigast får tag på bra delar med bra passform. Funkar det att köra
med klokkerholm (heter dom så?) framskärmar eller är passformen bedrövlig. Dörrar verkar vara något
man inte kan få tag på begagnat (?) så får väl lägga en förfrågan på bildelsbasen eller liknande ställe och
hoppas på det bästa.

Om man bara räknar till delar, vad ungefär är en bra totalkostnad för denna typ av jobb?

Mvh

Senast ändrad Fre 24 maj 2013 6:05, ändrad totalt 2 gånger
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Ons 08 maj 2013 18:22 Svara med citat
Nya framskärmar med lack cirka 2500 - 3500 kr.

Nya trösklar med byte och lack 2500 - 5000 kr.

Dörrar runt 200-800 kr styck.

Baklucka 500 - 1000 kr.

Koppling med byte runt 3000 kr.

Allt är cirkapriser, beror på kontakter och hur duktig man själv är.
FlashTec
Tor 09 maj 2013 20:26 Svara med citat
Tack för ett bra svar Smile

Ok, kopplingen kommer beställas ifrån tyskland, har hittat ett helt kopplingspaket av märket Sachs för cirka 800 kr, samma paket här i sverige kostar runt 2500. Behöver dock ett urtrampningslager så det adderar väl lite kostnad, kommer göra jobbet själv. Har beställt från företaget tidigare och dom har bra service. Auto teile Pöllath heter företaget om någon undrar.

Satt och kollade på bildelsbasen efter dörrar, dom bra verkar ligga i prisklass runt 1000-1500, så vore intressant att höra vart man hittar så billiga dörrar, likaså bakluckan känns billig jämfört med dom bakluckor jag såg där.

Är det orginaldelar du beräknat priserna på eller är det pirat? Tvivlar inte på det du säger mest bara undrar då jag försöker göra mig en bild av hur mycket det kommer att kosta i slutändan.

Som det känns just nu så kommer detta projekt antagligen barka iväg åt pipsvängen och inte alls bara stanna vid en enklare renovering Smile
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Fre 10 maj 2013 15:18 Svara med citat
Delarna via Bildelsbasen är rätt saltade när det gäller prissättning. Jag har främst räknat på delar köpta av privatperson.
FlashTec
Ons 15 maj 2013 21:16 Svara med citat
Någon som vet om det går att köpa hela bakflyglar alltså den delen bakom bakdörrarna som går från botten till taket?

Har för mig att jag någon gång sett en på bild men kan inte hitta någon, inte ens herr Google verkar kunna hjälpa mig Sad
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Ons 15 maj 2013 21:36 Svara med citat
Kanske dags att byta ut hela bilen ? Confused

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
eriksson25
Golf 3 1,8 -97 Ort: Jönköping
Ons 15 maj 2013 21:39 Svara med citat
Har en fin baklucka till en mk3 kombi liggande. Är från en gammal post bil, så om du inte i övrigt har en helt gul bil så behöver den lackas om. Bor i södra Sverige men ska upp till Tierp trakterna i helgen så hojta till ifall du är intresserad.
FlashTec
Mån 20 maj 2013 10:48 Svara med citat
@a128: Detta blir ett projekt för att kolla vad man är kapabel till så en hel del jobb kommer det att bli, funderar på att skaffa en vagga för att underlätta jobbet under bilen Smile

@eriksson25: synd att jag inte såg det tidigare men kommer antagligen bli någon tripp ner till Skåne i sommar, borde väl funka att ta den på antingen railsen eller takräcke. Hör av mig om jag ska neråt någonting Smile
FlashTec
Mån 20 maj 2013 10:48 Svara med citat
Dubbelpost Razz

Senast ändrad Mån 20 maj 2013 10:53, ändrad totalt 1 gång
FlashTec
Mån 20 maj 2013 10:52 Svara med citat
Bara en snabb koll då jag borde veta detta redan. Framdörrarna på venton är väl samma som dom på kombin men hur är det med bakdörrarna?
FlashTec
Mån 20 maj 2013 10:52 Svara med citat
Dubbelpost Razz