Jag har en golf-3 1.8 från 93. Har nyligen upptäckt att temperaturmätaren visar höga temperaturer när jag kör långsamt. Typ villamoråde, parkeringar osv. Temperaturen går upp till 105-106 grader. Sen om jag kör därifrån och ut på större väg, typ 70 och uppåt, så går temperaturen snabbt ned till ca 94. Temperaturmätaren beter sig ungefär som man förväntar sig när jag startar bilen från kall, börjar på låg och stiger sakta uppåt när bilen värms upp de första 5-10 min. Detta gäller då senaste veckan med runt 20 ute.
Fläkten låter och viner när jag stängt av bilen och några sekunder till. Så den snurrar då iaf. Vattnet i vattenbehållaren är varm efter färd så det betyder väl att det finns någon cirkulation.
Jag har haft problem med tempmätaren förut. Den brukade ligga i botten på typ 50 grader även när den var varm, steg bara lite lite. Sen av någon anledning hoppade den igång för några månader sedan och verkar ju fungera nu. Men jag är ju inte 100 om den visar rätt som sagt men... Detta var i samband med startproblem, och verkstan bytte rotor, fördelarlock och någon ventil som satt löst.
Värt att veta kanske är att min fläkt pajjade häromveckan. Den har kärvat en del senaste två åren och inte fungerat på alla lägen. Men högsta läget har alltid funkat. Tillls nu. För ca 2 veckor sedan blev själva knappen som man vrider på väldigt varm kände jag. Tänkte inte mer på det men efter en liten stund så dog även det högsta läget nu då. När jag försökte vrida på reglaget hade det fastnat. Plasten ser lite påverkad ut och har blivit en aning deformerat. Har ingen aning om detta är relaterat på något sätt men...
Min golf stiger oxå i tem i ca 95c i köbildning eller i stan och det är helt normalt, och ja min värmereglage dummade oxå sig, men den på värkade inte hur varm min bil va. Sen började den smälta när jag körde, då köpte ja bara ett helt nytt reglage och innan funkade 4läge lite som den ville, men nu funkar alla 4 utan problem när ja böt reglage. Byt reglage, de låter som att din bil går lite för varm, har du kollat så att den kyler ordentligt ? ett tips kan du ha värmen fullt så sjunker tempen