flugan87
Golf 6 TDI BMT-12 Ort: Göteborg |
| Mån 10 dec 2012 22:53 |
|
Hej!
Har nyligen blivit ägare av en 2012 gofl 105 TDI/BMT.
Jättenöjd förutom bränsleförbrukningen, jag antar att det har och göra med kallstarter.
Brukar åka ca 25 km varje dag till jobbet och snittar stadkörning+motorväg på 5.8l/100km
Jag har dock dubbdäck.
Jag är med andra ord långt ifrån dessa utlovade 0,41 l/blandad körningen som utlovas.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
| Tis 11 dec 2012 2:42 |
|
Ja kallstarter spelar stor roll
Har du möjlighet o koppla dig mot ett eluttag, rek jag isf en motorvärmare Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion
<3 BUB !!
|
|
fastson
Donator 100
Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar |
| Tis 11 dec 2012 9:11 |
|
Likadant på min när det är kallt. Ligger runt dina siffror. Har runt 2 mil till jobbet. Men den är inte riktigt inkörd än. Vid 2k mil säger dom att motorn är väl insliten.
|
|
steppenwolf
Tiguan 2.0 tsi 2020 Ort: Sollentuna |
| Tis 11 dec 2012 15:00 |
|
De förbrukningssiffror som tillverkarna anger är vid körning utan AC och andra hjälpfunktioner. Så jag tycker din förbrukning är ganska ok. På vintern får man säkert lägga till 30%.
När det gäller förbrukning efter 2000 mil så tror inte jag att den kommer att sjunka speciellt mycket. Det är ett bra argument för försäljaren som slipper klagomål på bensinförbrukningen!
Själv har jag haft ett tiotal fabriksnya bilar och förbrukningen har varit ungefär samma vid 1mil och vid 2000 mil.
Sillnaden har varit så liten att det knappt är mätbart.
|
|
fastson
Donator 100
| Ons 12 dec 2012 14:01 |
|
| Idag hade jag 0.56 vid -5. Iofs körde jag dieselvärmaren i ca 15 min innan jag åkte.
|
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
| Ons 12 dec 2012 15:35 |
|
| fastson skrev: | | Idag hade jag 0.56 vid -5. Iofs körde jag dieselvärmaren i ca 15 min innan jag åkte. |
Inte klaga !! själv snittar jag 1.2 om bilen stått ute över natten !!! Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion
<3 BUB !!
|
|
candyweiss
Donator 100
| Ons 12 dec 2012 16:09 |
|
| steppenwolf skrev: | De förbrukningssiffror som tillverkarna anger är vid körning utan AC och andra hjälpfunktioner. Så jag tycker din förbrukning är ganska ok. På vintern får man säkert lägga till 30%.
När det gäller förbrukning efter 2000 mil så tror inte jag att den kommer att sjunka speciellt mycket. Det är ett bra argument för försäljaren som slipper klagomål på bensinförbrukningen!
Själv har jag haft ett tiotal fabriksnya bilar och förbrukningen har varit ungefär samma vid 1mil och vid 2000 mil.
Sillnaden har varit så liten att det knappt är mätbart. |
Nu handlar ju egenligen ämnet om dieselbilen och den tar upp mot ett par tusen mil innan förbrukningen sjunker, läs bla trådarna som jag länkade till då flera berättar om det. Förbrukningen sjunker såklart successivt, men flera märker tydligen en skillnad vid ca 2000 mil.
Själv har jag en 1.4 tsi som har haft ungefär samma förbrukning sen ny, kanske sjunkit någon cenliter, den har nu gått över 3000 mil. Så om att bensinarens förbrukning inte sjunker speciellt mycket hr du rätt i. Den igger mellan 0.6 - 0.7 i blandad körning, snittar som sagt 0.65 på över 3000 mil.
Menar du verkligen att din bil tar 30% mer nu på vintern? Kan lova dig att min oftast tar samma som på sommaren, tom lite minde ibland iom Nokian friktionsdäcken är mer lättrullade.
Nu senaste veckorna med kallstarter och mycket snö på vägarna så ökade min förbrukning med knappt 5 centliter milen, så absolut inga 30% .
OffT: Konstaterar åter igen att det är inte ekonomiskt lönsamt att köpa och köra diesel, jag är fortfarande otroligt nöjd med att jag köpte bensinaren.
Från Motormännen http://www.motormannen.se/om_oss/Vi_tycker/aktuella-fragor/trender_dri vmedel.html
|
|
fastson
Donator 100
|
steppenwolf
Tiguan 2.0 tsi 2020 Ort: Sollentuna |
| Ons 12 dec 2012 19:27 |
|
Jag var kanske lite otydlig när det gäller bensinförbrukningen. Jag menar alltså i jämförelse med den "konstgjorda" förbrukning biltillverkarna uppger.
På sommaren får man kanske lägga till 20% och på vintern 30%.
|
|
fastson
Donator 100
| Ons 12 dec 2012 19:37 |
|
Räknade ut hur mycket min förbrukning ökat, nu har jag inte så många mätpunkter eftersom jag inte tankat så många gånger men.
15% ökning sedan det blev kallt jämfört med medelförbrukningen under "sommaren" (fick min mot slutet av sommaren).
Dieselvärmaren ligger bakom en del av den ökningen eftersom jag kör igång den varje dag som jag åker till och hem från jobbet, och givetvis vid andra ärenden.
|
|
candyweiss
Donator 100
| Ons 12 dec 2012 19:39 |
|
| steppenwolf skrev: | Jag var kanske lite otydlig när det gäller bensinförbrukningen. Jag menar alltså i jämförelse med den "konstgjorda" förbrukning biltillverkarna uppger.
På sommaren får man kanske lägga till 20% och på vintern 30%. |
Då skulle alltså min ta 0.78 på vintern och 0.72 på sommaren. Ja, du är nog inte helt fel på det ändå.
Min går snålare med min körning, men tillverkarnas siffror klarar jag inte, så "lite" rätt har du
|
|
Fader Jan
Golf 6 1,6 TDI Variant DSG Ort: Umeå |
| Ons 12 dec 2012 22:12 |
|
| Jag har kört bil i över 40 år, och detta är ungefär min tjugonde bil. De två senaste är deislar. Tidigare bara bensinare. Det här är den första bil som jag inte lyckats komma ner till tillverkarens siffror. Körningen är ungefär densamma, och i somras kunde jag med lite extra god vilja komma ner till 0,48 i snitt., Nu kämpar jag för att komma under 0,54. Så de utlovade 0,43 kan man glömma. Bilen har nu gått 3300 mil och ingen märkbar förändring sedan den var ny.
|
|
fastson
Donator 100
| Tor 13 dec 2012 9:08 |
|
0.53 idag med lite feskörning. -8° på morgonen. Körde dock bara 18km. Jag undrar om det är mer ekonomiskt med sportläget/manuellt vid stadskörning. DSGn växlar annars upp ganska snabbt så bilen ligger och blurrar lite när man fiser iväg.
|
|
Crister
Golf 6 TDI 105 BM 2011 Ort: Stockholm |
| Sön 16 dec 2012 8:30 |
|
Här får ni lite att bita i
Tog ut min diesel 1/2 2011 och har nu kört 2.770 mil. Två somrar med snabb autobahnkörning Sverige-Kroatien + vinterkörningar. Noterade en markant minskning av förbrukningen kring 1500 mil. Förbrukningen ökar förstås på vintern eftersom det tar ganska länge innan bilen är varm om det är kallt ute.
Medelförbrukning 2770 mil = 0,52
Lägsta förbrukning = 0,25
Högsta förbrukning 0,63
Frågor på det?
|
|
Fader Jan
| Sön 16 dec 2012 10:02 |
|
| Det låter ju ungefär som min. Fast 0,25 har jag inte klarat. Jag har en sträcka på ca 10 km som jag åker då och då. Det är 70 och 50 hela vägen, och där brukar jag "roa" mig med att snålköra. 0,36 har jag klarat genom att hålla fartgränserna
|
|
Fader Jan
| Sön 16 dec 2012 10:03 |
|
| Det låter ju ungefär som min. Fast 0,25 har jag inte klarat. Jag har en sträcka på ca 10 km som jag åker då och då. Det är 70 och 50 hela vägen, och där brukar jag "roa" mig med att snålköra. 0,36 har jag klarat genom att hålla fartgränserna
|
|
flugan87
Golf 6 TDI BMT-12 Ort: Göteborg |
| Tis 18 dec 2012 21:37 |
|
Då har jag tankat min bil för första gången.
Då jag hämtade ut den tills jag tankade full tank idag har bilen rullat 620 km! Fick skvätta i ca 50 liter diesel.
Detta ger en snittförbrukning på 0,8l/mil!!
Komprimeras inte dieseln tillräcklig eller åker hälften ut med avgaserna, detta får mig att tro.
Eller så kanske att det har varit ovanligt kallt här i i Götlaborg med en temperatur på -5 till -10!
|
|
fastson
Donator 100
| Tis 18 dec 2012 22:12 |
|
Ja det var inte lite det.
Kör/har du dieselvärmare? Den förbrukar ca. 0.6l/t (vid full effekt står det då, men finns det verkligen fler lägen än full effekt?) och man märker verkligen av dess dieseltörst nu på vintern (min går runt 3-4 timmar per vecka, ibland mer ibland mindre).
Ska snart tanka och ska då räkna på förbrukningen så kan vi jämföra.
Vi har haft liknande temperaturer, som kallast minus 18 grader på morgonen (då hade jag 0.56 in till jobbet enligt färddatorn, värmaren ej inräknad). Fast de senaste dagarna har det varit runt 2 plusgrader.
|
|
candyweiss
Donator 100
|
fastson
Donator 100
|
miksta
Golf 6 BMT Ort: Stockholm |
| Tis 12 feb 2013 22:11 |
|
| flugan87 skrev: | Då har jag tankat min bil för första gången.
Då jag hämtade ut den tills jag tankade full tank idag har bilen rullat 620 km! Fick skvätta i ca 50 liter diesel.
Detta ger en snittförbrukning på 0,8l/mil!!
Komprimeras inte dieseln tillräcklig eller åker hälften ut med avgaserna, detta får mig att tro.
Eller så kanske att det har varit ovanligt kallt här i i Götlaborg med en temperatur på -5 till -10! |
Vår BMT DSG variant -11 ligger alltid kring dom siffrorna med blandad körning. Har tom haft den inne för kontroll utan resultat. Färddatorn brukar visa kring 600km när man fyllt upp den.
Den utlovade bränsledeklarationen känns väldigt främmande.
|
|
Fulldynamix
Golf 6 TDI 12 Ort: Göteborg |
| Lör 16 feb 2013 14:58 |
|
| Har kort 300 mil med min BMT TDI . Har 6 mil till tiil jobbet och nar jag parkerar ligger snittet pa 0,43, men da ligger jag runt 80km/h pa 5an 1300 varv dar gar den somm billigast. Hem sa blir det 0.48 med hogre hastigheter. ( har inte alla bokst.). Tycker farddator borjar pa for hogra siffror vid start. Friktionsdack.
|
|
MickeP
Golf 6 TDI -11 Ort: Örnsköldsvik |
| Sön 17 feb 2013 9:54 |
|
Min BMT TDI har i dags dato rulla 2950, snittat förbrukning sen ny 0,53.
Kör med dubbdäck på vintern.
Långkörning senaste tankarna/ på antalet mil jag kört har jag legat på 0,5-0,52 beroende på hur mkt blandad körning det blivit.
Den drog 1 liter olja på 2750 mil.
Tar väl 10 minuter vid kallstart -10 innan tempen rör sig, förbrukningen ligger då efter 10 min på 0,65 ungefär.
Kör MV för det mesta, dock så blir de kallstarter emellanåt.
Tycker inte förbrukningen sjönk nämvärt efter 2000 mil, känns mer som om det hänger på hur man kör.
Som bäst på sommarväg har min dragit 0,46 under de 2 första åren
|
|
Silenz
Golf 6 1.4 TSI DSG7 VAR 12 Ort: Luleå |
| Ons 20 feb 2013 19:46 |
|
| En fråga!! Motorvärmaren på en 105 TDI/BMT vart är den kopplad?? Är det oljetrågsvärmare som på Tsi eller på kylarvattnet?
|
|
Fader Jan
| Ons 20 feb 2013 21:22 |
|
| Det är oljetrågvärmare i de flesta fall. Billigare.
|
|
Silenz
| Ons 20 feb 2013 21:27 |
|
| Fader Jan skrev: | | Det är oljetrågvärmare i de flesta fall. Billigare. | 'Ja men extremt dåligt!!
|
|
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv |
| Ons 20 feb 2013 22:58 |
|
| Min 1,6TDI 105 hästars har slangvärmare, monterad på framsidan av motorn.
|
|
Silenz
| Ons 20 feb 2013 23:02 |
|
| Klart bättre alternativ med slangvärmare! Oöjetrågsvärmare är ett skämt anser jag. Bidrar inte till någon bättre förbrukning än vid kallstart heller tydligen. Bra med fisljummen olja för motorn möjligen men det är också allt.
|
|
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv |
| Ons 20 feb 2013 23:10 |
|
Nu vet jag inte hur länge min står igång innan start, eftersom jag använder Defa styrsystem i bilen, som ser till att motorn och kupén är varm när klockan är inställd på att jag ska köra.
Blir man ca 30min sen iväg med bilen, så tar det bara ett par km, så börjar värmenålen lätta från botten.
|
|