Forum - Golf 3 (92-99) - Problem med 1:ans växel / växlingslänkaget

nitefly
Golf 3 1.8 Ort: Göteborg
Lör 18 maj 2013 11:33 Svara med citat
Hej!Använde sökfunktionen men kunde inte bli direkt fyndig. I Torsdags när jag stannade vid en korsning fick jag sen inte i 1:ans växel mer. Samtidigt när jag inte fick i 1:ans växel märkte jag även att växelspaken känns helt lös!

Jag tittade igår på växlingslänkaget (se bifogad bild) igår. Det jag upptäckt (röd markerade ringen) runt det vita sitter nån svart gummi, och man kan se (man ser det tyvärr inte på bilden) att en del av gummit har gått av och hela den anordningen vid det vita glappar (röd markerade området). Antar att det svarta gummi skall täcka hela den vita plasten?

om man försöker lägga in 1:ans växel och man flyttar staget, dvs hjälper till med att flytta det med handen (blå pilen) till höger då får man in ettan växel.

Är det någon som råkat ut för samma problem och som vet vad som behöver bytas? jag har även funderat på om något kanske vid växelspaken gått sönder men ej tittat där än....

Bild

Kör en 1.8 ADZ. Kan även säga att jag alltid haft lite problem att lägga in ettans växel, fick ibland lägga in 2:an först sen ettan. Tidigare var det lite "trögt" att lägga in femma, men nu när växelspaken känns såpass lös så går det som smör att lägga in femma.

Ber om Hjälp!
nitefly
Sön 19 maj 2013 19:55 Svara med citat
Ingen som kan hjälpa/råkat ut för samma...?
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 19 maj 2013 20:43 Svara med citat
Det är bara att byta ut plastlänkagen. Finns att beställa från bland annat Skruvat.
nitefly
Mån 20 maj 2013 7:45 Svara med citat
Tack! vad heter plastlänkagen, kanske denna del?
http://www.skruvat.se/Reparationssats-vaxelhavarm-P16638.aspx
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Mån 20 maj 2013 23:37 Svara med citat
Det du länkade är bussningarna till själva växelspaken och dess stång.

Detta är länkagen ute vid växellådan:

Http://www.skruvat.se/Vaxelhavarm-P16309.aspx

http://www.skruvat.se/Vaxelhavarm-P18349.aspx

De två stagen bör räcka. Om du även behöver bussningarna som stållänkagen sitter fast i säljs dem som lösdel. Smile