Forum - Golf 3 (92-99) - Problem med elhissarna Golf 1996

sierra
Golf 3 1.8 Variant -96 Ort: Luleå
Tor 06 jun 2013 21:49 Svara med citat
Har problem med elhissarna på bilen.

Alla 4 fönster går att köra ner men inte upp! så nu är alla fönster nere och jag får inte upp dom Crying or Very sad
Det låter ingenting då man trycker upp på fönsterhissknapparna men det knäpper då man trycker neråt trots att den är redan nere så motorerna och knapparna borde ju funka eller!?

Någon som har några förslag var man ska börja felsöka?
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Tor 06 jun 2013 21:55 Svara med citat
Grattis Very Happy min höger paja idag med! Åkte en sväng, tyckte inte att AC'n gav mej tillräckligt med kallt, så ner med rutorna. Väl hemma drog jag upp dom. Senare idag funka bara ena (förar hissen). Skaplig tur att de gick sönder i upphissat läge!

Har alldeles precis just nu suttit å googlat om trasiga fönsterhissar. Hitta en ganska bra tråd i vr6 forumet:

http://www.vr6.nu/viewtopic.php?f=3&t=10482

Frågan jag ställer mej, om jag måste byta fönsterhiss är. Om jag ska skippa "Komfort funktionen" eller inte. Med den funktionen kostar de ju drygt en tusenlapp extra.

Utan: Du får klicka för helt upp/ner

Med: ett tryck. för helt upp eller ner

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
sierra
Tor 06 jun 2013 22:10 Svara med citat
Känns otroligt att alla 4 skulle pajja samtidigt...dom bakre och ena främre går att köra neråt då dom inte är alldeles i botten.
sierra
Fre 07 jun 2013 7:52 Svara med citat
Några fler frågor!

Termosäkringen ser den ut som en säkring eller som ett relä? Kan den orsaka liknande fel?
Är alla fönsterhissar beroende av kablaget från förardörrern?
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 08 jun 2013 22:37 Svara med citat
är inte helt säker men vill minnas allt går via panelen i förardörren va du kan göra för att utesluta motorerna är testa dra kablar från batteri o dutta på motorn o se om den går tvångsköra upp o ner går den de är de bara leta vidare är sällan motorer går bara så där men destu vanligare med att kablaget går av mellan dörr o kaross

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
Petta
Lör 08 jun 2013 22:42 Svara med citat
Tycker de borde finnas en "nöd vev" eller åtminstone att de gick upp i stt översta läge vid fel.

Jag hade tur att mina dog vid upphissat läge. Klickar inte ens när man trycker på knappen, Kablarna ser ut att vara i bra skick i genomföringen så de är väl motorn å hela baletten som gett upp. Hitta en Valeo på mister auto för ~1900:- Va VAG tar törs jag knappt gissa...

Tur att AC'n funkar iallafall

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 08 jun 2013 22:50 Svara med citat
Lossar man motorn går ju rutan trycka upp o låsa med lämpligt hjälpmedel

låter suspekt dom bara tvärdog som sagt testa dutta och tvångsköra o se om de reagerar på motorn kan va kabelbrott trots de ser felfritt ut

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
Petta
Lör 08 jun 2013 22:54 Svara med citat
darkien skrev:
Lossar man motorn går ju rutan trycka upp o låsa med lämpligt hjälpmedel

låter suspekt dom bara tvärdog som sagt testa dutta och tvångsköra o se om de reagerar på motorn kan va kabelbrott trots de ser felfritt ut

Förhoppningsvis är de så enkelt Regular Smiley Ska ändå göra en ombesiktning hos VAG. Har bett dem titta på hissen. Ville oxå att de smörjde upp förarsidans hiss skenor, men de tyckte de va onödigt Eh? (De är väl bättre om de finns fett i skenorna? Då går den ju lättare... ibland förstår jag inte).

sierra
Sön 09 jun 2013 0:00 Svara med citat
Problemet var en röd/vit kabel som går till centrallåset på förardörren, när jag fixade den så började alla hissar fungera förutom den bakom föraren. Samtidigt så började centrallåset att fungera Smile Kan vara ett kabelbrott i den dörren!? har inte hunnit kolla detta än.