Forum - Din Volkswagen - Pervokris's's Golf MK1 GTI Special - 84

pervokris
Scirocco R -2016 Ort: Göteborg
Tis 04 jun 2013 0:17 Svara med citat
Hej

Har länge glidit runt i kulisserna och lusläst projekttrådar men tänkte att det var dags att skapa en tråd själv.

Offret/bilen en Golf mk1 GTI Special - Byggd 1983 men uttagen först 1984, den 9 mars.

Tanken är att renovera klart och besiktiga på 30 års-dagen nästa år. Men tills dess är det en rätt lång resa.
Bilen inhandlades av medlem här på forumet och har tidigare ägts av någons som även varit medlem av GTIklubben vilket klistermärken skvallrar om.

Bild

När den hämtades från garaget där den delat plats med BorBos och tobbes bubblor.

Bilen har enligt Transportstyrelsen i:

Fordonsstatus: Avställd (2007-04-27)
Antal ägare: 18
I trafik första gången i Sverige: 1984-03-09

Besiktningsuppgifter
Besiktningstermin: 2004-09-01 - 2005-01-31
Senast godkända besiktning: 2004-01-30
Vägmätarställning: 260210

Tekniska data
Motornummer:
Kaross: Täckt, Taklucka (04)
Karosserikod tillägg:
Karosserikod särskilda ändamål:
Slagvolym, cm3:
Växellåda: MANUELL

Drivmedel 1: BENSIN
Tankvolym, liter: 40
Motoreffekt, kw: 82,0
Effektnorm: DIN


Dvs bilen besiktigades sist 2004 och har varit avställd i snart 6! år.

Trots detta måste jag säga att bilen är i ett helt ok skick med tanke på ålder och antalet ägare. Jag känner att det är min skyldighet att få denna skönhet rullande igen.

Nedan ses bilder på när bilen hämtades:

Bild

Polare ställde upp med dragbil. Bilen köptes efter det att min pappa gått bort (brorsan köpte en 944 och jag en GTI) och började främst med en tanke på att jag behövde något att göra/ett projekt. Den köptes utan att informera min sambo vilken jag kan informera er var ett DUMT MISSTAG! Hon blev inte förtjust om vi säger så.
Även om det gäller dina pengar så är det bra att göra sambos delaktiga.

Bild

Bild
ATS Cup 15 tums och coilovers mmmmm.

Bild

Bild

Motorhuv i annan färg men det lutar mot en finlackning när allt svetsjobb är klart.

Bilen köptes som projekt och har nog inte rullat på rätt länge. Den har stått inne de senaste åren så det är rätt lite rost i de övre delarna av karossen.
Skadorna är koncentrerade till bakdelen som blivit lagat vid tidigare tillfälle. Trösklar och golv har råkat ut för lyft-på-fel-punkt-intryckning-och-hål så de måste bytas ut. Framdelen är i fint skick och motorn har behandlats genom att få en 2L bottendel från en passat!?

Bild

Bild

Bild

Bilderna ovan visar den hittepålösning som gjorts. Istället för att reparera den rostiga delen har denna kapats bort och ersats med ett L-järn. Bakre delen av chassibenen har även dessa bytts.

Bild
utrullad för att städa garaget. Eftersom jag bor i lägenhet så får mammas garage nyttjas.

Bild
Tidigare lagning av vänster tröskel.

Letade runt ett tag efter en svets och fick tag på en Bild
Beställde en DEMO-version för 4 papp men efter att ha väntat ett bra tag kom det en splitterny som plåster på såren. sparade 2700 och det tackar man inte nej till. Kombimaskin med MIG/TIG/MMA och 5 års garanti. OK för en hobbysvetsare som mig och med 5 års garanti (betydligt längre än biltema) så var det ett givet köp.

Jag började med att lossa bakdelen för att komma åt all rost:

Bild

Bild

Bild

På sista bilden ses var lagningarna av chassibenet gjorts. Det verkar som om dessa lagats utan att lackas/skyddas efteråt!?

Bild

Ruttet där bakpanelen fästs grrrrr.

Bild

Bakdelen borta och första passningen.

Kollar passning på skärmkanter samt första svetsningen.
Bild

Bild

Bild

Bild

tillverkning av rep. delar.

Bild
Tillverkning av ny del. Dessa går vad jag vet inte att fåt tag på.

Dumpade dessa när jag fick tips om denna på forumet:
Bild
En gti special på skroten i Hurva, Skåne.
Bild

Den fick agera donator till säten:

Bild

Bild

Bild

Sätena har fått lite ytmögel på sig då bilen stått ett tag med det är inte en endaste skada vad jag kan se. Förarsätet är helt och fint och knappt insuttet. Inte illa på en bil som säkerligen är 30+ år gammal. Hade sen tidigare en inredning med gråa/svarta säten i helt ok skick men jag tror jag kommer att köra på denna.

Fick även en helt rostfri baklucka för 400 spänn. Det kallar jag bra pris.

Det sista men kanske viktigaste som jag fick ta från donatorn var en bit plåt. Plåten tog 4-5 timmar att såga loss men det var värt varenda krona.
Nedan kan man se hur delen ser ut när jag rensat den på plåt och börjat passa in den. Det viktigaste var att den var helt fri från rost.

Bild

Det var allt för mig denna gång. Nästa gång hoppas jag kunna visa bilder på den ny bakdelen.


Senast ändrad Tor 11 jul 2013 8:27, ändrad totalt 2 gånger
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Tis 04 jun 2013 0:28 Svara med citat
Wow, riktigt imponerad över ditt arbete! Smile
pervokris
Scirocco R -2016 Ort: Göteborg
Tis 04 jun 2013 0:31 Svara med citat
MiWi skrev:
Wow, riktigt imponerad över ditt arbete! Smile


Tack! Det går inte snabbt får jag säga men jag har svårt att göra saker halvdant.
Jockee
Golf 1 1.6TD Ort: Klippan
Tis 04 jun 2013 7:12 Svara med citat
Där ser man varför halva bakdelen fattades när jag var o kollade på den bilen Razz
opyx
Donator 50 Golf 2 1.8 -88 Ort: Göteborg
Tis 04 jun 2013 21:47 Svara med citat
Ska följas! Grymt jobbat! Blir det originalstuk eller vad har du tänkt dig för stil?
kanal_digital
Golf 2 lågmilare Ort: Ystad
Ons 05 jun 2013 6:29 Svara med citat
Härligt åk! Ska bli kul att se den bli tjusig igen! Smile
pervokris
Scirocco R -2016 Ort: Göteborg
Ons 05 jun 2013 17:53 Svara med citat
opyx skrev:
Ska följas! Grymt jobbat! Blir det originalstuk eller vad har du tänkt dig för stil?


Just nu är den sänkt med raceland coils och det sitter omlackade ATS cup 15" fälgar på.
Hade tänkt behålla den så med de stora svarta stötfångarna och den stora GTI spoilern.

Gillar dubbelljusgrillen som får sitta kvar.

Nått sånt här:

Bild

Idag har jag monterat ner bakaxeln och plockat ur tanken. Har synat bakvagnsinfästningarna och den högra sidan ser ut att ha blivit bytt tidigare. Kommer nog att plocka ner och byta båda sidorna för säkerhets skull.

Bakaxel kommer att blästras och målas och sen blir det nya bromsar. Funderar på att konvertera till mk2 gti 16v med skivor bak. Någon som vet vad besiktningen skulle kunna ha för synpunkter då?

Annars blir det nya trummor istället.

Haha bränslepumpen och filtret satt fastknutna med lite elkabel.

Bild

Vänster infästning.

Bild

Höger infästning.

Bild

Där golvet är fäst i bakkant. Brukar rosta igenom här då rostskyddet är sisådär

Bild
opyx
Donator 50 Golf 2 1.8 -88 Ort: Göteborg
Ons 05 jun 2013 21:19 Svara med citat
Blir ju kanon! Thumbs up
Saneringa
Golf 1 Cab -91 Ort: Hammarö
Lör 15 jun 2013 21:03 Svara med citat
Trevligt projekt du håller på med, ska bli riktigt kul att följa denna tråden!

Bilden du la upp som visade din tänka vision av hur bilen ska se ut i framtiden fick mig själv att bestämma stuket på min Mk1 Cab, det får bli ATS Cup och coilovers tillsammans med lite annan diskret styling så tack för inspirationen! Smile

Touran -15 Cab Mk1 -91
pervokris
Scirocco R -2016 Ort: Göteborg
Fre 21 jun 2013 18:02 Svara med citat
Kul att du fått inspiration. Jag kör mest på föregående ägares smak för att hålla nere kostnaderna. Tur att han hade god smak Smile

Imorgon eller på söndag hoppas jag kunna dela med mig av bilder på bytet av höger hjulhus. Har försökt jaga ffatt i ett hjulhus på vänster sida med men det är lite knepigt att få tag på.
pervokris
Scirocco R -2016 Ort: Göteborg
Sön 23 jun 2013 16:58 Svara med citat
Slipa, borra, svära, såga, borra, slipa, bända och mejsla. Hjulhuset är ute och jag håller på att rengöra och förbereda fästytorna.

Det blir en hel del rost när man "fixar" rosten genom att svetsa dit en bit ovanpå den gamla och täcka allt med underedsmassa. Grrrrrrrrrr!

Bild

Bild
jöns
Donator 200 Ingen VW Ort: Hässleholm
Mån 24 jun 2013 7:56 Svara med citat
Besiktningen har väl vad jag förstått inget emot större bromsar bak.

Enligt vad jag kollat upp som du behöver(jag genomförde halva bytet, bytte bromsar bak och inte mer än så).

* Handbromswire från Scirocci GTi
* Komplett sats från GTi 16, med tappar och allt.
* Lastavkännande ventil
Sen kommer du troligen behöva ett större bromsservo, det beror lite på hur det blir med den lastavkännande ventilen eller så. Mina tog lite dåligt bak så man fick trycka på rätt hårt innan de nöp helt.

Annars ska det inte vara några större problem. Bytet i sig är ganska smidigt.

Clio Sport 2,0 16v -01
pervokris
Scirocco R -2016 Ort: Göteborg
Mån 24 jun 2013 12:34 Svara med citat
jöns skrev:
Besiktningen har väl vad jag förstått inget emot större bromsar bak.

Enligt vad jag kollat upp som du behöver(jag genomförde halva bytet, bytte bromsar bak och inte mer än så).

* Handbromswire från Scirocci GTi
* Komplett sats från GTi 16, med tappar och allt.
* Lastavkännande ventil
Sen kommer du troligen behöva ett större bromsservo, det beror lite på hur det blir med den lastavkännande ventilen eller så. Mina tog lite dåligt bak så man fick trycka på rätt hårt innan de nöp helt.

Annars ska det inte vara några större problem. Bytet i sig är ganska smidigt.


Tackar och bockar för svaret jöns!
lunna
Golf 1 GL 83 Ort: Ystad
Mån 24 jun 2013 15:11 Svara med citat
Kul att du tagit dig ann en mk1.a Smile tyvär ser man för många går till skroten istället för att få den kärlek dom förtjänar så dom får stanna kvar på våra vägar:)

Mk2 16v real power
gtispecial
Golf 1 gti special Ort: Västerås
Tis 25 jun 2013 21:26 Svara med citat
Kul att fler har en 84år modell av gti har själv en

mk1 gti det du behöver när du behöver det
pervokris
Scirocco R -2016 Ort: Göteborg
Tis 25 jun 2013 21:33 Svara med citat
gtispecial skrev:
Kul att fler har en 84år modell av gti har själv en


Då vet jag vart jag skall vända mig när jag inte får ihop grejjerna Smile

Vet fortfarande inte om motorn startar men det löser sig.
tjibynn
Golf 1 GTi - 84 Ort: Västervik
Ons 26 jun 2013 10:32 Svara med citat
Åh.. En GTi Special till ..

Detta ska följas !

Smile
P.Hagel
Golf 1 GTI-83 Ort: Växjö
Fre 28 jun 2013 11:16 Svara med citat
Härligt med en special,saknar mina jag haft.
Har en komplett insprutning liggandes från en 86;a cab som gått 5600mil, med insug,spridare,mängdmätare och allt, i super skick,om det är så att det behövs delar till sprutet.

S

ÅkerVolvo XC60 -15,Volvo C70 Cab-04,Golf 1,6 Var.-00,Golf 1.8 GT-95,Golf GTi-83,Octavia RS-02
pervokris
Scirocco R -2016 Ort: Göteborg
Lör 29 jun 2013 18:10 Svara med citat
Grrrr fler fusklagningar. Det högra bakaxelfästet har bytt mot en klokkerholm panel. Har rivit ut hela det gamla hjulhuset och upptäckte att lagningen av bakvagnsinfästningen såg konstig ut. Normalt så består infästningen, vad jag vet, av två delar. En u-formad del där bultarna är fästa samt en panel som täcker hela området.

På min bil visar det sig att u-järnet kapats bort helt eftersom det varit rostigt och bultarna ha svetsats fast den del som egentligen bara ska täcka området.

Får plocka ner hela fästet och bygga upp fästet från början. Blir väl till att kolla den andra sidan också när man ändå håller på.

En bra guide finns här för den som skall byta fästet.

http://sciroccoregisterforum.co.uk/faq/2010/02/22/repair-rear-beam-mou nts-scirocco-mk1golf/

Annars har dagen gått åt att förbereda för det nya hjulhuset.

Bild

Passning av hjulhus:
Bild

Bild

Bild

"Bilstereon" får vara med på ett hörn

Bild

Känns som om jag snart kan börja svetsa ihop bilen igen. Lite knäckande när man bara plockar bort grejjer hela tiden.

Bild

Bild

Har även bestämt mig för att köra på skivor bak enligt recept a la jöns så hela bakaxel har rensats på allt som har med trummor att göra. Skiter det sig med besiktningen så blir det ombyggt fordon och 1.8T istället.
pervokris
Scirocco R -2016 Ort: Göteborg
Ons 03 jul 2013 21:59 Svara med citat
Har beställt axlar, lager och skivor till konverteringen av bakbromsarna. Blir mk4 ok tror jag.

Hittade en grym guide här:

http://www.edition38.com/forums/index.php?showtopic=461850&pid=4973060 &st=0&#entry4973060

Har även börjat rengöra bakaxeln med roterande stålborste.

Blir rengöring sen rostätare där det finns rost lokalt sen zinkspray/rostskyddsprimer, någon täcklack och sist stenskottsskydd/underredsmassa.

Någon som har några tips på vilken täcklack man skall använda sig av. POR15? Gärna något som finns på biltema eller jula.

Bild
jöns
Donator 200 Ingen VW Ort: Hässleholm
Tor 04 jul 2013 8:13 Svara med citat
Grymt jobbat!

Clio Sport 2,0 16v -01
pervokris
Scirocco R -2016 Ort: Göteborg
Tor 11 jul 2013 8:26 Svara med citat
Tack Jöns!

Det går inte snabbt vill jag säga men nu har jag äntligen fått svetsa lite igen. Börjat punkta fast golvet där bak.

Bild

Bild

Har tittat lite närmre på skicket på reservhjulsbaljan. Den har blivit lagad tidigare och den ser lite trist ut så den tänte jag byta när jag ändå håller på. Plåten kostar 800 på typ-17.de så det är inte så fasligt dyrt.

På schemat står även att bygga en riktig budget-bläster-box för att blästra lite småsaker samt punkta in hjulhuset.

hej hopp!
gonzo74
Donator 100 Golf 1 gti special -84 Ort: Katrineholm
Tor 11 jul 2013 21:03 Svara med citat
Riktigt imponerad av jobbet du lägger ner, hatten av !!
pervokris
Scirocco R -2016 Ort: Göteborg
Fre 12 jul 2013 21:12 Svara med citat
gonzo74 skrev:
Riktigt imponerad av jobbet du lägger ner, hatten av !!


Tack gonzo Very Happy

Kunde inte hålla mig så det blev lite helgshopping idag. 1 st hjulhus vänster sida a 80 pund + frakt.

Betydligt billigare än typ-17.de som begär 200 euro för samma del.

Bild

Imorgon blir det förhoppningsvis fler bilder.
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Fre 12 jul 2013 23:24 Svara med citat
Trevlig tråd. Följs med spänning.

Inte aktiv längre.
pervokris
Scirocco R -2016 Ort: Göteborg
Tis 16 jul 2013 22:16 Svara med citat
Idag på kvällen har jag druckit bärs (din jävla bäver?) och svetsat lite på bilen.

I söndags svetsade jag ihop en förstärkning till den högra axelinfästningen samt lagade en del av den inre tröskelförstärkningen på samma sida.

Förstärkning.
Bild

Inre tröskel.
Bild

Valde att försöka snygga upp kring axelinfästningen när jag hade ett stort hål från hjulhusets sida. Körde rent med stålborste samt bort med allt rostigt och på med rostätare. Idag har jag svetsat in förstärkningen samt den inre tröskelbiten. Inga svetsfogar jag är stolt över. Svårt att komma åt och dålig passform på biten jag tillverkat Rolling Eyes

Bild

Lärdom: Undvik att svetsa uppåt och om du gör så har ej foten under. Har du foten under så se till att arbetsskorna du har på dig är helt täta och ej har ventilationshål. Smält metall gör satans ont att få på foten.

Avslutade med att punkta fast hjulhuset så nästa steg är att svetsa fast resten.

Bild

Kommer att passa bra där tröskeldelarna möter hjulhuset.
Bild

Domkraft och en träbit är bra när man vill pressa något på plats
Bild
lunna
Golf 1 GL 83 Ort: Ystad
Ons 17 jul 2013 0:13 Svara med citat
Attans rent detta ser ju riktigt bra ut:) fortsätt såhär så
Kanske man orkar med att göra vid nya liket man hämtade idag:) riktig motivations höjare denna tråden

Mk2 16v real power
pervokris
Scirocco R -2016 Ort: Göteborg
Ons 17 jul 2013 10:51 Svara med citat
lunna skrev:
Attans rent detta ser ju riktigt bra ut:) fortsätt såhär så
Kanske man orkar med att göra vid nya liket man hämtade idag:) riktig motivations höjare denna tråden


Har du hämtat en till? Shocked Har du inte redan 2 ettor, 1 caddy, en 2:a ...?
lunna
Golf 1 GL 83 Ort: Ystad
Ons 17 jul 2013 14:15 Svara med citat
Jopp exactly de har jag:p

Mk1 GL, GTI, GTD, CADDY TD

MK2 16v, 1,8 GL Automat

Mk2 16v real power
pervokris
Scirocco R -2016 Ort: Göteborg
Sön 27 okt 2013 23:20 Svara med citat
Än har jag inte skrotat bilen men arbetet har legat lite på is på grund av en flytt och en massa annat.

Har dock lagt lite tid i helgen på bilen. Vänster bakvagnsinfästning har jag byggt upp igen. Det såg ut såhär när jag började:

Bild

Bort med det gamla och in med en ny del av innertröskeln:

Bild

Bild

Därefter på med ytterdelen:

Bild

Bild

Återstår att slipa ner svetsfogar och snygga upp men jag är klart nöjd med resultatet. Sitter som berget och är ljusår bättre än vad det var innan.

Nästa uppdatering hoppas jag kommer snart och då är förhoppningsvis det vänstra hjulhuset punktat på plats.

Väl mött.
Sida 1, 2, 3  >