Forum - Golf 3 (92-99) - Folkod 00282

eriksson25
Golf 3 1,8 -97 Ort: Jönköping
Sön 02 jun 2013 10:40 Svara med citat
Hej, min bil har gått ryckigt, dör lätt vid kall motor och tomgången har ibland börjat hoppa mellan 300 och 1500...

Det är en 1,8i ADZ mk3 Variant

Jag började med att byta förgasarfoten som var helt av, ingen skillnad. Sen bytte jag en vakumslang från bromstrumman till förgasaren som det var hål i, då blev det bättre men inte bra. Sen bytte jag den blå (gula) tempgivaren som sitter på kylarslangen på framsidan av motorn. Ingen skillnad.

Igår fick jag tag på en avläsare och kunde läsa ur felkoderna. Det var två, 00282 och 00515. Den sista tror jag beror på att motorn var avstängd under testet, ska testa igen för att se. Men jag raderade koderna och körde en sväng och de kom tillbaka så 00282 Throttle Position Actuator (V60) är nog en felkälla. Så då är frågan vad som är fel.

Nån som har erfarenhet om detta och kan gissa vad jag ska byta/fixa?

Mvh KG
eriksson25
Tis 04 jun 2013 9:41 Svara med citat
Hej igen.

Jag har googlat mig till att det borde vara
Trottle Ventillägesställare V60
gasspjällets potentionmeter

Så då är frågan är det nått som går att göra nått åt eller ska man skaffa ett nytt spjälhus istället? Finns för inte så överdrivna pengar på skroten.
valp2k
Golf 4 2.8 4M/R32/TDI 4M Ort: Piteå
Tor 06 jun 2013 11:29 Svara med citat
Är inte potentiometern som bara går i vid full gas? Rätta mig gärna
eriksson25
Tor 06 jun 2013 20:30 Svara med citat
valp2k skrev:
Är inte potentiometern som bara går i vid full gas? Rätta mig gärna

Nu vet jag inte om jag fått det helt rätt, men löst problemet har jag iallafall. För andra som får samma felkod så gjorde jag som följande.

Brevid vajerfestet på spjälhuset så sitter det en liten svart dosa med en 6polig kontakt. Det är den som spökar. Jag köpte ett nytt spjälhus på skroten och bytte och nu är felkoden borta iallafall.