FlashTec
Golf 3 1.8 Ort: Tierp |
| Tor 30 maj 2013 23:13 |
|
Hej,
Gick ju och köpte en begagnad kombi av 95 års modell här för någon månad sen. När jag köpte denna så visste jag att det var knas med kopplingen och att jag antagligen skulle behöva byta den. Har kört med den dagligen och märkte idag att den verkar funka bättre än tidigare. Som exempel tidigare så om jag växlat ner till fyrans växel och gett gas så har bilen gett mig till svar ett kraftigt kopplingsslir till följd av detta. Idag verkade den fatta vad jag ville och slirade inte alls trots full gas. Tidigare så har kopplingen bara tagit längst upp nu känns det som att den tar något längre ner dock inte från botten läge utan kanske någonstans mellan halv och topp pedal läge.
Skulle detta kunna härledas till en knasande kopplingsvajer istället för att kopplingen är slut, tänkte att den kanske lyckats justera sig något och därför ger bättre respons nu eller vad tror ni?
Mvh
|
|
DanielH
Golf 3 46735043456 Ort: Västervik |
| Tis 04 jun 2013 14:59 |
|
Jag tror du tänker helt rätt, vad jag förstår så jysterar sig kopplingen automatiskt.
När jag bytte motor ioch låda min golf 3a 92a så slirade kopplingen något enormt, efter att ha rykt loss vajern och monterat den på nytt blev det betydligt bättre, för att jystera sig självt och bli bra. Helt från botten tar inte min koppling heller utan det är efter man släppt upp den till mitten det börgar hända grejer.
Vissa vajrar kan man jystera själv, detta med en anordning på vajern i motor utrummet. Kolla om du har den anordningen och testa fig fram så blir det nog bra, annars låt det vara om det funkar numera.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|