bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping |
| Sön 23 jun 2013 21:23 |
|
Det börjar närma sig ett köp av en senare Golf men beg. nu vänder jag mig till ER ägare av Golf 6 eller 7. Viken årgång med minst problem ? vilken motor minst problem? en vanlig pensionärsbil till affären, åka kanske 10-15 mil runt hemorten, om det går med dagens bilar sköta service själv utom byte av tändstift och kamrem ev. kedja och vattenpump, resten bör jag kunna klara av finns den Golfen av senare årgång som platsar min önskan?
Tänker mig en Golf Master
Ge gärna edra synpunkter
Med vänlig hälsning Uffe/bildock
|
|
fastson
Donator 100
Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar |
| Sön 23 jun 2013 22:11 |
|
1.4 (122:an) känns gedigen. Bara du sköter oljebyterna så du inte får problem med kedjesträckaren. När du köper den kolla servicehistoriken.
1.2::an verkar trevlig den också men den finns ju bara i 7:an.
Min kamrat har den i sin Seat Leon, det enda klagomålet är att den inte är så snål som han hade hoppats på.
1.6 Multifuel verkar dock vara en problemmmotor. Jag känner nu två som drabbats av strul med denna.
|
|
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm |
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Mån 24 jun 2013 15:08 |
|
Välj du en tsi 122, den är lagom och snål, vill hu ha lite mera bottendrag så är det tsi160 som gäller
men den har sportchasie som standard och kan göra det bersvärligt vid mycket snö samt någon kr dyrare att försäkra En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
steppenwolf
Tiguan 2.0 tsi 2020 Ort: Sollentuna |
| Mån 24 jun 2013 17:25 |
|
Jag har en Golf plus 2012 tsi 122 DSG med masterspaket.
Fördelen med den jämfört med vanliga Golf är att den är högre och därmed rymligare. Man kliver in i den inte ner i den, mycket lättare att komma i och ur än vanliga Golfen. Dessutom lite större bagageutrymme. Baksätet går att ändra vinkel på och flytta framåt eller bakåt. Kort sagt en bil som är mer praktisk än sportig!
I övrigt är allting som i en vanlig Golf.
|
|
bildock
| Mån 24 jun 2013 18:15 |
|
Hejsan
tackar alla som har engagerat sig i min fråga, jag har faktiskt fått några bra infallsvinklar, det är lättare att ha de här spörsmålen i bakfickan då man börjar leta för om jag kommer till handlaren då måste man veta, även om jag söker en golf så finns så mycket att sätta sig in i så den här frågespalten gör verkligen nytta, fortsätt gärna med EDRA synpunkter jag uppskattar dessa
|
|
a128
| Mån 24 jun 2013 18:27 |
|
Sök på blocket, välj intervall på årsmodell, max miltal, etc.
har den gått vesäntligt mer än 1500mil mellan oljebyterna är det en bra underlag för prisförhandling
spana även in allaannonser.se för guldkornen En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
fastson
Donator 100
Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar |
| Mån 24 jun 2013 20:36 |
|
| steppenwolf skrev: | Jag har en Golf plus 2012 tsi 122 DSG med masterspaket.
Fördelen med den jämfört med vanliga Golf är att den är högre och därmed rymligare. Man kliver in i den inte ner i den, mycket lättare att komma i och ur än vanliga Golfen. Dessutom lite större bagageutrymme. Baksätet går att ändra vinkel på och flytta framåt eller bakåt. Kort sagt en bil som är mer praktisk än sportig!
I övrigt är allting som i en vanlig Golf. |
Bra förslag.
Min far (67 år) har sagt att han skulle köpt en Golf om den inte vore så "jävla svår att komma ur".
För annars blev han kär i min bil, speciellt växellådan.
Får hänvisa honom till Plus-varianten nu då.
|
|
bildock
| Mån 24 jun 2013 22:02 |
|
Som förtydligande av min inledande fråga så har jag haft Golf cab, Golf 2 ny Golf4 och nu GolfV så bilarna i sig har jag nog koll på men jag tycker att Golf6 eller7 innehåller så många varianter med olika kombinationer så det är svårt att välja efter vad mina behov är därför ställde jag frågan till ER ägare för att få riktigt kött på benen och kunna malla in ungefär vad jag ska söka, jo då guldkornen försöker man vaska fram men för mig måste jag veta vad jag ska söka likaledes sålla bort, nu tänker jag inte bara på så ny bil som möjligt med lågt miltal, ex.vis sportchassi går bort direkt
|
|
a128
| Mån 24 jun 2013 22:18 |
|
Tsi122:an bör vara en mycket vettig ersättning till fsi 1,6:an
med tsi 122:an slipper ni nox-sensorn och motorn är gjord för 95oktan
ta bilnummer och gåt till https://www.compricer.se/forsakring/bil/ för att se vad en försäkring kostar fyll i ett tel-nr som ej är aktivt för att slippa samtal, sen kan den lullul som ingår variera, så det är bara att studera annonserna, den vanliga 1,6:an är skottsäker men köp endast om det är ett mycket förmånligt pris En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Tis 25 jun 2013 11:49 |
|
| steppenwolf skrev: | Jag har en Golf plus 2012 tsi 122 DSG med masterspaket.
I övrigt är allting som i en vanlig Golf. |
Det är samma markfrigång och stolshöjd på både vanliga Golf och Golf Plus, skillnaden är att takhöjden är högre och därmed upplevs hela bilen som högre. Håller med om att den är lättare att stiga i och ur.
|
|
steppenwolf
Tiguan 2.0 tsi 2020 Ort: Sollentuna |
| Tis 25 jun 2013 19:04 |
|
| Det är nog riktigt att markfrigången är densamma på plusen och vanliga Golfen. Skillnaden är att om du hissar upp stolen i ett högt läge så funkar insteget bra i Golf Plus men i Golf blir det lite av akrobatövning eftersom huvudet och kroppen måste böjas och vikas samt att hatten ramlar av...
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
|